Ladataan...

Save the dates! KULTVAn marraskuun tapahtumat

KULTVA järjestää syyslukukaudella vielä kolme tapahtumaa. Tuttuun tapaan tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja opiskelijat voivat kerätä luentopassimerkintöjä. Katso siis tapahtumat alta ja merkitse kalenteriisi.

Keskiviikkona 13.11. klo 15:00-17:00, seminaarihuone Pub209, Publicum (Assistentinkatu 7), Turun yliopisto
KIRJAJULKKARIT: Assembling Therapeutics

Tilaisuudessa juhlistetaan Assemblin Therapeutics -kirjan julkistusta! Kirja on saatavilla Open Access -versiona ilmaiseksi.

Assembling Therapeutics: Cultures, Politics and Materiality, toim. Suvi Salmenniemi, Johanna Nurmi, Inna Perheentupa & Harley Bergroth. London & New York: Routledge

Ohjelma:
15:00-15:15
Fenomenologinen kehoharjoitus (Ilmari Kortelainen, Taideyliopisto)
15:15-15:30
Terapeuttisia kokoonpanoja jäljittämässä (Suvi Salmenniemi, Johanna Nurmi, Inna Perheentupa & Harley Bergroth)
15:30-16:15
Affektiiviset ilmapiirit (Marjo Kolehmainen, Tampereen yliopisto)
Mindfulness ja ruumiillisuus (Ilmari Kortelainen, Taideyliopisto)
16:15-16:40
Terapeuttinen kulttuuri ja valta (Hanna Ylöstalo, Turun yliopisto)
16:40-: Keskustelua

Julkkaritarjoilun vuoksi tilaisuuteen pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon täällä.

Perjantaina 15.11. klo 12:30-16:00, Porthan-sali, Maaherran makasiini, Henrikinkatu 10, Turun yliopisto
SEMINAARI Terveyttä ja sairautta koskevan tiedon etiikka

Miten lääkärit kohtaavat sisäilmaongelmista oireilevia vastaanotollaan? Millaista tietoa vaihtoehtoisista ja täydentävistä hoidoista tuotetaan eri tieteenalojen piirissä? Millaista tietoa taidelähtöinen tutkimus tuo lääketieteen opetukseen? Monitieteinen puolipäiväseminaari keskittyy terveyttä ja sairautta koskevaan tietoon liittyviin eettisiin kysymyksiin. Seminaarissa pohditaan, millaisia eettisiä kysymyksiä, haasteita ja ratkaisuehdotuksia esimerkiksi lääketieteellisen ja muiden terveyttä koskevien tiedonalojen ja kokemustiedon suhteisiin liittyy. Katso ohjelma ja lisätietoja täältä.   Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään perjantaina 8.11. täällä.

Seminaarin järjestävät yhteistyössä:

Kulttuurin ja terveyden tutkimuksen verkosto / Sote-akatemia
Kielen ja hyvinvoinnin tutkimuskeskus LaWe
Kulttuurisen vuorovaikutuksen tutkimusverkosto KULTVA Kulttuurin ja terveyden tutkimusyksikkö

Tiistaina 26.11. klo 14:15-16:00, luentosali Pub5, Publicum (Assistentinkatu 7), Turun yliopisto
SEMINAARI Tiedon politiikka

KULTVAn vuoden viimeisessä seminaarissa pureudutaan tiedon merkitykseen politiikassa ja journalismissa. Seminaarissa kuullaan sosiologian yliopistonlehtori Hanna Ylöstalon (TY) ja väitöskirjatutkija Timo Harjuniemen (HY) luennot. Ylöstalo kysyy luennossaan Tiedon ja politiikan suhteet monimutkaisessa, muuttuvassa maailmassa, mitä on “tieto” politiikassa, ja mitä tiedon korostumisesta seuraa. Onko politiikasta tullut kamppailua tiedosta? Mikä merkitys asiantuntijatiedon keskeisyydellä on demokratian näkökulmasta? Harjuniemen luento Journalismi, totuus ja demokratia konfliktien maailmassa tarkastelee journalismin asemaa tilanteessa, jossa liberaalien yhteiskuntien myllerrykset Trumpista, Brexitiin ja totuudenjälkeisyyteen horjuttavat myös journalismin asemaa. Luento tarkastelee paitsi sitä, mitkä historialliset tekijät vaikuttivat journalismin rakentumiseen objektiivista tietoa tuottavaksi professioksi, myös sitä, miten journalismin poliittisten ja taloudellisten tukijalkojen hapertuminen horjuttaa journalismin yhteiskunnallista asemaa. Tapahtuma on avoin kaikille, ei ennakkoilmoittautumista!