Maisema Aurajoelle laivan kannelta.

Brahea-keskuksen kehittämispäivä merillä

Maanantaina toukokuun 30. päivä pidettiin koko Brahea-keskuksen yhteinen strategia- ja virkistyspäivä Viking Linen piknik-risteilyllä. Turun, Rauman ja Porin toimipisteen työntekijät kokoontuivat aamulla Viking Linen Turun terminaaliin odottamaan lähtöä koko päivän mittaiselle matkalle Ahvenanmaan saaristoon ja takaisin. Tunnelma terminaalissa oli iloinen ja eläväinen, moni kollega näki toisiaan kasvotusten ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen, vaikka toki yhteyttä oli pidetty viikoittain keskuksen yhteisillä perjantaiaamukahveilla Zoomissa.

Turun yliopiston Brahea-keskus koostuu kahdesta yksiköstä, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta (MKK) ja Aluetutkimus- ja kehittämisyksiköstä. Jälkimmäisestä käytetään tavallisesti sen englanninkielisestä nimestä Areal Research and Development tulevaa ARD-lyhennettä. MKK keskittyy merenkulun tutkimukseen, kun taas ARD:ssä työskennellään muun muassa kestävään kehitykseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien kysymysten parissa. Asiantuntijat kummassakin yksikössä työskentelevät projekteissa vaihtuvilla kokoonpanoilla yhdessä toistensa sekä eri yhteistyökumppaneiden kanssa.

Strategiaa ja risteilyjen historiaa

Matka alkoi runsaalla aamiaisbuffetilla, jossa oli jokaiselle jotakin. Tekstin kirjoittajan henkilökohtainen suosikki oli merileväkaviaari, jota oli mukava levittää kevyesti paahdetun leivän päälle. Aamiaiselta siirryttiin ryhmälle varattuun yhteiseen kokoustilaan, jossa ensin käytiin esittäytymällä läpi, kuka kukin on.  Tämä oli tarpeen, sillä Brahea-keskuksen toiminnot ovat kolmessa toimipisteessä Turussa, Porissa ja Raumalla, minkä lisäksi moni työskentelee pääasiassa kotoa käsin, myös pandemia-ajan ulkopuolella. Pohjoisin brahealainen elää ja työskentelee Seinäjoella ja eteläisin Kemiönsaaressa. Siksipä koko keskuksen väki pääsee niin harvoin kokoontumaan yhteen. Yksi risteilyn tarkoituksista olikin tuoda yhteen keskuksen eri asiantuntijoita, jotka eivät arjessaan niin usein kohtaa, ja saada sitä myötä uusi ajatuksia ja tulokulmia jokaisen työhön.

Laivan buffetaamiainen
Kuva 1. Aamiainen oli runsas ja maittava, kuvassa vegaanisia herkkuja.

Seuraavaksi käytiin läpi yhdessä keskustellen keskuksen strategiaa ja toimintaa laitoksen johtajan Leena Erälinnan johdolla. Brahea-keskuksen toiminnan tarkoitus on edistää tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä vastata yhteiskunnan muutostarpeisiin tieteellisen tutkimuksen sekä laitoksen väen monipuolisen osaamisen pohjalta. Nyt laivalla henkilökunnalla oli mahdollisuus kokoontua yhteen keskustelemaan parhaista tavoista toteuttaa tätä tarkoitusta. Keskustelu oli monipuolista ja moniäänistä, ja sen seurauksena syntyi paljon uusia ideoita, joista osa pantiin täytäntöön jo pian maihin paluun jälkeen, ja osa jäi vielä odottamaan jatkokehittelyä. Yhtenä esimerkkeinä laivalla keksityistä ja maissa toimeenpannuista ideoista mainittakoon Teamsiin luotu virtuaalinen kahvihuone-chat, joka on matalan kynnyksen yhteinen kohtaamispaikka koko keskuksen väelle fyysisestä sijainnista riippumatta.

Keskustelun jälkeen saimme kuulla televisostakin tutun merenkulkuyksikön erikoistutkija Tapio Karvosen esityksen suomalaisen risteilymatkailun historiasta. Valaisevan yleisesityksen jälkeen pääsimme Tapion johdolla tutustumiskierrokselle uudella Viking Glory -laivalla.

Kisailua ja virkistäytymistä paluumatkalla

Laiva vaihtui Ahvenanmaalla Viking Glorysta Viking Graceen, kunniasta armoon, ja matka jatkui buffetlounaalla ja vapaamuotoisella virkistäytymisellä. Monelle iltapäivän huippukohdaksi muodostui keskuksen lakimiehen Petteri Sinervon vetämä joukkuevisailu, jossa päästin visaisten kysymysten ohella tutustumaan uusin kollegoihin ja verestämään muistoja vanhojen tuttujen kollegoiden kanssa.

asiantuntijoita pubivisassa
Kuva 2. Iltapäivällä tutustuttiin ja ryhmäydyttiin kollegoiden kanssa pubivisan parissa.

Takaisin maihin saavuttiin iltakahdeksan maissa. Satamasta matka jatkui kullakin kohti kotia niin eri puolille Varsinais-Suomea ja kuin muuallekin alkukesäiseen Suomeen.

Kirjoittaja

Koulutusasiantuntija Ilkka Vuolaslempi työskentelee Brahea-keskuksen ARD-yksikössä.

Kuvat

Ellinoora Havaste