Jenni Alisaari INVEST blog 7/2021 Opettaminen on usein mukavaa ja palkitsevaa. Se, millaiseksi opettajat kokevat oman osaamisensa ja miten he haluavat kehittää omaa työtään, on yleensä yhteydessä siihen, kuinka mielekkääksi he työnsä kokevat. Jotta opettajien kokema mielenkiinto ja arvostus työtään kohtaan säilyisi ja työuupumuksen uhka vähenisi, on hyvä pitää yllä […]
Satu Helske & Hanna Ylöstalo INVEST blog 6/2021 Kun koronavirus lähti leviämään keväällä 2020, puhuttiin alkuun siitä, miten virus kohtelee samalla lailla niin hyväosaista kuin vähäosaistakin, miten olemme kaikki samassa veneessä. Hyvin pian alkoi kuitenkin selvitä, että koronakriisi ei kohtele kaikkia samalla tavoin vaan syventää olemassa olevaa eriarvoisuutta. Kuten useimmissa […]
Katja Ilmarinen, Sakari Karvonen, Johanna Lammi-Taskula & Maaret Vuorenmaa INVEST blog 5 / 2021 Suurin osa suomalaisista lapsiperheistä voi nykypäivänä hyvin. Pienten lasten ja vauvojen vanhemmista noin yhdeksän kymmenestä on tyytyväinen elämäänsä ja vanhemmuuteensa ja arvioi perheen arjen toimivan hyvin tai melko hyvin. Myös lasten terveys on hyvä. Palveluja ja […]
Marie-Pier Larose INVEST Blog 4/2021 Childcare attendance and child development Early childhood is a developmental period when the foundations of children’s cognitive and socio-emotional skills are established (Shonkoff, 2012). Although, the family environment is the most proximal factor which influences early child development; over the last 40 years, childcare has […]
Antti Kääriälä INVEST Blog 3/2021 Lapsiköyhyys on Suomessa kansainvälisesti verraten vähäistä. Harvoin kuitenkin tuodaan esille, että sen riski vaihtelee merkittävästi sen mukaan, ovatko vanhemmat syntyneet Suomessa vai ulkomailla. Lapsiköyhyyden seurauksista tarvitaan kuitenkin lisää tietoa ennen kuin sen mahdollisia haittoja maahan muuttaneiden vanhempien lapsille voidaan arvioida tarkemmin. Avainasemassa lapsiköyhyyden vähentämisessä on […]
Eerika Johander ja Tiina Turunen INVEST blog 2/2021 Kasvava huoli koulukiusaamisen haitallisista vaikutuksista on monissa maissa johtanut siihen, että kouluilta edellytetään suunnitelmaa ja toimenpiteitä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi. Samaan aikaan on kehitetty kiusaamisen vastaisia toimenpideohjelmia ja tutkittu niiden tehokkuutta (Gaffney et al., 2019). Tutkimuksissa on yleensä keskitytty arvioimaan kokonaisten […]
Marjo Kurki INVEST Blog 1/2021 Nuorten mielenterveysongelmat ovat merkittävä terveysongelma, joka vaikuttaa monitasoisesti hyvinvointiin, elämänlaatuun ja toimintakykyyn (Whiteford ym. 2013). On tärkeä ottaa käyttöön ennaltaehkäiseviä ja stressinhallintaa lisääviä menetelmiä, joiden avulla voidaan parantaa mielen hyvinvointia ja mielenterveystietoisuutta ongelmia ennaltaehkäisevästi. Kun mielenterveystaitoja opetetaan heti opintojen alussa, ne kehittyvät koko opintojen ajan […]
Satu Helske INVEST blog 24/2020 Tilastolliset mallit toimivat useimpien INVEST-lippulaivahankkeen tutkijoiden arkisena työkaluna niin sosiologian, psykologian kuin psykiatriankin tutkimuksessa. Tilastolliset mallit auttavat tutkijaa päättelemään, milloin aineistossa havaittu yhteys ei todennäköisesti johdu pelkästään sattumasta. Tilastollisten mallien pohjalla on vahvasti matematiikka ja tilastotiede, todennäköisyyslaskenta ja epävarmuuden arvioiminen. Nyt korona-aikaan epävarmuuteen liittyvät kysymykset, […]
Mia Hakovirta, Marja Lindberg, Mikael Nygård, Fredrica Nyqvist INVEST blog 23/2020 Noin puolet suomalaisista lapsista murehtii raha-asioita ja kokee taloudellista stressiä, tytöistä jopa 63 ja pojista 43 prosenttia. Lasten kokemat taloudelliset huolet vaikuttavat heidän hyvinvointiinsa, erityisesti siihen, miten tyytyväisiä he ovat elämäänsä. Huolet saattavat kertoa perheen talouden niukkuudesta mutta myös […]
Malin Kinnunen INVEST blog 22/2020 Perhe voi jäädä hyvin yksin kasvatuksen vaikeuksien kanssa, jos tukiverkostot puuttuvat, olosuhteet kuormittavat tai opitut kasvatuskeinot perustuvat lapsen arvosteluun ja rangaistuksiin. Avun tarpeen varhainen tunnistaminen ja myönteisen vanhemmuuden tuki antavat perheelle voimavaroja haastavassa tilanteessa ja tukevat lapsen hyvää kehitystä. Kasvatuskeinomme ovat usein peräisin omasta lapsuudestamme. […]
Laura Heiskala, Jani Erola & Elina Kilpi-Jakonen INVEST blog 21/2020 Yliopiston pääsykokeista luopuminen saattaa vähentää koulutuksen ylisukupolvista eriarvoisuutta. Perhetausta on yhteydessä oppilaan koulumenestykseen. Yhteiskunnassa perheiden resurssit ovat epätasaisesti jakautuneet, mikä heijastuu epätasaiseen koulumenestyksen jakautumiseen (Jackson 2013). Näin tapahtuu myös Suomessa. Perhetausta on yhteydessä myös siirtymiin koulutuksen tasolta toiselle aikaisempi koulumenestys […]
Christina Salmivalli INVEST blog 20/2020 Tänä syksynä heräsi taas kerran keskustelu siitä, onko (koulu)kiusaamisesta puhuminen vähättelevää ja miksei sen sijaan puhuta väkivallasta. Ymmärrän taustalla olevan ajatuksen, mutta en kannata moista käsitteiden sotkemista; kumpaakin termiä tarvitaan. Kiusaaminen on aina väkivaltaa, joko fyysistä tai henkistä. Siinä yksi tai useampi henkilö käyttää valtaansa […]