Yliopiston päärakennus aurinkoisena päivänä

Turun yliopisto on alueen suunnannäyttäjä myös tulevaisuudessa

Kalervo Väänänen

Vuoden 2019 kevätlukukausi on saatu nyt lähes päätökseen ja koko henkilöstömme ansaitsee lämpimät kiitokset hyvin suoritetusta työstä. Katsottuani yliopiston alkuvuoden toimintaa kuvaavia indikaattoreita, voin todeta, että jokainen voi hyvillä mielin siirtyä viettämään ansaitsemaansa kesälomaa. Toivottavasti pieni tauko opetuksessa antaa myös aikaa keskittyä omiin tutkimuksiin.

Maamme vastasyntyneen hallituksen koulutus- ja tutkimuslinjaukset ovat kiistatta miellyttävää luettavaa. Koulutus ja tutkimus tunnutaan siinä taas nähtävän sekä itseisarvona että välineenä kehittää suomalaista yhteiskuntaa. Erityisen tervetullut on uuden hallitusohjelman linjaus siitä, että myös maan eri osien alueelliset pitkän ajan työvoimatarpeet huomioidaan päätöksissä.

Toivottavasti linjaus merkitsee sitä, että valtiovalta viimein oivaltaa myös sen epäsuhdan, joka tekniikan koulutuksen ja tutkimuksen tarjonnan ja kysynnän välillä vallitsee Turun alueella. Tekniikan koulutuksen laajentaminen Turun yliopistossa on koko maan edun mukaista ja sataa suoraan yhteiskunnan laariin alueen vahvan vientiteollisuuden edellytysten parantumisena. Monialaisena yliopistona pystymme tarjoamaan runsaasti mahdollisuuksia uusien teknologioiden sovellutusten kehittämiseen, mikäli tekniikan osaamisen perusedellytykset saadaan laajempien koulutusoikeuksien myötä kuntoon.

Olen nyt päättämässä seitsemän vuotta kestänyttä rehtorikauttani Turun yliopistossa. On kulunut yli 45 vuotta siitä, kun aloitin ensimmäisen työsuhteeni yliopistoon. Urani aikana olen saanut työskennellä eripituisia jaksoja viidessä eri yliopistossa ja kolmessa eri maassa. Olen ylpeä ja kiitollinen, että saan nyt päättää yliopistollisen työurani Turun yliopiston rehtorina. Haluan tämän kirjoituksen välityksellä lausua parhaimmat kiitokseni koko yliopistoyhteisölle. On ollut hienoa työskennellä kanssanne!

Olen vakuuttunut, että yliopistomme omaa erinomaiset valmiudet vastata myös tulevaisuudessa niihin vaatimuksiin, joita sekä globaalit että kansalliset haasteet tulevat yliopistoille asettamaan. Pitkän yliopistourani tärkein havainto on, että monialainen tiedeyliopisto on yhteiskunnalle ja alueelle paras suunnannäyttäjä.

Toivotan teille kaikille, niin henkilökunnan jäsenille kuin opiskelijoille, kaunista kesää ja kaikkea hyvää tuleville lukuvuosillenne.

Kalervo Väänänen
Kirjoittaja on Turun yliopiston rehtori