Yhdessä uuteen lukuvuoteen

Riitta Pyykkö

Uudet ja vanhat opiskelijat ovat taas saapuneet kampukselle, ja henkilökunta palannut lomiltaan. Turun yliopisto oli suosittu hakukohde, ja ensimmäisen vuoden opiskelija onkin yliopistoyhteisömme tärkein jäsen. Ensimmäisen vuoden aikana kehittyvät tavat, tottumukset ja asenteet, jotka vaikuttavat koko opiskeluajan ja sen jälkeen. Kun opinnot lähtevät hyvin käyntiin, ne sujuvat myös jatkossa.

Turun korkeakoulujen yhtenäinen, kaupungin keskustassa sijaitseva kampus on ainutlaatuinen. Se tarjoaa opiskelijoille runsaasti valinnanvaraa, ja yhteistyö korkeakoulujen kesken vahvistuu kaiken aikaa. Tavoitteemme on tehdä opintojen ottaminen naapurikorkeakoulusta mahdollisimman yksinkertaiseksi, mutta tässä meillä on vielä paljon tehtävää.

Uuden opiskelijan kasvu vastuulliseen opiskelukulttuuriin edellyttää ohjausta, jota antavat sekä opettaja- että opiskelijatuutorit. Ohjaus tukee opiskelijaa yliopistoyhteisöön sijoittumisessa, ohjauksen avulla hän oppii vertaamaan omaa osaamistaan oppimisen tavoitteisiin ja ohjautumaan itse eteenpäin. Ohjaus on onnistunut, kun sitä ei enää tarvita, ja elinikäisen oppimisen taidot ja asenteen omaksunut ohjattava etenee itsenäisesti. Emmehän opiskele yliopistoa, vaan elämää varten.

Tärkein oppimista edistävä ympäristö olemme me ihmiset. Valitettavan usein kuulee siitä, että opiskelija ei tunne kuuluvansa mihinkään joukkoon. Ottakaamme yksinäisyyden ehkäiseminen alkavan lukuvuoden erityistehtäväksi. Opiskelijat eivät ole koululaisia tai asiakkaita, he ovat meidän vanhempien yliopistolaisten nuorempia kollegoita. Olemme kaikki yliopistolaisia.

Yhtä lailla tärkeä on huolehtia siitä, että me henkilökunnan jäsenet tunnemme kaikki olevamme osa yhteisöä, arvostettuja sekä työntekijöinä että ihmisinä. Akateemisen yhteisön, nuorempien ja vanhempien kollegoiden hyvinvoinnista huolehtiminen on edellytys hyvälle ja tuloksekkaalle toiminnalle. Tässä me jokainen voimme tehdä osamme.

Kunpa ensimmäisen vuoden opiskelijan kasvoilla näkyvä into ja uteliaisuus säilyisivät kautta elämän. Innostavaa alkanutta lukuvuotta!

Riitta Pyykkö
Kirjoittaja on koulutuksesta vastaava vararehtori