ITK 25 vuotta – juhlakonferenssi 15.-17.4.2015 Hämeenlinnassa

PechaKucha

• ITK-Pecha Kucha on visuaalinen esitys, jota tukee heittäytyvä lavaesiintyminen.
  • ITK-Pecha Kuchan tarkoitus on esitellä esim. tutkimustuloksia, ideoita, ja/tai kehittämisprojekteja, tiedottaa ja/tai mainostaa. Kerro ehdotuksessa mitä haluat esittää ja miksi juuri Pecha Kuchana.
  • Pecha Kuchan avulla voit esitellä aihettasi luovasti, helposti ja epämuodollisesti. Esitys on ytimekäs ja säkenöivä, jonka tarkoituksena on pitää yleisön kiinnostustaso korkealla.
  • Esittäjä saa esittää 20 kuvaa, jokaista tasan 20 sekunnin ajan (diasarja pyörii taustalla, eli kuvat ohjelmoidaan vaihtumaan 20 sek. välein). Esitysaika on siis 6 minuuttia 40 sekuntia. Esityksen jälkeen on aikaa kysymyksille ja keskustelulle.
  • kts. lisätietoa Pecha Kucha -esittäjälle

Maahanmuuttajataustaisille suunnatun monimuotoisen opettajankoulutuksen haasteita-esitys

Puhuja:

• Jenni Alisaari, Turun yliopisto
  • Olli-Pekka Kangas, Turun ylipisto
  • Tarja-Riitta Hurme, Turun yliopisto

Avainsanat: aikuiset maahanmuuttajat, tietotekniikka, opettaja, digitaaliset taidot

Kohderyhmä: Yliopiston- / korkeakoulun opettajat, opettajankouluttajat, reht

Esitykseen liittyvä linkki: http://www.utu.fi/fi/yksikot/edu/yksikot/okl/sivustot/mmo/Sivut/Luokanopettajan-monialaiset-opinnot-maahanmuuttajataustaisille-opettajille.aspx

Esittelemme kehittämisprojektin, joka haastaa sekä kouluttajat, koulutettavat että koulutusjärjestelmän ja tarjoamme tietoa maahanmuuttajataustaisten opettajien luokanopettajaopintojen monimuotokoulutuksesta.

Esityksessä tarkastellaan maahanmuuttajataustaisten opettajien täydennyskoulutuksessa käytettyä interaktiivista tekniikkaa. Opiskelijat on aktivoitu havainnoimaan omien teknologisten taitojensa kehittymistä muun muassa digitaalisessa oppimisympäristössä toimittaessa. Opiskelijoiden on otettava haltuun suomen kielen, pedagogisten taitojen ja suomalaisen koulujärjestelmän tuntemuksen lisäksi myös tietotekninen osaaminen. Jo pelkkä suomen kieli tietotekniikassa on oma opiskelualueensa.

Millaista on tietotekniikan opettamiseen ja opiskeluun tarkoitettujen sovellusten kohtaaminen? Miten opiskelijat aktivoituvat seuraamaan omaa kehittymistään? Miten opiskelijat kokevat kohtaamisen uuden opiskelukulttuurin kanssa? Miten voimme kehittää inhimillisyyttä tietotekniikan haltuunottoon? Miten tietotekniikkaa voidaan integroida eri oppiaineiden opetukseen?