Turun yliopisto uuden työntekijän näkökulmasta

Aloitin tammikuussa äitiyslomasijaisena Kehittämispalveluissa Tutkimusrahoitus-yksikössä tutkimusrahoituksen asiantuntijana. Koulutukseltani olen filosofian tohtori, ja olen ollut toisessa yliopistossa töissä jo 15 vuoden ajan. Turun yliopisto on tuttu 2000-luvun alkupuolelta, kun suoritin biologian opintoja avoimessa yliopistossa, mutta muuten minulla ei juuri ollut käsitystä, kuinka nimenomaan Turun yliopistossa toimitaan. Tutkimusrahoituksen hakeminen sen sijaan oli tuttua, olinhan hakenut itsekin tutkimusrahaa väitöskirjaa varten ja osallistunut hankkeiden hakemiseen tutkimusryhmän jäsenenä.

Ensiksi täytyy todeta, että jo itse rekrytointiprosessi oli nopea ja sujuva. Työhaastattelu oli mukava, ja minulle jäi todella hyvä tunne haastattelijoista ja työpaikasta. Olin todella mielissäni, kun tulin valituksi tehtävään. Allekirjoitin työsopimuksen jo hyvissä ajoin ennen työsuhteen alkua ja kävin samalla tapaamassa tulevia kollegoja. Sain lisäksi perehdytyssuunnitelman, ja sovimme jo heti ensimmäiselle työviikolle tapaamisia ja tiettyjen työtehtävien opettelua.

Ensimmäisinä työpäivinä olin varautunut siihen, että seuraan kollegani työskentelyä ja saan omat tunnukset ym. toimimaan vasta monen päivän päästä. Suuresti yllätyin, kun pääsin jo heti toisena päivänä kirjautumaan koneelle ja aloin toteuttaa perehdytyssuunnitelmaa. Pääsin siis heti opettelemaan työnkuvaani kuuluvia tehtäviä, ohjelmia ja nettisivuja. Lisäksi esimieheni perehdytti minut yksikön toimintaan, ja kävimme vielä tarkemmin läpi yksikössä työskentelevien työtehtäviä ja vastuualueita.Työtehtäviini kuuluu lääketieteen tiedekunnan, Turun biotiedekeskuksen ja PET-keskuksen tutkijoiden auttaminen tutkimusrahoituksen hakemisessa. Autan tutkijoita hakemuksen laatimisessa, eri rahoittajien hakujärjestelmien käytössä, budjetin laatimisessa ja erilaisten rahoitusmahdollisuuksien selvittämisessä. Suurin osa tehtävistä koskee kansainvälisten hakemuksien laatimista mutta tehtäviini kuuluu myös muun muassa kotimaisten säätiöiden rahoitusehtojen selvittämistä.

Positiivista oli myös se, että henkilö, jota tulin sijaistamaan, oli kanssani samaan aikaan töissä neljä viikkoa. Tänä aikana ehdimme käydä koko perehdytyssuunnitelman läpi, ja sain häneltä paljon tukea ja apua työtehtävien opetteluun. Tosin tässäkin tapauksessa viimeisiin päiviin jäi yllättävän paljon läpikäytäviä asioita, ja tuntui, että aika loppuu kesken. Onneksi tähän perehdytysjaksoon sattui tulemaan paljon erilaisia työtehtäviä, joten pääsin käytännössä tekemään työtä. Tämä auttoi minua ymmärtämään tehtävänkuvaani paremmin, ja aika töissä kului siivillä. Huomasin myös ensimmäistä kertaa koko työurani aikana käyttäväni yliopiston sisäisiä intrasivuja todella usein, ja etsimäni tieto löytyi helposti.

Hyvästä perehdytyksestä huolimatta ensimmäisinä päivinä kollegani jäätyä äitiyslomalle, tuntui, etten osannut mitään, ja jännittyneenä odotin millaisia puheluita, hakemuksia ja tapaamisia olisi tulossa. Onnekseni työparini oli vain muutaman työhuoneen päässä ja esimieheni ja yksikön muu tiimi aina tavoitettavissa Skypen välityksellä. Täten apua oli koko ajan saatavilla. Ja apua tulikin useaan otteeseen pyydettyä!

Nyt muutaman kuukauden työkokemuksella voin sanoa, että aloittaessani minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä kuinka monipuolista, haastavaa ja mielenkiintoista työ tulee olemaan. Yksikään päivä ei ole ollut samanlainen. Erilaiset rahoittajat, hakujärjestelmät ja budjettipohjat ovat tulleet tutuiksi. Silti lähes päivittäin tulee uusia selvitettäviä asioita.

Yhteenvetona sanoisin, että Turun yliopistoon oli helppo tulla uutena työntekijänä. Tässä auttoivat erityisesti hyvä perehdytys, yliopiston sisäisten järjestelmien nopea avautuminen, työparin, tiimin, esimiehen ja koko yliopiston henkilökunnan tuki ja apu, sekä oma reipas ja aktiivinen ote asioiden selvittämiseen.