Apple Professional Development -koulutus iOS työskentely TOKL 1.6.2015

Kirjoittanut APD-kouluttaja Jukka Kilpiä

digiTOKL2

Koulutus pidetiin Turun opettajankoulutuslaitoksen Educarium rakennuksen luokassa 357. Tila on avoin ja helposti muunneltavissa, oivallinen tila mobiiliin ryhmätyöskentelyyn.

Ensimmäinen koulutuspäivä oli johdantoa sujuvaan ja monipuoliseen iPad -työskentelyyn ja sen perusteisiin. Päivän aikana kävimme läpi ”sormipelin”, toiminnot jotka saattavat aluksi hämmentää. iPadin toiminnot erovat laajasti kosketetaanko näyttöä yhdellä sormella vain kerran, kahdesti vai pidetäänkö sormea näytöllä pidempään. Myös kahden sormen, kolmen, neljän ja viiden sormen toiminnot muodostavat laitteen käytön selkärangan ja tutustuimme näihin toimintoihin esimerkkien avulla.

DIGITOKL1

Oppimistehtävän avulla tutustuimme mobiililaitteen käyttöön tiedonhallinnan prosessin pohjalta. Tehtävänä oli vastata aika avaraan ja laajaan kysymykseen, hakea kuvitusta internetin CC search -palvelun avulla ( search.creativecommons.org ), prosessoida ja esittää tietoa Explain Everything -appin avulla. Oppimisen tulokset jaoimme AirDropilla sekä Showbiella (www.showbie.com)

Keynote -app oli pikaisen tutkumisen kohteena ja ennenkaikkea tutustuimme sen hyödyntämiseen olemassa olevien PowerPoint -esitysten hyödyntämisessä. Kävimme vaihe vaiheelta läpi PowerPoint -esityksen siirtämisen muistitikulta iPadille. Siirtovaiheessa hyödynsimme Dropboxia ( www.dropbox.com), mutta mikäli sen käyttö ei ympäristössä ole sallittua, mikä tahansa pilvipalvelu ajaa saman asian. Mikäli pilvipalveluiden käyttö ei ole verkossa sallittua, tiedostojen siirtämiseen on toki muitakin tapoja. Lähtökohtana ei ole pilvipalveluiden paremmuus vaan kävimme läpi tämän prosessin vaiheet osallistujien kiinnostuksen pohjalta.

Ohessa kävimme keskusteluja, välillä monologia kouluttajan toimesta. Osallistujat olivat innokkaita ja aktiivisia, heillä oli monia hyviä kysymyksiä ja ajatuksia. Tästä on hyvä jatkaa syksyllä.