”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” – tämä tuttu sanonta saa aivan erityisen merkityksen, kun tarkastellaan käsityönopetuksen arkea perusopetuksessa. Kysyimme pro gradu -tutkielmassamme 43 käsityötä opettavalta opettajalta opetuksen suunnittelusta. Keräsimme aineiston Webropol-kyselyn avulla jakamalla kyselyn Satakunnan 97 peruskouluun. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia tapoja ja käytäntöjä käsityötä opettavat opettajat hyödyntävät, kun he suunnittelevat oppimistehtäviä ja oppitunteja.… Jatka lukemista Käsityönopetuksen suunnittelu käytännössä – Kokemusta, inspiraatiota ja oppilaslähtöisyyttä
Käsityökoulu Näpsän oppilaiden minäpystyvyyden ja yrittäjämäisen oppimisen kokemukset käsityökurssilla
Yrittäjyyskasvatusta on opetettu peruskoulussa ja ammatillisissa oppilaitoksissa jo kolmen vuosikymmenen ajan, mutta tutkimus perus- ja ammatillisen opetuksen ulkopuolella on hyvin vähäistä. Useiden tutkimusten pohjalta tiedetään, että oppilaiden hyvä minäpystyvyys ennustaa parempaa menestystä koulussa yleisesti ottaen. Mutta miten yrittäjämäinen oppiminen koetaan peruskoulujärjestelmän ulkopuolella? Entä onko minäpystyvyydellä jokin yhteys yrittäjämäisen oppimisen kokemuksiin käsityössä? Pro gradu -tutkielmassani selvitin… Jatka lukemista Käsityökoulu Näpsän oppilaiden minäpystyvyyden ja yrittäjämäisen oppimisen kokemukset käsityökurssilla
Käsityönopettajien kokemuksia mielekkään oppimisen mallin osa-alueiden merkityksestä ja toteutumisesta käsityössä
Millaisia kokemuksia käsityönopettajilla on mielekkään oppimisen mallin osa-alueiden merkityksestä ja toteutumisesta? Miten he kokevat nämä omassa opetuksessaan? Tätä tutkimme pro gradu -tutkielmassamme, joka pohjautuu Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen määritelmään sekä Kärjen ja kollegoiden (2018) sovellukseen mielekkään oppimisen mallista. Oppimisen voidaan ajatella olevan joko ulkoa opettelua tai mielekästä oppimista. Kummallakin on paikkansa, mutta vain mielekkäällä oppimisella… Jatka lukemista Käsityönopettajien kokemuksia mielekkään oppimisen mallin osa-alueiden merkityksestä ja toteutumisesta käsityössä
Suutari pysyköön lestissään? Ei suinkaan – kokemuksia itseohjautuvasta oppimisprosessista
Mitä tapahtuu, kun kaksi käsityön aineenopettajaopiskelijaa lähtee opettelemaan kokonaan uutta käsityötaitoa ilman opetusta? Entä millaisia oivalluksia syntyy, kun oppimista tarkastellaan omakohtaisesti, mutta tutkimuksellisesti? Pro gradu -tutkielmassamme sukelsimme uuden taidon oppimisen prosessiin valmistamalla käsityönä alusta alkaen nahkakengät. Oppimisen tukena käytimme ainoastaan kahta YouTube-videota, ja dokumentoimme prosessia päiväkirjoilla. Oppimisprosessia täydensivät asiantuntijahaastattelut, joiden avulla tarkastelimme kokemuksiamme ulkopuolisen ammattilaisen… Jatka lukemista Suutari pysyköön lestissään? Ei suinkaan – kokemuksia itseohjautuvasta oppimisprosessista
Käsityöntekijät yhdessä kestävän käsityön asialla
Yhä useampi käsityöntekijä pohtii valintojensa vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan. Mitä kestävä kehitys oikeastaan tarkoittaa käsityön kontekstissa? Ja miten esimerkiksi käsityöaiheiset Facebook-ryhmät voivat tukea käsityöntekijöiden vastuullisempia valintoja? Selvitimme pro gradu -tutkielmassamme 169 käsityöntekijän kokemuksia kestävästä kehityksestä. Aineiston keräsimme webropol-kyselynä Facebookin käsityöaiheisista ryhmistä, joissa ihmiset esimerkiksi jakavat ideoita, vinkkejä ja kokemuksia käsitöihin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää,… Jatka lukemista Käsityöntekijät yhdessä kestävän käsityön asialla
Rikostaustaisten nuorten kokemukset koulumotivaatiosta ja -menestyksestä suhteessa taito- ja taideaineisiin
