kuvituskuva kampus ja mielen päällä

Mielen päällä päällimmäisenä opiskelijahyvinvointi

”Mitä kuuluu?” kajahtaa kuulokkeisiin monelta suunnalta, kun Mielen päällä -tukiopiskelijoiden joukko aloittaa kevään ensimmäisen yhteistapaamisen toiminnan työntekijöiden kanssa. Puheensorina valtaa Zoomin ja huomaan miettiväni, että ainakin opit muiden ihmisten kohtaamisen tärkeydestä ovat iskostuneet tukiopiskelijoiden mieleen viime vuoden Mielenterveyden ensiapu 2® -koulutuksista (MTEA2).

Etukäteisenä joululahjana saimme tiedon siitä, että Turun yliopiston Mielen päällä -toiminta on saanut kahdeksi vuodeksi Opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoituksen, jonka avulla jatketaan arvokasta ja mukaansa tempaavaa työtä opiskelijoiden yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin sekä opiskelukyvyn vahvistamiseksi vertaistukitoimintaa hyödyntäen.

Mielen päällä -toiminta perustuu vahvasti vuonna 2021 vastaavalla rahoituksella toteutettuihin Mielen päällä sekä Vertaistukea ja ohjausta työllistymisen epävarmuuteen -hankkeisiin. Mielen päällä -kotipesänä toimii seuraavat vuodet yliopiston hyvinvointipalvelut.

Mielen päällä -toiminta laajentuu

Mielen päällä -toiminnan tavoitteina tuleville vuosille on ensinnäkin vakiinnuttaa sekä laajentaa tukiopiskelijatoimintaa kaikille tutkintoportaille ja uusille kohderyhmille kuten jatko-opiskelijoille. Toisena tavoitteena on laajentaa ja syventää koko yliopistoyhteisön osaamista sekä aloittaa työelämälähettilästoiminta, jossa vertaistuen voimin hahmotellaan yhdessä omaa osaamista suhteessa tulevaisuuden urasuunnitelmiin.

Kantavina teemoina toiminnassa ovat tietoisuuden lisääminen henkiseen hyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä, puheeksiottamisen kynnyksen madaltaminen sekä eri toimijaryhmien välisen vuoropuhelun syventäminen. Näitä teemoja viemme eteenpäin koko yliopistoyhteisölle mm. jakamalla hyvinvointia edistäviä tiedekuntakohtaisia käytäntöjä sekä tekemällä entistä näkyvämmäksi erilaisia hyvinvointia tukevia palveluita toiminnassa kehitetyn Palvelupilven (2021) avulla.

Vertaistukitoiminta opiskelijalta opiskelijalle edistää yhteisöllisyyttä

Muuttuneet kohtaamisen tavat ovat luoneet uudet rajat yhteisöllisyyden toteutumiselle – vai pitäisikö sanoa toteutumattomuudelle? Yhteisöön kuulumattomuutta ja yksinäisyyttä voikin kokea kuka tahansa.

Viimeisimmästä korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta (KOTT, 2021) käy ilmi opiskelijoiden kohonneet irrallisuuden kokemukset siitä, miten he tuntevat kuuluvansa esimerkiksi omaan vuosikurssiin, opiskeluryhmään, ainejärjestöön tai tiedekuntaan.

Mielen päällä -toiminta haluaa luoda konkreettisia toimintatapoja yhteisöllisyyden uudelleenrakentamisen tueksi, jottei yksikään opiskelija joutuisi viettämään opiskeluvuosiaan yksin. Tällä hetkellä tarjoamme kaikille yliopiston opiskelijoille mahdollisuutta saada keskusteluseuraa koulutetuilta tukiopiskelijoiltamme ”Jutellaanko?” -lomakkeen kautta. Vertaistukitoiminta tarjoaa tärkeän kanavan opiskelijoille tulla kuulluksi ja nähdyksi sekä mahdollistaa kokemusten vaihdon ja turvallisen tilan kysyä ja pohtia omia haasteita. Opiskelijat ovatkin löytäneet hyvin vertaistukitoimintamme pariin ja vertaistukisuhteet ovat ­­olleet molemmin puolin antoisia!

Vertaistukisuhteiden lisäksi tukiopiskelijatoiminnassa yhteisöllisyyttä edistetään ja tuetaan aktiivisella tiedottamisella Mielen päällä -toiminnasta. Tukiopiskelijat tuottavat esimerkiksi sisältöä toiminnan eri viestintäkanaviin, vetävät opintopiirejä sekä osallistuvat monenlaisiin tapahtumiin puhumaan opiskelijahyvinvoinnin puolesta.

Miksi yhteisöllisyydellä on väliä?

Yhteisöllisyys rakentuu niin kampuksen käytävillä ja seminaarihuoneissa kuin pyöräparkeissa ja ryhmätöissä. Toisin sanoen yhteisöllisyys on arjen pieniä tekoja, toisen kohtaamista ja huomioimista. Sinä voit olla se, joka näkee näkymättömän.

Kolme keinoa lisätä arjen yhteisöllisyyttä:

1. Muiden huomioiminen: Kysy mitä kuuluu?
  2. Vuorovaikutuksellisuuden luominen ja tukeminen. On tärkeää ylläpitää esimerkiksi kurssin toteutuksessa rakenteita, jotka tukevat opiskelijoiden kiinnittymistä osaksi opintoja ja edesauttavat ryhmäytymistä.
  3. Taukojumppa ja kapteeni käskee -yhteisöllisyysharjoitus (Opas yhteisöllisyyden edistämiseen korkeakouluissa, Yhdessä yhteisöksi, Nyyti ry.)

Yhteisöllisyyden vaaliminen antaa paljon, mutta vaatii tekijältään myös voimavaroja. Kenenkään meistä ei onneksi tarvitse jäädä yksin tämän asian kanssa. Henkilöstökoulutus tarjoaa säännöllisesti mahdollisuuksia osaamisen kerryttämiseen (esim. MTEA2 -koulutukset ja erilaisia ohjaus- ja vuorovaikutustilanteita käsittelevät työpajat). Lisäksi tarpeen ja kysynnän mukaan voidaan myös perustaa aiheeseen liittyviä työnohjausryhmiä.

Muistetaan, että yhteisöllisyys lähtee meistä kaikista!

Heidi Vuoristo

Kirjoittaja työskentelee projektisuunnittelijana Mielen päällä -hankkeessa.

Categories: Hyvinvointi, Opiskelu, YliopistoyhteisöKeywords: