Sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen käsityönoppitunneilla. Käsityön aineenopettajien havaintoja 7.–9. luokkalaisten sosioemotionaalisista taidoista

Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää käsityön aineenopettajien havaintoihin perustuen 7.–9. luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen ilmenemisestä käsityön oppitunneilla. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millä tavoin käsityön aineenopettaja voi tukea oppilaiden sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppitunneilla. Meitä kiinnosti tutkia tätä aihetta, koska käsityön merkitys koulun oppiaineena on tärkeä oppilaiden monipuolisten taitojen kehittämiseksi. Lisäksi on olennaista tutkia tätä aihetta, koska siitä ei ole aiemmin tehty tutkimusta.

Tutkielman keskeisimmät pääkäsitteet ovat sosioemotionaaliset taidot, nuoruusikä ja käsityön oppiaine perusopetuksessa, jotka yhdessä muodostavat tutkielmamme teoriataustan. Tutkielmassamme sosioemotionaalisilla taidoilla viitataan yksilön taitoihin sekä kyvykkyyteen hyödyntää näitä taitoja. Sosioemotionaalisilla taidoilla tarkoitetaan esimerkiksi yksilön sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä persoonan vahvuuksia.

Kuvio 1. Tutkimuksen teoreettinen viitekehysmalli.

Aineistonkeruu tapahtui sähköisen kyselylomakkeen avulla, jota jaettiin Facebookissa käsityön aineenopettajille suunnattuihin ryhmiin sekä Tekstiiliopettajaliiton jäsenistölle sähköpostin välityksellä. Kyselyyn osallistui 20 käsityön aineenopettajaa. Tutkimustuloksia analysoitiin teorialähtöisellä aineistoanalyysillä.

Tutkimustulokset jakautuvat kahteen osaan, ensimmäisessä osassa tarkastellaan oppilaan sosioemotionaalisten taitojen näyttäytymisenä käsityön oppitunneilla. Tutkimustuloksista ilmenee kuinka oppilaiden sosioemotionaaliset taidot näyttäytyvät käsityön oppitunneilla laajana kirjona. Hyvät sosioemotionaaliset taidot ilmenevät käsityön oppitunneilla oppilaiden toiminnassa esimerkiksi runsaampana vuorovaikutuksena vertaisten kanssa sekä oppilaan kyvykkyytenä tunnistaa tunteensa ja toimia niiden mukaisesti. Heikommat sosioemotionaaliset taidot ilmenevät tulosten mukaan käsityön oppitunneilla esimerkiksi häiriökäyttäytymisenä, kiusaamisena sekä kyvyttömyytenä pyytää opettajalta apua.

Tulosten toisessa osassa tarkastellaan käsityön aineenopettajan keinoja tukea oppilaan sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppitunneilla. Tuloksista ilmenee käsityön aineenopettajan tiedostavan ja tunnistavan oppilaan sosioemotionaalisten taitojen merkityksen sekä tavat, joilla taitoja voidaan tukea. Vastauksista ilmenee, kuinka oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa on merkittävää hyvä oppilaantuntemus sekä riittävä määrä tukea, jolloin oppilaan yksilölliseen ohjaamiseen on paremmat resurssit. Oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa nähdään lisäksi olevan merkittävässä roolissa opettajan antama positiivinen palaute. Opettajan antama kannustus nähdään kasvattavan oppilaan luottamista omiin taitoihin ja kykyihin

Käsityön oppiaine sekä käsityön oppitunnit ovat oppimisympäristönä merkittävä oppilaan sosioemotionaalisten taitojen kehittymisen kannalta. Oppiaineessa käsityö mahdollistaa erilaisten tunnetaitojen, persoonan kyvykkyyksien sekä vuorovaikutustilanteiden harjoittamista. Käsityön aineenopettajalla on merkittävät mahdollisuudet tukea oppilaan sosioemotionaalisia taitoja käsityön oppiaineessa.

Elgström, E. & Hietala, K. 2024. Sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen käsityön oppitunneilla, käsityön aineenopettajan havaintoja 7.–9. luokkalaisten sosioemotionaalisista taidoista. Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Rauman kampus.

Ohjaaja: Marja-Leena Rönkkö

Kirjoita kommentti