Tieteen, tiedon ja tekniikan historiaa Turun yliopistossa
Kevään 2023 ohjelma

Tieteen ja tiedon historiaa käsittelevä seminaari kokoontuu noin kerran kuussa kevätkaudella. Seminaarissa luetaan yhdessä ajankohtaista kirjallisuutta ja seminaarilaisten omia tekstejä. Lisäksi seminaarissa keskustellaan vierailevien luennoitsijoiden alustusten pohjalta erilaisista tietoon ja tietämiseen liittyvistä kysymyksistä. Seminaari on avoin niin perustutkinto-opiskelijoille kuin nuorille ja vanhemmille tutkijoille.

Perustutkinto-opiskelijat voivat saada esitelmäkerroille (17.2., 31.3. tai 4.5.) osallistumisesta luentopassimerkinnän.
Väitöskirjatutkijat voivat saada seminaariin osallistumisesta opintopisteistä.

Tapaamiset pidetään Turussa Arcanumissa (Arc 259), mutta niihin on mahdollista osallistua myös etänä zoomitse. Sen osoite löytyy Tiedepiirin moodlesta, jonne voit liittyä laittamalla sähköpostia Johanna Skurnikille (jeskur@utu.fi).

Alustava aikataulu

Pe 3.2. klo 14-16: Luetaan luku neljä Camilla Townsendin teoksesta The Fifth Sun (2019) ja innokkaat voivat lukea myös teoksen johdannon. Luku 4 on saatavilla alla olevassa kansiossa. Townsendin koko teos löytyy Volterista.

Pe 17.2. klo 14-16: Mari-Liisa Varila esittelee hankettaan Tieteen ja taikuuden rajamailla: Noidat, alkemistit ja astrologit keskiajan ja uuden ajan alun englannin kielessä.

Pe 17.3. klo 14-16: Tiedepiiriläisten omia tekstejä. Keskusteltavana Mona Mannevuon kirjakäsikirjoituksen osa ja Janne Tunturin tekstiä.

Pe 31.3. klo 14-16: Juha Räikkä esitelmöi salaliittoteorioiden filosofiasta otsikolla Salaliittoteorian määrittely ja salaliittojen tutkimus. Alustuksessa Räikkä arvioi kriittisesti kantaa, jonka mukaan käsitteen ”salaliittoteoria” pejoratiivinen määritelmä haittaa salaliittojen tutkimista.

Pe 21.4. klo 14-16: Tiedepiiriläisten omia tekstejä. Saara Penttisen johdantoluonnos.

To 4.5. klo 14-16: Markku Hokkanen (Oulun yliopisto) esitelmöi otsikolla Parantajien, politiikan ja lääkkeiden tutkimuksesta Afrikan historiassa. Esitelmä perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan tutkimushankkeeseen Liikkuvat parantajat, politiikka ja kehitys Saharan etelänpuolisessa Afrikassa 1870-2000: muutokset, kamppailut ja keksinnöt (2019-2023).

Kuva: Lecture Room of the old Peabody Museum on York Street, Yale University, 1909. Wikimedia Commons.