Jenni Alisaari, Tarja-Riitta Hurme & Olli-Pekka Kangas
Ideoita ITK-päiviltä MMO-koulutuksiin
Suomen kielen opetus
Moodleen saadaan koottua verkkokurssityyppisesti erilaisia opetusvideoita, tehtäviä ja tenttejä, jotka muodostavat hyvän kokonaisuuden.
Käytettäviä työkaluja:
- Moodle: tehtävät & tentit, PoodLL-ohjelman äänitys- ja piirtotyökalut (Moodleen integroitu)
- Screencast-O-Matic ilmainen videon tallennusohjelma
- editointi iMoviella
- Quizletillä luodut pelit sanastosta yms.
- YouTubeen tallennetut opetusvideot
Käytännön menettely
- Opetusvideot katsottu kotona etukäteen: 9 min. opetusvideo opetettavasta kielisisällöstä
- opiskelijat ohjeistettiin tekemään muistiinpanoja samaan aikaan
- opiskelija voi katsoa videon moneen kertaan
- videon katsomisen jälkeen sanastoa harjoiteltiin quizletissä (quizlet linkitetty Moodleen)
- sanat voidaan kuunnella, kirjoittaa sanelun perusteella, voi valita, puhuuko ääni hitaasti vai nopeasti, lisäksi sanapareja ja selityksiä voi yhdistellä
- opiskelijat voisivat koota quizletiin itse jonkin tietyn aiheen sanastoa
Tehtävävaihtoehtoja
tien neuvominen
- Piirrä oikea reitti: Moodlessa tehtävä: palautusosiossa kartta, johon paikka on merkitty nastalla, pitää kuunnella PoodLLella tallennettu äänite ja piirtää PoodLLella tehtyyn karttaan reitti
- seuraava tehtävä: opiskelijoiden pitää itse neuvoa tie: 1) Moodlen tenttityökalulla tehty aukkotehtävä, johon opiskelija kirjoittaa puuttuvat sanat, 2) suullinen harjoitus: opiskelijan pitää neuvoa kartasta reitti ja tallentaa se PoodLLella, voi kuunnella, menikö oikein, ja sitten voi tallentaa ja palauttaa opiskelijalle (esim. oppilaan opastaminen hammaslääkäriin)
Kieliopin opetus
- opetusvideo (Screencast-O-Maticilla tehty, viety YouTubeen ja linkitetty Moodleen)
- harjoitellaan quizletillä
- kuunteluharjoituksena video: tehty Moodlen tenttityökalulla, kuvattu videokameralla, editoitu iMoviella, viety YouTubeen, linkitetty Moodleen: tenttityökalulla tehty avoimia kysymyksiä & monivalintakysymyksiä
- tuottamistehtävä: kuuntele ja vastaa suullisesti -> opiskelija kuuntelee videon ja vastaa suullisesti kysymyksiin (tallennus PoodLLella)
Kirjoitelma
- kirjoita omasta päivästä
suulliset tentit
- tehty verkossa, opiskelija voi tehdä kotonakin
muita sovelluksia
- tellagami – kuvia, joita selitetään puhumalla, saa luoda oman hahmon
- thiniglink & Skitch – voi nimetä kuvaan asioita
Pelillistetty opetus
- opettajan tehtävä olla mahdollistaja enemmän kuin opettaja – suunnittelua & kokeilua
- opiskelijoita voisi kannustaa kerryttämään pisteitä: erilaiset kielenkäyttötilanteet tuo eri määrän pisteitä: opetuskerran sisältöjen syvällisempi pohtiminen sosiaalisessa mediassa 50 p., omien muistiinpanojen jakaminen toisille 20 p., opetukseen liittyvä kommentointi sosiaalisessa mediassa 10 p. jne.,
- jaettu luentomuistio -> 1000 merkkiä = 20 pistettä -> jokainen kirjoittaja saa 20 p/1000 merkkiä
- Innofactorin Skills on tehnyt automaattiseksi pisteiden karttumista ja osaamisleimojen saamisen
- google classroom – älykkäät pistetaulukot = puoliautomatisoitu toteutus
- pistelasku perustuu käyttäjän omaan rehellisyyteen TAI nykytekniikalla voi automatisoida pistelaskun
- pisteitä kertyy siitä, miten ja missä suomea käyttää
- IFTTT put the internet to work for you: seuraa tagejä tai keskustelua fb:ssa, laittaa taulukkoon: IF: any new post in Foorumi 225 THEN: add row to spreadsheet in Google Drive
- opiskelijoille riittää palkkioksi se, että pysyvät asetetuissa minimeissä
- pistetaulukko ohjaa tekemään minimin, voi tehdä myös maksimin
- habitrpg: pelillinen ympäristö: virtuaalilemmikkiä täytyy ruokkia, jotta se ei menehtyisi, pisteet kertyy suorituksista
Pisteiden antamisessa laatukriteerit: opiskelijapari pisteyttää toisensa keskustelut verkkoympäristössä:
1 = jee!
