Opiskelijat uuden median pyörteissä

Digin-tutkijaverkoston tavoitteena on paitsi koota ja edistää digitaalisen vuorovaikutuksen parissa tehtävää tutkimusta, myös lisätä tietoa alasta tutkinto-opiskelijoiden keskuudessa. Digin järjestikin syyslukukaudella 2016 Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan opiskelijoille Uusi media ja vuorovaikutus -kurssin.

Kurssin tarkoituksena oli antaa opiskelijoille eväitä uuden median tekstilajien ja vuorovaikutuskäytäntöjen tutkimukseen esittelemällä ajankohtaisia tutkimuskysymyksiä ja -metodeja. Kurssi toteutettiin luentosarjana, johon kutsuttiin 11 puhujaa yliopiston eri oppiaineista. Luennot käsittelivät uuden median ilmiöiden ja digitaalisen vuorovaikutuksen tutkimista eri näkökulmista.

Luentosarjan antina oli monipuolinen kuva siitä, millaisia eri mediakanavia voi tutkia ja miten. Luennoilla käsiteltiin muun muassa verkon keskustelupalstoja, pelejä ja sosiaalisen median palveluita, kuten Instagramia, Twitteriä ja Facebookia. Esillä oli myös laaja kirjo erilaisia tutkimusmenetelmiä: opiskelijat kuulivat niin vahvasti laadullisista kuin määrällisistäkin tutkimuksia sekä näiden yhdistelmistä.

Kurssin opetuksessakin sovellettiin uusia opetusteknologian mahdollisuuksia, sillä kurssin luennot tallennettiin Echo360-opetusvideo palvelulla. Opiskelijoilla oli mahdollisuus seurata luentoja joko luentosalissa, suorana lähetyksenä verkon välityksellä tai jälkikäteen tallenteelta. Luentotallenteilla haluttiin tarjota opiskelijoille joustavuutta opintoihin, ja kurssilta saadun palautteen perusteella tallenteet koettiinkin oppimista edistäviksi.

Opiskelijoiden oppimista haluttiin tukea myös monipuolisilla suoritusmuodoilla. Kurssin pystyi suorittamaan luentopäiväkirjalla, esseellä tai tutkimussuunnitelmalla. Uudenlaisena suoritusmuotona kokeiltiin myös työpajaopetusta, jossa opiskelijat pääsevät soveltamaan luentojen anteja. Työpajoja oli kaksi: toisessa perehdyttiin aineiston keräämiseen ja toisessa aineiston analyysiin. Analyysityöpajassa käytettiin JeSuisCharlie-hastagillä kerättyä Twitter-aineistoa, ja opiskelijat saivat analysoida twiiteissä käytettyjen hymiöiden merkitystä.

Uuden median tekstilajit ja vuorovaikutuskäytännöt tarjoavat uudenlaisia ja mielenkiintoisia tutkimuskohteita tutkijoille mutta myös opinnäytteiden tekijöille.

Ida Andersson

Diginin kurssisihteeri