laituri kuvituskuva

Laituri tarjoaa vertaistukea ja lempeää tuuppausta lapsi- ja perhepalvelujen tutkijoille

Laituri on monitieteinen jatkokoulutusseminaari lapsi- ja perhepalvelujen tutkijoille. Laituri kokoaa yhteen lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja palvelujärjestelmätutkimuksesta kiinnostuneita tutkijoita yli tiedekunta-, yliopisto- ja organisaatiorajojen. Titteleitä tärkeämpää on yhteinen päämäärä – se, että jokainen lapsi, nuori ja perhe voi hyvin ja saa apua juuri silloin, kun sitä tarvitaan.

Laituritalkoot

Keväällä 2018 kourallinen Sote-akatemian piirissä toimivia tutkijoita kokoontui Medisiinan vintille pohtimaan, miten monitieteiselle tutkimukselle saataisiin ryhmä, jossa tekeminen olisi aidosti yhteistä ja jota ohjaisi yksi ja sama päämäärä – lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen.

Maaliskuulle päivätyssä kokousmuistiossa todetaan, että “Tapaamisen järjestäminen sai alkunsa useista keskusteluista ja yhteydenotoista liittyen Sote-akatemian mahdollisuuksiin toimia käynnistävänä alustana uudelle, monitieteiselle palvelujärjestelmätutkimukselle lasten ja nuorten kentässä.” Ylös oli kirjattu myös vahva perusperiaate: “Kaikki kiinnostuneet, yhteiseen työskentelyyn sitoutuneet tutkijat saavat tulla mukaan, mutta kenenkään ei ole pakko”.

Muistion seuraavilta riveiltä löytyy yliopistomaailman tavanomainen jarru – jostain pitäisi saada rahaa. “Rahoituksen turvin tutkimusryhmä voisi ottaa suojiinsa monialaisia gradun tekijöitä ja tohtorikoulutettavia. Vai voisiko tätä käynnistellä jo pienimuotoisesti, jos innostusta löytyy?” Ja sitä löytyi.

Seuraava tapaaminen pidettiin kesäkuussa Educariumilla. Jokainen osallistuja toi mukanaan valtavan määrän ajatuksia, ideoita, jaettavia aineistoja ja innostusta. Ryhmän nimi löytyi Alphabetin kirjainpalikoita pyörittelemällä – mitä tulee, kun yhdistetään lapset, perheet, palvelut, tutkimus, hyvinvointi, sosiaali, terveys, sivistys, opetus, monitieteisyys ja yhteisöllisyys? Kirjaimista muodostui LAITURI eli paikka, johon erilaiset, eri suunnista ja erilaisilla menetelmillä rakennetut veneet voivat yhdessä kiinnittyä, jossa tavataan, vaihdetaan kokemuksia ja kuulumisia, ja ollaan hetki turvassa myrskyltä.

“Vertaistukea, inspiraatiota, lempeää tuuppausta ja välillä lohdutusta”

Alusta saakka Laituri on kannatellut kahdenlaista toimintaa: monitieteisen tutkimuksen suunnittelua ja toteuttamista sekä uransa eri vaiheissa olevien tutkijoiden ja työelämän toimijoiden vertaisoppimista. Yliopiston strategiassa sama ajatus on kuvattu rohkeana ja monitieteisenä, eri tutkijanuran vaiheita yhdistävänä tutkimusyhteistyönä, jonka päämääränä on lasten ja nuorten hyvinvoinnin, oppimisen, terveyden ja turvallisuuden vahvistaminen. Laituri on esimerkki siitä, mitä tällainen monitieteisyys on yliopistolaisen elämässä.

Erityisesti tohtorikoulutettaville Laiturista on muodostunut tärkeä tasavertaisen kohtaamisen paikka. Pian päättyvä kevätlukukausi on jo Laiturin kolmas. Tapaamisia on kuukausittain ja niiden sisällöt rakentuvat osallistujien tarpeista ja toiveista. Tutkijan työhön liittyviä asioita, kuten tutkimusmetodiikkaa tai artikkelin julkaisuprosessia käsitellään alustusten ja työelämän asiantuntijapuheenvuorojen avulla, käytännönläheisesti ja siten, että keskustelulle ja vertaistuelle jää aina aikaa.

Laiturin toiminnan tuntevat parhaiten sen aktiiviset osallistujat. Siksi kysyimme tohtorikoulutettaviemme WhatsApp-ryhmässä, mitä Laituri heille merkitsee. Vastauksia tuli paljon, alla niistä muutamia.

• Vertaistukea, tietoa, kannustusta, ymmärrystä tutkimusprosessista, asiantuntijuuden jakamista ja maadoitusta omaan kriiseilyyn.
  • Mahdollisuus vahvaan moniammatilliseen ja -alaiseen asiantuntijakeskusteluun ja tukeen.
  • Laituri tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden monialaiseen keskusteluun ja eri tieteenalojen kohtaamiseen. Ryhmässä yksittäisen väitöstutkimuksen ansiot ja mahdollisuudet nousevat laajasti esiin, kun aihetta tarkastellaan monen eri tieteenalan näkökulmasta. Henkilökohtaisella tasolla ryhmä tarjoaa suuresti kaivattua vertaistukea sekä uudenlaisia näkökulmia.
  • Osaamisen jakamista ja kehittämistä, innostamista ja innostumista. Korvaamatonta vertaistukea. Ryhmäterapiaa. Korkeatasoista ohjausta ja neuvontaa. Ei pelkkä laituri – vaan kotisatama.
  • Minusta on hienoa, että Laiturin tapaamisiin voi osallistua, vaikka tekisi opintoja toisen yliopiston jatko-opiskelijana. Kiitos mahdollisuudesta!

Omat kokemuksemme ovat pitkälti samoja. Laiturissa voimme tehdä asioita toisin, kutsua mukaan keitä haluamme, innostua ja oppia yhdessä. Perinteisestä väitöskirjaohjauksesta tulee monin verroin mukavampaa, kun sen voi jakaa eri tieteenalojen ohjaajien kesken. Mitä erilaisempia kokemukset ja käytännöt ovat, sitä rikkaampaa keskustelua ja lopputuloksia niistä syntyy. Laiturin post doc -tutkijat kartuttavat ohjauskokemusta senioreilta ja seniorit oppivat nuoremmilta uutta.

Täydessä kalenterissa Laituri ei ole merkintä, jonka päälle otetaan muuta, vaan aika, jota priorisoidaan kiireenkin keskellä.

Niina Junttila ja Miia Tuominen

Kirjoittajat ovat Laiturin vastuuvetäjiä ja toivottavat sinutkin tervetulleeksi mukaan.

Categories: Monitieteisyys, Tutkimus