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, miten rikostaustaiset nuoret kokevat taito- ja taideaineiden yhteyden koulumotivaatioonsa ja koulumenestykseensä. Rikosten tekeminen ei ole nuoruudessa harvinaista, mutta siihen johtavia tekijöitä on mahdollista tunnistaa koulumaailmassa. Esimerkiksi huono koulumenestys ja alhainen sitoutuminen kouluun ovat huomattavia riskitekijöitä. Koulun tarjoamat mahdollisuudet itseilmaisuun ja luovuuteen tukevat lapsen ja nuoren identiteetin kehittymistä ja erityisesti… Jatka lukemista Rikostaustaisten nuorten kokemukset koulumotivaatiosta ja -menestyksestä suhteessa taito- ja taideaineisiin
”Innostun ja inspiroidun, mutta välillä liikaa.” Instagramin ideatulva ja teknostressi käsityöharrastajien kokemana
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko sosiaalisen median palvelu Instagramin ideatulvalla yhteyttä käsityöharrastajan käsitöiden tekemiseen. Aiheuttaako Instagramin ideatulva käsityöharrastajille teknostressiä ja jos aiheuttaa, niin minkälaista? Tutkimuksessa halutaan saada myös tietoa siitä, minkälaisena mahdollisesti esiintyvä ideatulva ja teknostressi ilmenee käsityöharrastuksessa. Instagramin on tutkittu inspiroivan käsitöiden pariin, mutta yleisesti sosiaalisen median palveluiden on todettu aiheuttavan myös haitallista… Jatka lukemista ”Innostun ja inspiroidun, mutta välillä liikaa.” Instagramin ideatulva ja teknostressi käsityöharrastajien kokemana
Sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen käsityönoppitunneilla. Käsityön aineenopettajien havaintoja 7.–9. luokkalaisten sosioemotionaalisista taidoista
Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää käsityön aineenopettajien havaintoihin perustuen 7.–9. luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen ilmenemisestä käsityön oppitunneilla. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millä tavoin käsityön aineenopettaja voi tukea oppilaiden sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppitunneilla. Meitä kiinnosti tutkia tätä aihetta, koska käsityön merkitys koulun oppiaineena on tärkeä oppilaiden monipuolisten taitojen kehittämiseksi. Lisäksi on olennaista tutkia tätä aihetta, koska siitä ei… Jatka lukemista Sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen käsityönoppitunneilla. Käsityön aineenopettajien havaintoja 7.–9. luokkalaisten sosioemotionaalisista taidoista
”Ei ole niin tärkeää, mitä teet vaan tärkeintä on se, mitä se tekeminen tekee sinulle.” Suomalaisten mieskäsityöharrastajien kokemuksia käsitöiden tekemisen yhteydestä hyvinvointiin
Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää suomalaisten mieskäsityöharrastajien kokemuksia käsitöiden tekemisen yhteydestä hyvinvointiin. Tämän lisäksi halusimme selvittää, kokevatko suomalaiset mieskäsityöharrastajat käsitöiden tekemisellä olevan merkitystä heille itselleen. Naisten kokemuksia aiheesta on tutkittu aiemmin laajasti ja tulokset ovat puhuneet käsityöharrastuksen puolesta. Tästä syystä halusimme tuoda miesten näkökulmaa aiheesta tutkimuskentälle. Tutkielman kolme pääkäsitettä ovat käsityö, hyvinvointi ja käsityöhyvinvointi. Yhdessä ne… Jatka lukemista ”Ei ole niin tärkeää, mitä teet vaan tärkeintä on se, mitä se tekeminen tekee sinulle.” Suomalaisten mieskäsityöharrastajien kokemuksia käsitöiden tekemisen yhteydestä hyvinvointiin
Käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuuden kehittymisestä opintojen aikana
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuuden kehittymisestä opintojen aikana ja löytää tekijöitä, jotka koettiin merkityksellisinä asiantuntijuuden kehittymisen kannalta. Tutkimuskysymyksiin hain vastauksia kyselylomakkeella, joka lähetettiin käsityön opintoja suorittaville opiskelijoille. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteistä asiantuntijuus ja käsityönopetus, joita kuvaan eri näkökulmista. Asiantuntijuuden näkökulmia ovat lineaarisesti kehittyvä asiantuntijuus noviisista mestariksi ja kolme toisiaan täydentävää näkökulmaa asiantuntijuuden… Jatka lukemista Käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuuden kehittymisestä opintojen aikana