SIMHE auttaa tunnistamaan maahanmuuttajan aiemmin hankitun osaamisen

SIMHE-Ukraina-hankkeen ohjaukseen on osallistunut viimeisen kolmen kuukauden aikana yli 30 ukrainalaista. Suurimmalla osalla on Ukrainasta ylempi korkeakoulututkinto, ja joillakin on jopa kaksi. Ohjauksessa nousee esille erilaisia aiheita. Näistä yleisimmät ovat tutkintojen tunnustaminen, uuden ammatin hankkimiseen tarvittava kielitaito ja aiemman osaamisen soveltaminen suomalaiseen työelämään.

Mitä ovat SIMHE-palvelut?

SIMHE on lyhenne toiminnan nimestä Supporting Immigrants in Higher Education in Finland. SIMHE-toiminnan tavoitteena on tukea korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosesseissa, korkeakoulutukseen ohjautumisessa, tutkinnon suorittamisessa sekä työllistymisessä suomalaisille työmarkkinoille.

SIMHE-palveluja pilotoitiin ensimmäisen kerran kahdessa korkeakoulussa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa vuonna 2016. Turun yliopistossa SIMHE-toiminta alkoi vuonna 2017. Tällä hetkellä SIMHE-vastuukorkeakouluja on yhteensä kymmenen. SIMHE-toimijat ovat tiiviissä yhteistyössä sekä keskenään että muiden korkeakoulujen, kaupunkien maahanmuuttoyksiköiden ja tutkintojen tunnustamisesta vastaavien viranomaisten kanssa.

SIMHE-palveluiden tavoitteena on myös lisätä maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrää korkeakouluissa. Opetushallituksen tuoreen selvityksen mukaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä korkeakoulutuksessa on lisääntynyt selvästi vuosina 2010–2020, vaikka se on pitkään ollut hyvin matala verrattuna maahanmuuttajien osuuteen koko väestöstä.

SIMHE-toiminnan avulla pyritään varmistamaan, että Suomeen saapuvien korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien aiemmat opinnot ja tutkinnot tunnustettaisiin kansallisten käytäntöjen mukaisesti mahdollisimman nopeasti, jotta henkilöt löytävät oikeille koulutus- ja urapoluille. Lisäksi SIMHE-palvelut järjestävät lyhytkursseja ja valmennuksia, joissa vahvistetaan kielitaitoa sekä muita opiskelu- ja työelämävalmiuksia.

SIMHE-toiminnan muodot vaihtelevat korkeakouluittain, mutta kaikissa niissä tarjotaan henkilökohtaista koulutus- ja uraohjausta. SIMHE-ohjauksen keskeisenä tavoitteena on auttaa asiakasta löytämään ratkaisuja, jotka tukevat hänen etenemistään opinto- tai urapolulla.

Monikielinen SIMHE-ohjaus

Turun yliopiston SIMHE-ohjauksissa korkeakoulutetut maahanmuuttajat saavat ura- ja koulutusneuvontaa. Neuvonnassa käydään läpi ohjattavan opiskelu- ja työhistoriaa ja kartoitetaan asiakkaan osaamista. Tämän jälkeen heidät voidaan tarvittaessa ohjata rinnastamaan lähtömaasta hankittu tutkinto suomalaiseen tutkintoon. Heitä voidaan myös auttaa sopivan täydentävän koulutuksen löytämisessä tai uuden tutkinto-ohjelman valinnassa. Turun yliopistossa SIMHE-ohjausta annetaan pääasiassa suomeksi, englanniksi ja venäjäksi, monikielisen ohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Monikielisellä ohjauksella tarkoitetaan sellaista ohjausta, jota maahanmuuttaja saa joko äidinkielellään tai hyvin hallitsemallaan kielellä. Varsinkin vasta maahan muuttanut tarvitsee paljon yhteiskuntaan, kulttuuriin ja työmarkkinoihin liittyvää tietoa. Alkuvaiheessa ohjausasiakas voi höytyä erityisesti siitä, että ohjaajalla on samankaltainen kieli- ja kulttuuritausta. Mikäli riittävää yhteistä kieltä ei ole, voidaan käyttää tulkkia. Ohjattavan äidinkielellä tai hyvin osaamalla kielellä annettu ohjaus on huomattavan tärkeää, jotta monimutkaiset asiat ymmärretään oikein.

Toisaalta ohjausta tarvitsevat usein sellaisetkin henkilöt, jotka ovat olleet jo pitkään maassa, osaavat jo hyvin suomea ja kotoutuneet yhteiskuntaan, mutta ovat toimineet esimerkiksi koulutusta vastaamattomassa työssä.  Täydennys- tai tutkintokoulutukseen pääsy tai ammattioikeuksin saaminen edellyttää useimmiten hyvää suomen kielen, joskus myös englannin kielen taitoa. Monikielisyyttä ohjauksessa on myös se, kun verkkosivuilla usein vain suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi annettuja ohjeita tulkitaan kaikilla asiakkaan ja ohjaajan osaamilla yhteisillä kielillä.

