Tavoitteena entistäkin parempi yliopisto

Riitta Pyykkö

Päättymässä olevan vuoden aikana Turun yliopisto on toteuttanut perustehtäviään hyvin. Kandidaatin-, maisterin- sekä tohtorintutkintoja ja tieteellisiä julkaisuja on valmistunut tavoitteiden mukaisesti. Kovenevasta kilpailusta huolimatta yliopisto on vahvistanut ulkoista tutkimusrahoitustaan. Opiskelijat ja henkilökunta ovat menestyneet lukuisissa kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa, ja koulutusvienti saanut yhä enemmän ilmaa siipiensä alle.

Yksi vuoden avainsanoista on ollut ”yhteistyö”. Kumppanuustoiminta alueen korkeakoulujen ja kaupunkien kanssa on tiivistä, samoin on tiivistetty yhteistyötä muiden suomalaisten yliopistojen kanssa. Yhteistyön kautta haetaan uudenlaisia toiminnallisia ratkaisuja, laatua ja tehokkuutta koulutuksen ja tutkimuksen alueella sekä yhteisissä infrastruktuurihankinnoissa. Opiskelijat ovat keskeisesti mukana yhteistoiminnassa.

Myös suhteita yliopiston ulkopuoliseen työelämään ja sidosryhmiin on vahvistettu. Yliopiston neuvottelukunta on vuoden mittaan sparrannut yliopiston johtoa ansiokkaasti, ja tiedekunnat ovat perustaneet omia ulkoisia neuvottelukuntiaan.

Vuosi on merkinnyt useita uusia avauksia tai aiemman toiminnan nostamista uudelle tasolle. Yrittäjyysyliopistotoiminta, Turun terveyskampus tai tekniikan koulutuksen kehittäminen vastaamaan alueen elinkeinoelämän osaamistarpeita ovat leimanneet toimintavuotta 2016.

Jos pyydän yliopistolaista luonnehtimaan päättyvää vuotta, uskonpa että vastaus kaikesta tästä positiivisesta toiminnasta huolimatta olisi kuitenkin: onpa ollut myllerrystä. Turun yliopisto valitsi laskevasta rahoituksesta selviytymiseen tien, jolla vältetään irtisanomiset. Se ei tarkoita, etteikö meidänkin pidä vähentää toimintamme kustannuksia. Ratkaisu on itse asiassa ollut työläämpi: noin kymmenen prosenttia tehostamista on etsittävä euro eurolta. Valinta on merkinnyt muutoksia organisaatiossa ja yksilön kannalta työtehtävien muuttumista. Se tarjoaa kuitenkin myös runsaasti myönteisiä uusia mahdollisuuksia. Uudistaminen jatkuu tulevana vuotena, tavoitteena entistäkin parempi Turun yliopisto.

Toivotan kaikille yliopistolaisille ja yliopiston ystäville oikein hyvää joulua, rauhallisia päiviä mieluisten asioiden parissa, ja onnea tulevana vuotena 2017!

Riitta Pyykkö
Kirjoittaja on koulutuksesta vastaava vararehtori.

Categories: YliopistoyhteisöKeywords: , , , ,

Yksi vastaus artikkeliin “Tavoitteena entistäkin parempi yliopisto”

1. Myllerryksiä ja pikaisia uudistamisia on tehty hallinnossa jo ennen viime aikaisia organisaatiomylläyksiä. Jossain vaiheessa pian toivottavasti annetaan ihmisille työrauha jo vihdoin. Monille on stressaavaa odotella epävarmana jossain oman pään “yläpuolella” tehtäviä organisaation ja tehtävien muutoksia, joissa välillä työntekijää kuulematta heitetään nopeallakin aikataululla työyhteisöstä ja tehtävistä toisiin. Erityisesti kannattaa seurata vaihtuvuutta työntekijöiden keskuudessa. Työolojen ja työnkuvan pakotetut muutokset sekä oman työn ja aseman arvostuksen heikentyminen voi näkyä tulevina vuosina työntekijöiden lisääntyvänä vaihtuvuutena. Ns. hallintopalvelukeskus-ajattelu voi tuntua paperilla hyvältä ratkaisulta, mutta työntekijöiden työnkuvan ja arvostuksen kannalta se ei sitä ole välttämättä ollut. Positiivista tietysti kuitenkin on ollut se, että irtisanomisiin ei ole lähdetty.