Muutto ja muutos

Jussi Tapani

Rutiinit tuovat työpäiväämme selkeyttä ja turvallisuutta. Saavumme työpaikalle tiettyä reittiä pitkin, käynnistämme päivämme tiettyjen askareiden parissa, lounastamme samoissa ruokapaikoissa ja vietämme taukohetket usein samojen ihmisten kanssa. Jos työpäivään sisältyy matkustamista, niin silloinkin toimimme tietyn kaavan mukaisesti.

Rutiinien merkitykseen ja käyttäytymistä ohjaavaan voimaan havahtuu yleensä vasta siinä vaiheessa, kun muutos pakottaa löytämään omalla arkiselle toiminnalle uudenlaiset uomat. Kun muutos koskettaa koko työyhteisöä, yksilötason kokemuksemme ja tuntemuksemme jäsentyvät osaksi isompaa kokonaisuutta; rutiinimme kiinnittyvät monin eri tavoin työtovereidemme ja muodostamamme yhteisön käytänteisiin.

Muutto merkitsee väistämättä aina muutosta, mutta prosessi on yleensä hidas, katkonainen ja ennakoimaton. Kukapa ei haluaisi jatkaa hyväksi havaittujen rutiinien parissa niin kauan kuin siihen on mahdollisuus. Muuttoon ja sen käynnistämään muutokseen liittyy aina erilaisia ajatuksia, tunteita ja kokemuksia: vanhasta luopumista, uuden odotusta, toiveita, epävarmuutta, pelkoa ja ahdistusta.

Kun muuton aika koittaa, huomaamme olevamme välitilassa – vanhaan ei ole enää paluuta, mutta uudestakaan ei ole oikein tietoa. Vaikka asettuminen uusiin tiloihin käynnistää välittömästi rutiinien rakentamisen, uuden oppiminen kestää kuitenkin aikansa. Lisäksi muutos ei rajoitu pelkästään tunteisiin, vaan se on vahvasti kehollinen kokemus. Tutun maiseman sijasta on totuteltava uuteen näkymään, työpaikalla on etsittävä uusi kulkureitti, ja lounaspaikkojen kirjosta on valittava itseään miellyttävä vaihtoehto.

Muutto vaikuttaa myös työyhteisöön ja sen toimintatapoihin. Uudet työtilat johtavat uudenlaisiin tilaratkaisuihin ja työn tekemisen järjestelyihin; tapaamisille, keskusteluille, ajanvietolle ja kohtaamisille tarjoutuu mahdollisuuksia – tiet risteävät, ajatukset vaihtuvat ja työtovereista löytyy uusia, yhteistyölle maaperää pohjustavia piirteitä. Samalla myös yliopistoa on mahdollista katsoa toisesta näkökulmasta; kampusalue on laaja, se muuttuu koko ajan ja muuton seurauksena löytää uusia ja kiinnostavia työn tekemisen paikkoja.

Toivotan kaikille oppimisen ja tekemisen iloa niin muuttoon valmistautuessa, muuton keskellä kuin muuton jälkeen.

Jussi Tapani
Kirjoittaja on oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani.

Categories: YliopistoyhteisöKeywords: , ,