Turun terveyskampus – kansallisen kasvustrategian toteuttaja

Pentti Huovinen

Turun korkeakoulukampus lienee yhtenäisin kampusalue Suomessa. Tuskin maailmaltakaan löytyy kovin montaa yhtä ainutlaatuista aluetta. Kupittaan alueella ja siitä kaupungin keskustaan suuntautuvalla alueella, lyhyen kävelymatkan sisällä sijaitsee kaksi yliopistoa ja kaksi ammattikorkeakoulua.

Turun yliopisto allekirjoitti vajaa vuosi sitten Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Yrkeshögskola Novian kanssa sopimuksen, jossa perustettiin Turun terveyskampus (Hälsocampus Åbo, Health Campus Turku). Terveyskampuksen tavoitteena on edistää tieteellisen tutkimuksen edellytyksiä ja yhteistyötä, opetus- ja koulutustoimintaa sekä yritys- ja innovaatiotoimintaa mm. kehittämällä yliopistosairaalaa innovaatioalustana. Ensi vuoden lopulla arvioidaan kehitystä ja tehdään terveyskampuksen strateginen toimintaohjelma seuraaville vuosille.

Terveyskampuksella on erinomaiset mahdollisuudet tehdä huippututkimusta. Vuoden 2014 kemian Nobel-palkittumme Stefan Hellin ja 2015 akateemikoksi nimitetyn professori Sirpa Jalkasen jälkeen tiedekunnan tutkijat saivat tunnustusta EU Women Innovator Prize 2016 kilpailussa. Palkintojen saajien finaaliin valittiin yhdeksän eurooppalaista innovatiivista naista, joiden joukossa olivat akateemikko Sirpa Jalkanen sekä professori Pirkko Härkönen. Siis Euroopan yhdeksän innovatiivisimman naisen joukossa oli kaksi Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan professoria! Suomalaisen lääketieteen arvostetuin tunnustus, vuosittain jaettava Matti Äyräpään -palkinto, on vuoden 2008 jälkeen tullut kolmasti Turkuun. Tänä vuonna sen sai lastentautiopin professori Erika Isolauri.

Myös käynnissä olevat uudisrakennushankkeet luovat uskoa tulevaisuuteen. Medisiina D on tätä kirjoitettaessa jo kolmannen kerroksen tasalla. Rakennus on muuttovalmis kesäkuussa 2018. Uusi talo saa myös modernin varustuksen. Medisiina D:n laitehankintoja valmistellaan paraikaa yhdessä sairaanhoitopiirin ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa. Tyksin Naisten ja lasten sairaalan rakentaminen Medisiina D:n viereen on myös käynnistynyt perustustöillä. Sairaala on valmis vuonna 2020.

Turun terveyskampuksen koulutus- ja tutkimustoiminta palvelee myös suomalaisen bioteknologian teollisuuden tulevaisuutta. Syyskuun alussa BioCityssä järjestetyssä HealthBio 2016 -seminaarissa kuultiin suomalaisen bioteknologian menestyksen jatkuvan. Terveysteknologia on Suomen suurin korkean teknologian vientiala. Eikä vähiten kymmenien turkulaisten yritysten ansiosta. Viime vuonna Pansiossa sijaitsevan Bayer Nordic’in Mirena-ehkäisintuoteperheen myyntiennätykset rikottiin 968 miljoonan euron liikevaihdolla. Lääketeollisuus on Turussa telakan veroinen kaupallinen toimija.

Turun terveyskampus on Suomen hallituksen vuonna 2014 käynnistämän terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategian merkittävä toteuttaja.

Pentti Huovinen, dekaani
Lääketieteellinen tiedekunta