Huh! Turun yliopiston kampuksella huokaistiin joukolla helpotuksesta 1. lokakuuta klo 16.15, kun Suomen Akatemian syyskuun hakuaika päättyi ja 324 hakemusta oli lähtenyt matkaan. Samaten huokaisivat myös ne lukuisat hallinnon edustajat, jotka olivat auttaneet hakijoita. Yhtä suureen kertarypistykseen jouduttaisiin uudestaan vasta vuoden kuluttua, sillä Akatemian huhtikuun haku on hakijamäärältään huomattavasti pienempi.

Täydentävä rahoitus on yliopistolle elinehto, ja muun muassa tästä syystä hakijamääriä, onnistumisprosentteja ja myönnettyjä summia seurataan tarkasti.

Lokakuun alussa päättynyt haku on sikäli huomionarvoinen, että Turun yliopiston osalta hakijamäärät olivat pienimmät viimeisen viiden vuoden aikana. Eniten syyskuun haun hakemuksia vuosina 2014–2018 lähetettiin puolestaan vuonna 2015, kun 363 hakijaa painoi lähetä-nappia. Hakijamäärät liikkuvat kuitenkin vuodesta toiseen hämmästyttävän samoissa lukemissa syyskuun hauissa ottaen huomioon, että potentiaalisia hakijoita – siis tutkijoita ja opettajia – on yli 1800. Lisäksi tulevat ne toisista organisaatioista kotoisin olevat hakijat, jotka haluavat hakeutua Turun yliopistoon.