SIMHE-palvelut sotaa paenneille ukrainalaisille

Ohjaan itse SIMHE-palvelun ukrainalaisia asiakkaita lähinnä venäjäksi. Ukrainalaisista pakolaisista Suomessa suuri osa on venäjänkielisiä ja useimmat muut käytännössä kaksikielisiä (ukraina ja venäjä). Yleensä SIMHE-ohjauksessa keskustelu käydään englanniksi, jos asiakas ei koe osaavansa riittävän hyvin suomea, mutta tämä ei usein toimi ukrainalaisten kanssa, koska jopa akateemisesti koulutetuillakin on usein hyvin heikko englannin kielen taito.

Vuonna 2022 alkanut sota Ukrainassa muutti SIMHE-palveluiden tarvetta. Opetus- ja kulttuuriministeriö kohdensi lisää rahoitusta SIMHE-korkeakouluille ohjaus- ja neuvontapalveluiden tukemiseksi. Turun yliopisto tarjoaa sotaa paenneille ukrainalaisille lyhyitä suomen ja englannin kielen teemakursseja sekä venäjänkielistä neuvontaa opiskelumahdollisuuksista Suomessa.

Korkeasti koulutetut sotaa paenneet ukrainalaiset ymmärtävät paikallisen kielen opiskelun merkityksen hyvin. Moni suhtautuu suomen kielen opiskeluun todella innokkaasti, esimerkiksi suomen kielen verkkokurssille ilmoittautui noin 70 ukrainalaista kymmenessä päivässä.

Yliopisto kotouttamisen toimijana

Turun yliopistolla on kokemusta korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien integroitumisen tukemisesta. Keväällä 2023 lakkautetussa Brahea-keskuksessa tälle kohderyhmälle järjestettiin erilaisia ohjaavia, kotouttavia, opintoihin ja töihin valmentavia sekä pätevöittäviä koulutuksia yli kahdenkymmenen vuoden ajan. SIMHE-toiminnan vahvistamiseksi toteutettiin vuosina 2019–2021 KOROKE-hanke, jossa kehitettiin uusia toimintatapoja ja malleja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien tukemiseen.  Tätä työtä jatketaan nyt osana yliopiston vakinaista toimintaa. Myös koulutetuille ukrainalaisille pakolaisille kohdistetut toimet sopivat luontevasti samaan kokonaisuuteen.

Korkeasti koulutetut ukrainalaiset hakeutuvat ja sijoittuvat – kuten monet muutkin maahanmuuttajaryhmät varsinkin alkuvaiheessa – usein koulutustaan vastaamattomiin alemman tason tehtäviin puutteellisen kielitaidon vuoksi tai siksi, että ulkomaista tutkintoa ei ole tunnustettu Suomessa. SIMHE-ohjauksessa pyritään muun muassa siihen, että korkeasti koulutetut maahanmuuttajat saisivat tietoa siitä, mitä heiltä aiempaa koulutusta vastaavien töiden saamiseksi vaaditaan.

Koulutus- ja uraohjaus auttaa SIMHEn asiakkaita suunnittelemaan omaa tulevaisuuttaan ja muut palvelut tarjoavat suunnitelman toteuttamiseen tarvittavia taitoja.

Yulia Santonen

FM Yulia Santonen työskentelee koulutusasiantuntijana Turun yliopistossa. SIMHE-tiimin jäsenenä hän antaa koulutus- ja uraohjausta korkeakoulutetuille ukrainalaisille. Santonen suorittaa töiden ohessa maisterintutkintoa kasvatustieteellisessä tiedekunnassa opiskellen aikuiskasvatustiedettä.

>  SIMHE – Koulutus- ja ohjauspalvelut maahanmuuttajille

Lähteet

Airas, M., Delahunty, D., Laitinen, M., Saarilammi, M.-L., Sarparanta, T., Shemsedini, G., Stenberg, H., Vuori, H. & Väätäinen, H. 2019. Taustalla on väliä: Ulkomaalaistaustaiset opiskelijat korkeakoulupolulla. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.

Airas, M., Piippo, S., Berg, L. & Korhonen, S. 2023. Näkökulmia korkeakoulujen SIMHE-työhön. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset 2023:6a

Autero, M., Häkkinen, M. & Piiparinen, S. 2020. SIMHE-ohjaus moninaisten koulutus- ja urapolkujen tukena. Teoksessa H. Stenberg, M. Antikainen, E. Lintala & M. Roivas (toim.) Yhdessä kohti osaajien Suomea – oivalluksia maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminnassa. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, Helsinki, 118–126.

Bartis, Imre 2010. Maahanmuuttajataustaisen ohjaus koulutuksessa ja työelämässä. Helsingin yliopisto, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia. Helsinki

Jokela, H. (toim.) 2020. OKM-rahoitteisia hankkeita maahanmuuttajien korkeakoulutuksen ja työelämään hakeutumisen tukena. Suomenopettajat-lehden numerossa 3/2020, 16–21.

Karinen, R., Luukkonen, T. & Oosi, O. 2020. Maahanmuuttajien matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelut. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020: 27. TEM, Helsinki.

Leiman, M. 2015. Dialogisen ohjauksen periaatteita ja työvälineitä. Koivuluhta, M. & Kaupila, P.A. (toim.) Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus. Itä-Suomen yliopisto, Joensuu, 19–31.

Mgvdeladze, M. 2019. Omakielisen neuvojan ammattikuvaus. Monikulttuurisuuden asiantuntijan erikoistumiskoulutuksen lopputyö. Teoksessa K. Lundqvist ja T. Halttunen (toim.) Uutta tietoa ja osaamista työelämään. Turun yliopisto.