Todellinen juhlavuosi

Pentti Huovinen

Vuosi 2018 on lääketieteelliselle tiedekunnalle todellinen juhlavuosi. Tiedekunta perustettiin 75 vuotta sitten, ja jo siksi on syytä viettää juhlavuotta. Mutta ei tässä kaikki. Tyksin eli Turun yliopistollisen keskussairaalan toiminta käynnistyi 60 vuotta sitten. Hammaslääketieteen laitos vietti sekin vastikään 60-vuotisjuhliaan. Biolääketieteen koulutusohjelma täyttää syksyllä 20 vuotta. Ja kaiken kukkuraksi upouusi Medisiina D-rakennus otetaan käyttöön.

Todellisen juhlavuoden juhlaviikkoa vietetään ensi syksynä, lokakuun 8. päivä alkavalla viikolla. Laita ajankohta jo nyt kalenteriisi!

Lääketieteellisen tiedekunnan vihkiäisjuhla pidettiin lokakuun 2. päivänä 1943. Läsnä juhlassa oli korkein valtiojohto Tasavallan Presidentti Risto Rytiä myöten. Kun Turun yliopisto perustettiin vuonna 1920, oli jo tällöin tarkoitus saada uuteen yliopistoon lääketieteellinen tiedekunta. Tiedekunnan perustaminen lienee pysähtynyt siihen, etteivät valtio ja kaupunki voineet luvata lisärahoitusta kaupungin sairaaloille niin, että niissä olisi voitu antaa opetusta. Vasta vuonna 1938 – eli siitäkin on pyöreät 80 vuotta – oli mahdollista harkita tiedekunnan perustamista, kun käyttöön otettiin uusi Turun Lääninsairaala – nykyinen Tyksin A-sairaala.

Lääketieteellisen tiedekunnan vihkiäisjuhla Phoenixin juhlasalissa 2.10.1943. Presidentti Ryti kuvassa vasemmalla etualalla. Kuva: Turun yliopiston arkisto / Iltalehden arkisto. Kuvaaja: Hede-Foto

Ensimmäinen tiedekunnan rakennus, Medisiina A, luovutettiin tiedekunnan käyttöön tammikuussa 1948. Siinä sijaitsivat silloin mm. patologian ja serobakteriologian oppiaineet. Prekliininen koulutus aloitettiin 1954, ja samoihin aikoihin valmistuivat Medisiinan B- ja C-osat. Hammaslääketieteen opetus alkoi 1958, ja hammasklinikka muutti uuteen klinikkarakennukseen 1965. Mikron rakennus otettiin käyttöön 1983; tällä hetkellä se odottaa purkua mahdollisen uuden psykiatrisen sairaalan tieltä.

Medisiina D–laitosrakennuksen syntysanat lausuttiin oikeastaan jo vuonna 2004, jolloin ryhdyttiin suunnittelemaan Micromedicum-uudisrakennusta Mikron rakennuksen viereiselle helikopterikentälle. Ajatus uudisrakennuksesta lähti Mikrossa toimineen Kansanterveyslaitoksen tarvitessa tilaa toiminnoilleen. Toimin silloin Kansanterveyslaitoksen Turussa sijaitsevan osaston johtajana ja olin innolla käynnistämässä hanketta yhteistyössä yliopiston kanssa. Vuosina 2004 – 2011 Micromedicumista tehtiin kolmet hankesuunnitelmat sekä laaja arkkitehtikilpailu. Valmista ei kuitenkaan tullut. Maailma oli muuttunut.

Yliopistouudistus sekä Suomen yliopistokiinteistöjen irrottaminen valtion kiinteistöyhtiö Senaatista johti Micromedicum-hankkeen jäädyttämiseen. Kansanterveyslaitos yhdistettiin vuonna 2009 Stakesiin ja siitä oli tullut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, jonka tilatarpeet Turussa olivat merkittävästi supistuneet.  Laitos oli alun perin mukana myös Medisiina D hankkeessa, mutta vetäytyi rakentamisen aikana prosessista ja lopetti pian sen jälkeen toimintansa Turussa kokonaan. Senaatti oli asettanut Micromedicumin rakentamisen edellytykseksi Mikron rakennuksen peruskorjauksen. Molempiin rakennuksiin yliopistolla ei kuitenkaan ollut varaa. Mikron peruskorjauksen neliövuokra olisi maksanut lähes saman kuin uudisrakennuksenkin.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen käynnisti pian virkaan tultuaan Medisiina D-hankkeen. Pääosan Medisiina D:n käyttäjistä muodostavat samat toimijat, jotka suunnittelivat Micromedicumin. Suunnittelusta oli siis vankka kokemus. Muutto uuteen rakennukseen tapahtuu kevään ja kesän aikana. Vihkiäisjuhlia vietettäneen näillä näkymin syksyn juhlaviikolla, jolloin muutto on valmis ja toiminta käynnissä.

Sanotaan, että hyvää kannattaa aina odottaa. Medisiina D:ssä aloittaa myös tiedekuntamme Funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimuskeskuksen ja Sodexon yhteinen Tulevaisuuden ruokamaailma. Meille on luvattu hyvää ruokaa, ja samalla voimme halutessamme osallistua ravitsemusta koskeviin tutkimuksiin. Odotan jo innolla saavani palautetta syömisestäni ja lisää virikkeitä tarttua hyvänmakuiseen ja terveelliseen ruokaan.

Pentti Huovinen
Kirjoittaja on lääketieteellisen tiedekunnan dekaani