Hovioikeuden herroja tapaamassa Turun vanhalla hautausmaalla. Osa 4.

Pyhäinpäivän ympärillä julkaisemme sarjan Veli Pekka Toropaisen blogikirjoituksia, joissa tutustutaan Turun hovioikeuden virkamiesten hautamuistomerkkeihin.

Hovioikeudenneuvos, ritari ja komentaja Karl Werner Björkman syntyi 16. elokuuta 1837 Porissa. Hän kuoli 4. elokuuta 1894 Naantalissa. Hänen vanhempansa olivat August Wilhelm Björkman ja Mathilda Calixta Silfverberg. August Björkman kuului yhteen Porin vanhimmista ja arvostetuimmista kauppiassuvuista ja hän perusti yhdessä Karl Fredrik Rosenlewin kanssa Björkman & Rosenlevin kauppahuoneen.[1]

Karl Werner Björkman valmistui varatuomariksi vuonna 1863. Hänet nimitettiin vuonna 1888 hovioikeudenneuvokseksi Turun hovioikeuteen. Hän toimi vuodesta 1889 myös Suomen Talousseuran puheenjohtajana.[2]

Suomen Talousseuran talo Turun Hämeenkadun varrella toimi Björkmanin työpaikkana hänen ollessaan seuran puheenjohtajana. Talo on siinä muodossa, jonka se sai Turun palon 1827 jälkeen vuonna 1831. Kuva: Aalto-yliopiston arkisto, Arkkitehtuurin historian opetusdiat, kaupungit: Turku (B64).

Björkmanin puoliso Aina Kristina Wilhelmina Ithimaeus syntyi 7. maaliskuuta 1846 Lemussa ja kuoli 1 joulukuuta 1920 Turussa. Hänen vanhempansa olivat lääninkamreeri ja kollegiasessori Urik Ithimaeus ja Sofia Margareta Lode. Samaan hautaan on haudattu pariskunnan seitsemästä lapsesta eversti ja Pyhän Yrjön ritarikunnan ritari Herman Björkman, joka syntyi 23. elokuuta 1868 ja kuoli 15. toukokuuta 1937.[3]

Björkmanin hautamuistomerkki muistuttaa patsaiden jalustaa tai esimerkiksi läheisellä Turun Pyhän Katariinan hautausmaalla olevan prokuraattori Matthias Caloniuksen muistomerkin jalustaa, jolta puuttuu varsinainen muistokivi. Björkmanin hauta ei nouse korkealle, mutta antaa silti kokonsa vuoksi lähestyjälle tunteen, että sen alla lepää merkittävä henkilö. Henkilötiedot on kaiverrettu kolmikerroksisen muistomerkin huipulle.

Lainopin professori ja prokuraattori Matthias Caloniuksen (1738-1817) muistomerkki ei sijaitse hänen haudallaan Turun Pyhän Katariinan hautausmaalla, vaan se on pystytetty sen läheisyyteen. Kuvaaja Åbo Tryckeris Klichéanstalt 1920-1929. Museovirasto.
Björkmanin hauta koostuu kolmeen kerrokseen asetelluista punagraniittipaasista. Päällimmäiseen on kirjoitettu hovioikeudenneuvoksen ja hänen vaimonsa tiedot ja askelmaa alempana kiven kirjoitussuuntaan on merkitty heidän poikansa Hermanin tiedot. Kuva: Veli Pekka Toropainen 2021.
Björkmanin hautakiven tekstit ovat ruotsiksi. Kuva: Veli Pekka Toropainen 2021.

Teksti: Veli Pekka Toropainen

Lähteet:

Autio, Veli-Matti, Ylioppilasmatrikkeli 1853–1899: Karl Werner Björkman. Verkkojulkaisu https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/1853-1899/henkilo.php?id=17525. Luettu 28.6.2021

Kotivuori, Yrjö 2005. Ylioppilasmatrikkeli 1640–1852: Ulrik Ithimaeus. Verkkojulkaisu https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=12314. Luettu 28.6.2021.

Satakunnan Museo. Näyttelyt, Teollisuustyön jäljillä. August Wilhelm Björkman (1799-1860). https://www.pori.fi/satakunnan-museo/nayttelyt/verkkonayttelyt/teollisuustyon-jaljilla/1809-1856-laivanvarustajien-6. Luettu 28.6.2021.

[1] Satakunnan Museo, Teollisuustyön jäljillä.

[2] Autio, Karl Werner Björkman.

[3] Kotivuori 2005, Ulrik Ithimaeus.