Laari Lähiruokapisteen noutokontti Puutorilla

Laari Lähiruokapiste tuo uudenlaisen tavan lähiruoan hankintaan

Me Brahea-keskuksella toteutamme Turun kaupungin kanssa yhteisen Food Hub -elämystorihankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä paikallisten elintarvikkeiden ja niiden oheispalveluiden saatavuutta.

Covid-19-pandemia ja sen tuomat rajoitukset ovat vaikeuttaneet elintarvike- ja matkailuyritysten toimintaa, ja yritykset tarvitsevat uusia toimintatapoja myynnin lisäämiseksi. Myös kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet ja he haluavat entistä enemmän tukea paikallisia pienyrittäjiä. Vallitseva maailmantilanne on kasvattanut kuluttajien kiinnostusta lähiruokaan ja kotimaisten elintarviketuottajien tukemiseen.

Yksi osa Food Hub -elämystorihankketta on Laari Lähiruokapiste, joka avautui virallisesti 7.4. Se on uudenlainen lähiruoan ostopaikka, jonka tavoitteena on tuoda lähituottajien elintarvikkeita helpommin kuluttajien saataville. Laarin avulla pyrimme myös lyhentämään ruokaketjua pellolta pöytään.

Laari Lähiruokapisteen toimintaa kehitetään matkan varrella, siitä saadun käyttäjäpalautteen mukaan. Dokumentoimme ja analysoimme palautteet jatkokehittämistä varten ja ne ovat avoimesti saatavilla myös muille asiasta kiinnostuneille.

Osto netistä, nouto Puutorilta

Laari Lähiruokapisteen ideana on, että asiakas tilaa Laarin verkkokaupasta haluamansa tuotteet, ja tuottaja toimittaa tilausten perusteella tuotteet Laarin miehittämättömään konttiin Puutorille. Asiakas noutaa tilaamansa tuotteet Laarin kontista noutopäivänä. Kontti toimii älylukolla, eli tuottaja ja asiakas saavat verkkosivujen kautta avattua lukon.

Tärkeä osa Laarin toimintaa on hinnoittelun läpinäkyvyys. Verkkosivuilta asiakas näkee tuotteita valitessaan osuuden, joka menee yrittäjälle, ja osuuden, joka menee veroihin ja maksuliikenteeseen.

Laarissa on tällä hetkellä mukana 16 yrittäjää Varsinais-Suomen alueelta. Myynnissä on esimerkiksi liha-, leipomo- ja hunajatuotteita, kahvia sekä artesaanihedelmäjäätelöitä. Kevään aikana tarkoituksemme on saada lisää yrittäjiä mukaan toimintaan ja samalla laajentaa tuotevalikoimaa, jonka toivomme vaihtelevan sesongin mukaan.

Olemme tehneet aktiivista yhteistyötä Laari Lähiruokapisteen kehittämisessä Herttoniemen ruokaosuuskunnan kanssa. Heidän kehittämänsä ekompi.net -verkkokauppa-alusta on käytössä myös Laarin toiminnassa. Jaamme yhteiset arvot ja toimintaperiaatteet paikallisen ruokaketjun kestävyyden ja lyhyyden kehittämiseksi.

Kuva 1. Pasi Kuronen Linssi & Liemestä kehitti mukana olevien yrittäjien tuotteista maukkaita reseptejä. Kuvassa Vallan maukkaan porsaan ulkofileestä valmistettuja nugetteja, Kallelan herneitä ”sabzi” ja ranch dippiä. (Kuva: Pasi Kuronen)

Mediatilaisuus lumimyrskyn keskellä

Järjestimme mediatilaisuuden Puutorilla 5.4., ja lumimyräkästä huolimatta paikalle saapui muutaman Laari Lähiruokapisteellä tuotteitaan myyvän yrittäjän lisäksi median edustajia. Tilaisuus oli todella onnistunut ja lehtijututkin saimme Turun Sanomiin ja Åbo Underrättelser:iin sekä Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehteen.

Kiinnostusta Laariin on herännyt hyvän viestinnän myötä, ja olemme saaneet myös uusia yrittäjiä kiinnostumaan hankkeesta. Alku on ollut siis lupaava!

Toiminnasta kiinnostuneille olemme järjestämässä avoimet ovet -tapahtuman Puutorilla tiistaina 24.5. Tapahtumassa pääsee kurkistamaan sisään Laarin noutopisteeseen ja tutustumaan mukana oleviin yrittäjiin paikan päällä. Myös maistiaisia on luvassa!

Kuva 2. Mediatilaisuudessa saatiin maistella MinByn ihania marmeladeja, mustaherukkalastuja ja jauhottomia pikkuleipiä. (Kuva: Ellinoora Havaste)

Laarin tulevaisuus

Testaamme Laarin sijainnin vaikutusta erilaisissa Turun kaupunkiympäristöissä. Tarkoituksena on selvittää, minkä tyyppisessä ympäristössä Laari löytää parhaiten asiakkaat ja keistä ylipäätänsä muodostuu Laarin kanta-asiakkaita. Laari Lähiruokapiste on Puutorilla syyskuun loppuun asti, ja seuraava paikka sille on jo mietinnässä. Toiveena meillä tietenkin on paikka, jossa liikkuu ihmisiä ja jonne autollakin on helppo pysähtyä.

Hanke jatkuu elokuulle 2023, jonka jälkeen tavoitteenamme on, että Laarin toiminta jatkuu paikallisten yritysten ja muiden kiinnostuneiden toimijoiden toimesta. Laari Lähiruokapiste on vasta toimintansa alussa, mutta toivomme, että kasvusuunta jatkuu ja kiinnostus lisääntyy.

Tutustu ja seuraa Laari Lähiruokapisteen toimintaa:

www.laarilahiruokapiste.fi
www.facebook.com/laarilahiruokapiste
www.instagram.com/laarilahiruokapiste

Kuva 3. Laari Lähiruokapisteen kontti sijaitsee Puutorilla syyskuun 2022 loppuun saakka. (Kuva: Joel Karlson)

Kirjoittajat

Laura Varjotie toimii projektisuunnittelijana Brahea-keskuksen ruokaketju ja kestävä kehitys -teemaryhmän Food Hub -elämystori- sekä ELVIS- (Elintarvikeyritysten vientivalmiustason selvittäminen ja osaamisen lisääminen) hankkeissa.

Johanna Mattila toimii Brahea-keskuksen ruokaketjujen kehittämishankkeiden projektipäällikkönä ja Food Hub -elämystorihankkeen vastuullisena johtajana.

Turun yliopiston Brahea-keskuksen toiminnan yksi painopisteistä on ruoka ja kestävä kehitys, jonka kehittämistoimintaa se koordinoi sekä valtakunnallisella että alueellisella tasolla Varsinais-Suomessa. Lue lisää Brahea-keskuksen nettisivuilta.

Otsikkokuva: Laari Lähiruokapisteen kontti Puutorilla. Kontti on valmistettu IntLogin tehtaalla Säkylässä. (Kuva: Eelis Lynne)