2 = kommentti sisältää omaa kokemusta, kokemusten jakoa
3 = pintapuolista selitystä pyydetty: miten teit tuon?
4 = syvällisempää selitystä pyydetty, kannustettu reflektoimaan
- syvällisen pohdinnan arvostaminen
- jos tavoitteena kokemusten jako, eri pisteytys
mMO13.1 Projekti
Toteutetaan oppimiskokonaisuus yhteistyössä: valitaan itse koulu ja opettaja, jonka kanssa työtä tehdään
Edeltävä työ: luokan oppituntien seuranta, oppilaisiin tutustuminen, opettajan kanssa sovitaan toteutuksesta
Tavoitteina koulussa
- oppimisen ja yhdessä tekemisen ilo
- onnistumisen kokemukset
- laaja-alaisen osaamisen alueet
- opetuksen eheyttäminen
- koulun toimintakulttuurin kehittäminen
- osallistavat oppimisympäristöt
- ryhmätyötaitojen edistäminen
Mahdollisia teemoja ym. ideoita
- luonto ja museot oppimisympäristöinä
- eri ilmiöt teemoina: vesi, kestävä kehitys, metsä, avaruus
- kirjan tai lautapelin tekeminen
Vrt. Metsä ja museo osallistavana oppimisympäristönä: runot, kuvat, tunteet -> koottiin kirjaksi
Huomioitavaa
- vaatii joustavuutta & organisointikykyä
- vastuunotto omasta työskentelystä: ope & oppilaat
- rohkeus astua mukavuusalueen ulkopuolelle, rohkeus hypätä myös tuntemattomaan!
- opettajia huolettaa usein, tuleeko kaikkia opetetut asiat opittua & otettua käyttöön -> mistä oppimisen näkee?
- Dewey: learning by doing: oppimista tapahtuu, kun kokemuksen avulla tapahtuva oppiminen ”kirkastuu”
- ops 2016 velvoittaa opettajat ylittämään oppiainerajoja ja käsittelemään asioita ilmiöinä, kokonaisuuksina
- läsnäolo & hetkessä eläminen!
- voisi olla jokin ongelmanratkaisutehtävä: sähköposti joltakulta, jossa viesti, mikä ongelma pitää ratkaista -> kehittää myös s-postiviestintätaitoja, jotka alakoululaisissa usein heikot
Toteutustapoja
- ongelmanratkaisutehtävä, jonka oppilaat tekevät
- tehtävän aikana oppilaat saavat ohjeita sähköpostitse
- tehtävänanto s-postitse
- uutisteksti
- asiantuntijateksti
- kaupallisesti värittynyt teksti
- yhteenveto (opitusta muistiinpanojen perusteella
- Oppilaita pyydetään esim. selvittämään, miten energiajuomat vaikuttavat terveyteen ja pitäisikö kouluun hankkia energiajuoma-automaatti vai ei (perustelut)
- oppilaita pyydetään arvioimaan kahta erityyppistä sivua: asiantuntijasivu & kaupallisesti värittynyt sivu: onko laatija asiantuntija terveysvaikutuksissa, onko info luotettavaa
- isompi kokonaisuus, jossa yhdistetään oppiaineita
- jakautuminen pieniin ryhmiin aiheen mukaan -> kuka mistäkin on kiinnostunut
- ryhmät keksivät itse aiheet, opettajat asettavat rajat (esimerkissä opiskelijat kirjoittivat energiaan liittyviä kysymyksiä padlettiin, esim. onko ilmaston lämpiäminen totta, niitä ryhmiteltiin ja lopuksi valittiin) -> pitää sisältyä oppiaineisiin, opettaja saattaa auttaa myös hienosäätämään kysymystä niin, että oppilaat onnistuvat
- asiantuntijavierailu ryhmässä -> nostaa opiskelijoiden kiinnostusta (ei tunnu vain kouluopiskelulta)
- keskittyminen isompaan tehtävään motivoi opiskelijoita
- oppilaat oppivat yhteisen tiedon tuottamista & pitkäkestoista työskentelyä -> sinnikkyys!
- opettajien yhteistyö tärkeää
- 4 – 5 hengen ryhmät saattavat olla liian suuria
- haasteena on tiedon löytäminen ja työn epätasainen jakautuminen ryhmän kesken
- opiskelijoiden työskentelyn tukemisessa ja organisoimisessa tarvitaan malleja, miten tuetaan tavoitteellista, yhteisöllistä työtä -> miksi aina joku jättää työt tekemättä? -> voisiko ryhmä raportoida säännöllisesti, mitä on saatu aikaan?
