Tulevaisuustietoa yliopiston navigoinnin tueksi

Miten otamme tulevaisuudessa Turun yliopistona oman paikkamme olosuhteista riippumatta? Tämä kysymys nousi keskustelun kärkeen keväällä Turun yliopistossa järjestetyssä ennakointityöpajassa. Työpaja oli osa yliopiston strategiatyötä ja sen osallistujat edustivat yliopistoyhteisöä laajasti.

Yliopiston sisäiset ja ulkoiset olosuhteet muuttuvat hurjaa vauhtia. Tulevaisuuden uhkakuvia on loputon määrä, uhat ovat monimutkaisia ja jopa arvaamattomia. Olosuhteiden muutoksissa on myös paljon mahdollisuuksia ja positiivista tarttumapintaa.

Tulevaisuuden ennakointi tarjoaa haasteita ja kehitysmahdollisuuksia

Yliopistojen tulevaisuutta ja olosuhteiden muutoksia yhdistävää akateemista tutkimusta ei ole kovin paljon. Yliopistojen erityispiirteet organisaatioina tekevät teeman tutkimuksesta haastavaa ja mielenkiintoista.

Ensinnäkin yliopistot ovat korkeinta akateemista tutkimusta ja tutkimukseen perustuvaa opetusta tarjoavia organisaatioita. Yliopistot tuottavat uutta tutkimukseen perustuvaa tietoa ja kouluttavat eteviä osaajia monenlaisiin yhteiskunnan eri sektoreiden tehtäviin.

Toiseksi, yliopistot rakentuvat suhteellisen autonomisista tieteenaloista. Tieteenalat ja oppiaineet määrittelevät oman tiedonintressinsä, tutkimusteemansa ja painopisteensä. Tämä rakenne on uniikki verrattuna muihin organisaatioihin.

Kolmas erityislaatuinen piirre liittyy tieteen autonomiaan ja klassiseen akateemiseen kulttuuriin. Yliopistollisen tutkimuksen pitäisi saada vapaasti suuntautua sinne minne uudet löydökset ja perustutkimus sitä kuljettavat.

Nämä piirteet tekevät yliopistoista moninäkökulmaisia, moniäänisiä ja kompleksisia organisaatioita, joiden tulevaisuuden ennakointi on varsin vaativa ja jopa uskalias tehtävä. On silti yliopistojen kannalta elintärkeää, että niiden olosuhteiden ja toimintaympäristön muutoksia systemaattisesti hahmotetaan, ymmärretään ja ennakoidaan.

Tämän vuoksi Turun yliopistossa on käynnistetty hanke, joka kartoittaa yliopiston toimintaan vaikuttavia kansallisia ja globaaleja muutosvoimia. Hankkeesta vastaa Turun yliopiston strategisen ohjauksen yksikkö yhdessä tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kanssa. Hanke on teemaltaan ensimmäinen laatuaan Turun yliopistossa. Uniikkia on myös se, että se toteutetaan kokonaan Turun yliopiston sisäisin voimin.

Mukautumiskykyä ja ketteryyttä muuttuvassa toimintaympäristössä

Hankkeessa rakennetaan yliopistoa kokonaisuutena tarkastelevaa tulevaisuustietoa. Ensin katse suunnataan menneeseen; tutkimuksiin nojaavaan historialliseen evidenssiin eli kehityskulkuihin, jotka ovat jo tapahtuneet. Näin saadaan kartoitettua Turun yliopiston tämän hetken tilanne ja asema sekä yliopistokentässä että yhteiskunnassa laajemmin.

Tämän jälkeen tarvitaan mukaan systemaattista tulevaisuussuuntautunutta arviointia, spekulaatiota ja jopa mielikuvitusta; minkälaisia kehityskulkuja on odotettavissa historiallisen tiedon viitoittamalta pohjalta. Tähän tarkasteluun kytketään megatrenditarkasteluja, muiden organisaation tekemiä vaihtoehtoisia skenaarioita, oraalla olevien ilmiöiden eli ns. heikkojen signaalien pohdintaa sekä maailman muutoksia analysoivien yksittäisten henkilöiden näkemyksiä.

Näin kasattu ja tiivistetty tulevaisuustieto luo edellytyksiä etsiä toimivia ratkaisuja ja parantaa Turun yliopiston mukautumiskykyä ja ketteryyttä toimintaympäristön muuttuessa. Koko yliopiston organisaation elinvoimaisuus vahvistuu. Samalla löydämme vastaukset alun kysymykseen; miten otamme tulevaisuudessa oman paikkamme olosuhteista riippumatta.

Kevään ennakointityöpajassa loppujen lopuksi painottui yliopiston muutosvoimaan luottaminen, akateemisen työn ilo ja rohkeus kantavana voimana sekä halumme olla jatkossakin arvostettu toimija niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Kun tulevaisuustieto integroidaan yliopiston arkeen ja päätöksentekoon, navigoimme Turun yliopistoa kohti näitä arvokkaita tavoitteita.

Päivi Mattila-Wiro

strategiajohtaja