Herää todellisuuteen

Kevättä pidetään syntymisen aikana. Luonto herää ja ensimmäiset kasvit puskevat lumen alta näkyviin. Syksy taas on minulle ajatuksien ja ideoiden parasta aikaa. Sopivasti se on myös uuden akateemisen vuoden alku. Kesällä aivot ovat levänneet ja haluavat nyt haasteita. Tässä tilassa aivoni pukkaa ajatuksia sitä tahtia, että ohjeita riittää jaettavaksi muillekin!

Seuraavat ohjeet tulivat mieleeni kun valmistelin opetusta yliopistopolkunsa alussa oleville opiskelijoille. Samat ajatukset kyllä kelvannevat muillekin opiskelijoille ja mikseipä myös henkilökunnalle vanhan kertauksena.

Tässä kaksi ohjettani:

1. Pyri löytämään oma tieteenalasi. Ahmi ja hotki sen tuloksia ja saavutettua tietoa. Pureskele välillä pitkään. Nauti herkkupaloista. Ole ylpeä paikastasi tieteen jatkumossa.
  2. Kunnioita muita tieteenaloja. Ole utelias ja kysele asioista muiden tieteiden opiskelijoilta ja tutkijoilta.

Aloittaessani opiskelun Turun yliopistossa reilu 20 vuotta sitten noudatin ensimmäistä ohjetta varsin vahvasti, kehotusta tarvitsematta. Opiskelin suurella innolla fysiikkaa ja matematiikkaa. Filosofian kelpuutin sivuaineekseni, sekin oli tarpeeksi abstraktia ja ylevää. Olin täysin varma valitsemieni tieteiden ylivertaisuudesta muihin tieteisiin verrattuna. Humanistit kelpasivat baariseuraksi, mutta mielellään heitä olisi siinä sivussa hiukan opettanut ja kertonut oikeasta tieteestä.

Fysiikan hienoimmat tulokset liittyvät omasta mielestäni jonkin todellisuuden rakenteen löytämiseen ja ymmärtämiseen. Perusvuorovaikutuksia on neljä. Kvarkkilajeja on kuusi. Spin-tyyppejä on kaksi. Kiderakenteita on 14. Fysiikka kertoo, että todellisuus ei ole mössöä. Matemaattinen rakenne piilee kaikkialla ja se täytyy vain osata löytää.

Jossakin vaiheessa jotakin tapahtui. Ehkäpä maisterin paperit kädessäni ei enää tarvinnut koko ajan kehua oman tieteenalan erinomaisuutta vaan katseen uskalsi nostaa ylemmäs. Teoreettisen fysiikan jatko-opintojen ohessa aloin opiskella kielitiedettä. Tein itselleni merkittävän havainnon: rakennetta on muuallakin kun fysiikassa!

Todellisuutta voi katsella monelta kantilta. Päällisin puolin se saattaa näyttää mössöltä. Tieteen avulla mössöstä voi löytää rakennetta ja sitä kautta todellisuus tulee ymmärrettävämmäksi.

Lisään vielä kolmannen ohjeen uusille opiskelijoillemme:

1. Ota pala mössöä ja etsi siitä rakennetta. Tieteenalasta riippuen mössö voi olla puusta putoava omena, keskiajan noitavainot tai muuttolinnun lentoreitti. Ymmärrettyäsi rakenteen kerro löydöstäsi opiskelukavereillesi, varsinkin niille jonkin toisen aineen opiskelijoille.

Toivotan kaikille antoisaa syksyä tieteen parissa!

Teiko Heinosaari
Kirjoittaja työskentelee yliopistonlehtorina fysiikan ja tähtitieteen laitoksella.