- opettajien vaikea asettaa tuotoksen ja työskentelyn kriteerejä – projektityötä tehty jo paljon -> voitaisiinko taso vs. arviointi määritellä etukäteen, voitaisiinko opiskelijoille kertoa etukäteen, missä kohdissa saattaa tulla vaikeuksia
- ryhmätyötaitoja pitää opettaa: millaisia vaiheita siinä on, millaista on toisten kommentointi, millainen on tehokas ryhmä jne.
- taitoja pitää opettaa ja mallintaa tietoisesti, opettajien yhteisellä vastuulla
- työskentelystä pitäisi arvioida tuotoksen lisäksi prosessia
- ihminen oppii sen, minkä parissa he työskentelevät
- historiaan liittyvä roolipeli
- Mindcraft-kylä kehittyy kaupungiksi
- vanhempia voisi ottaa mukaan projektin toimintaan jossakin muodossa
Ks. myös pelipeda.blogspot.fi
Taustatavoitteita
- Tietotyötaitojen kehittyminen
- jatkuva oppiminen
pedagogiikkaa, joka tukee tietotyötaitojen kehittymistä
- yhteisesti kehitettävä aihe, jonka ympärillä työskennellään – tuote voi olla video tai mikä tahansa esitys, yhteinen kohde on tärkeää
- yhteinen työ – ei tehdä yksin ja saadaan kommentteja muilta – tehdään oikeasti yhdessä
- ilmiön yhteinen kehittäminen oleellista
- perinteinen pedagogiikka ei tue uudenlaisia työskentelytapoja, on kehitettävä uutta pedagogiikkaa
- oleellista: opiskelijat/oppilaat omistavat työt: suunnittelu, vastuu aikatauluista (tätä opetettava!), kaikki on saatava mukaan työhön, ei riitä, että muut ottavat vastuun toiminnasta
- yhteisöllinen, keskittynyt työskentely!
- kun ihminen alkaa tehdä jotain, josta hän tuntee ”tämä on meidän juttu, tehdään jotain uutta” -> yleensä innostus tulee (ei silloin, kun opettaja antaa aiheen)
- episteeminen toimijuus, omistajuus keskeistä pedagogisessa uudistamisessa
- asiantuntijuuden käyttö: voi löytyä koulusta, jokin toinen opettaja, voi olla netti, voi olla skypen kautta joku asiantuntija
- räätälöity, oikea-aikainen ohjaus opettajalta, helppo toteuttaa, kun käytetään tietotekniikkaa, jokainen tietää, milloin on minkin jutun deadline
- opiskelijoilla taipumus jättää asiat viime tinkaan – ei tue asioiden itsenäistä suunnittelua
- lukiossa opitaan liian vähän tietotekniikan käyttöä, ryhmätöitä liian vähän
- laaja-alainen käsitys yhteiskunnan toimivuudesta puutteellista
Kieli- ja kulttuuritietoinen opetus
Tabletit valmistavassa opetuksessa
valmistavaopetus.blogspot.fi
picamentor kuvasanakirja, wiki-perustainen, voi täydentää omalla kielellä
thinglink-sovellus sanavaraston ja käsitteistön laajentamiseen, voi nimetä kuviin asioita
tellagami – kuvia, joita selitetään puhumalla, saa luoda oman hahmon
skitch – nimeämistyökalu, otetaan valokuva, siihen voi tehdä nuolia & tekstejä, voi nimetä kartasta eri paikkoja, tehdä ravintoketjuja jne.
vittle – puhutaan ja tallennetaan ääntä, samalla voi piirtää ja kertoa, mitä tekee
dragondictation & iWriter – oppilas voi puhua, laite kirjoittaa tekstin
Ideoita saatu seuraavilta luennoilta
- Jari Laru, Oulun yliopisto: Paljonko sulla on pisteitä? Kokemuksia pelillistetystä tvt-opetuksesta
- Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto: Lukiolaisille tietotyötaitoja uudenlaisella pedagogiikalla
- Heidi Lehtosaari, Savonlinnan aikuislukio: Videoita ja pelillisyyttä kielten opetukseen luokassa ja verkossa
- Carita Kiili, Jyväskylän yliopisto: Kuudesluokkalaisten internet-lukutaidot
- Karoliina Mutanen, Mikkolan koulu, Vantaan kaupunki: Tabletti maahanmuuttajaoppilaan tukena Vantaalla
- Jarmo Viteli, Tuula Nousiainen & Jussi Okkonen, Tampereen & Jyväskylän yliopistot: Pelinomainen oppiminen – näkökulmia innostavuuteen ja arviointiin
- Petri Eskelinen, Helsingin kaupunki, Opetusvirasto: Uutta intoa oppimiseen pelipedagogiikasta – Pepe-hanke perusopetuksessa