Ladataan...

Keskiviikkoina 14.10. ja 18.11. KULTVA ja New Performance Turku: Kaksi kävelyä

Loka-marraskuussa 2020 KULTVA järjestää yhdessä New Performance Turku -festivaalin kanssa kahden kävelyn sarjan, joissa yhdistellään tutkimuksen ja kehollisuuden näkökulmia ja pohditaan kävelyä sekä tutkimusmenetelmänä että tutkimuksen kohteena. Kävelyille johdattaa Helsingin yliopistossa väitöskirjaansa työstävä Annaliina Niitamo, joka on tutkimuksessaan pureutunut kävelyyn kaupunkikritiikin muotona ja aikoo väitöstutkimuksensa valmistuttua julkaista kävelyaiheisen tietokirjan.

Kävelyt lähtevät Turun yliopiston Publicum-rakennuksen (Assistentinkatu 7) edustalta klo 14:15 ja kestävät noin tunnin. HUOM! Ennakkoilmoittautuminen vaaditaan, mukaan mahtuu enintään 15 osallistujaa / kävely. Ilmoittautumislinkit ja kävelyjen tarkemmat kuvaukset alla. Kävelyllä noudatetaan turvavälejä ja on myös mahdollista, että osallistujamäärää joudutaan edelleen rajoittamaan pandemiatilanteen niin vaatiessa. Kehotamme myös osallistujia toimimaan vastuullisesti: ethän osallistu sairaana, lieväoireisena tai matkalta juuri palanneena.

Ke 14.10. Algoritminen kävelyluento: Kriittisellä kävelyllä

Kaupungilla kävely kerää jatkuvasti tietoa kaupungin kaduista, mutta myös tietoa itsestämme ja suhteestamme ympäröivään yhteiskuntaan. Mitä kohti gravitoimme, miksi ja miten? Kävelyluennon aikana kuullaan meneillään olevasta kävelytutkimuksesta, jossa tutkitaan koronavuoden aikaisia nuorten aikuisten kävelylle annettuja merkityksiä tiiviisti rakennetussa kaupungissa. Miten asumisen konsepti laajenee naapuruston kaduille ja mitä se tarkoittaa kaupunkisuunnittelun kannalta? Kävely on hyvä kaupunkikritiikin muoto, mutta kytkeytyykö se päätöksentekoon ja muutokseen? Tällä kaupunkikävelyllä sammutamme liikkumisen alitajuiset päätöksentekomallimme ja tottelemme algoritmia, jonka mukana kävelemme Turun yliopiston ja keskustan ympäristössä. Päätepiste ja matka on ennalta tuntematon. Ilmoittaudu kriittiselle kävelylle täältä.

28.10. 18.11. Kävelyleikkejä situationistien mukaan

Näyttäytyvätkö kaupungin kadut leikillisinä paikkoina? Antavatko ne miellyttäviä yllätyksiä ja spontaaneja kohtaamisia, jotka kaupunkitutkijoiden mukaan kuuluvat hyvään kaupunkielämään? Tällä kävelyekskursiolla keskustelemme kävelystä tutkimusmenetelmänä ja -kohteena ja kokeilemme nykypäivän psykomaantieteellisiä kävelyleikkejä Turun kaduilla. Psykomaantieteelliset kävelyleikit ovat tapa tutkia ja havainnoida kaupunkia tavalla, jota ei tavallisesti tee. Miten kaupungin kadut vaikuttavat omaan mielialaan ja käytökseen? Miten kaduista voisi saada enemmän iloa? Huom! Kävelyn ajankohta muuttunut sairastapauksen vuoksi, ilmoittautuminen kävelylle 18.11. täällä.