Mitä kulttuuriperintö merkitsee alueen hyvinvoinnille? Miten sitä voidaan hyödyntää paikan markkinoinnissa? Entä miten yrittäjien verkostoitumisesta ja yhteistyöstä saadaan lisäarvoa alueen brändille? Näitä ja muita luovan talouden monialaisia ilmiöitä tarkastellaan Cultural Entrepreneurship -konferenssin kansainvälisissä ja aluetta koskevissa puheenvuoroissa ja tutkimuksissa.
Aika: 10.–11.12.2012 klo 8.30– 17.00 ja 8.30–17.00
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö, Pumpulikatu, Puuvillatehtaan sisäpiha, 28100 Pori
Cultural Entrepreneurship -konferenssissa (Cultural Entrepreneurship Conference, CEC) kuullaan puheenvuoroja sekä yrittäjyyden että paikan brändäyksen asiantuntijoilta. Kaksipäiväisen konferenssin ensimmäisen päivän teemana on yrittäjyys. Keynote-puheenvuoroissa luovien alojen yrittäjyyttä ja markkinointia luotaa yliopistolehtori Charlotte Carey (Creative Industries Marketing, Birmingham City Business School). Matkailun professori Seppo Aho (Lapin yliopisto) puolestaan kertoo harrastusten merkityksestä yrittäjyyteen. Tuottajatoiminnan mahdollisuuksia luovan alan verkostoissa esittelevät case-esimerkissään tuottaja Nina Luostarinen ja tutkimus- ja kehityspäällikkö Timo Parkkola (HUMAK).
Konferensin toisena päivänä keynote-puheenvuorot keskittyvät kulttuuriperinteen ja brändäyksen teemoihin. Paikan brändin yhteydestä kulttuuriperintöön puhuu tutkija Robert Govers (University of Leuven) ja apulaisprofessori, bränditutkimuksen dosentti Anne Rindell (Hanken) pureutuu paikan mielikuvan syntyyn. Molempina päivinä konferenssin tutkijat lähestyvät teemoja joko taloudellisesta, sosiokulttuurisesta tai poliittisesta näkökulmasta. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö järjestää konferenssin yhteistyössä Rotterdam School of Managementin ja Copenhagen Business Schoolin kanssa.
Tervetuloa kaikki aihepiiristä kiinnostuneet kulttuuri- ja matkailualan ammattilaiset, yrittäjät, yhdistykset, tutkijat, kehittäjät ja opiskelijat!
ILMOITTAUTUMINEN
Konferenssi on kaikille avoin ja maksuton.
Ilmoittaudu verkkolomakkeella perjantaihin 7.12.2012 mennessä.
Conference program (pdf)
OHJELMA
MAANANTAI 10.12.2012
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö, Pumpulikatu
8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi
9.00 Opening words
Aino-Maija Luukkonen, Mayor, The City of Pori
9.15 Hobbies as inspiration and exercise forum for entrepreneurship
KEYNOTE: Seppo Aho, Professor, Ph.D. University of Lapland
10.15 Tauko
10.30 Creative disciplines education; a model for teaching entrepreneurship and the paradox of teaching ‘creatives’ entrepreneurship
KEYNOTE: Charlotte Carey, Senior Lecturer in Creative Industries Marketing, Birmingham City Business School
11.30 Lounas (omakustanteinen)
12.30 Producer as an enabler of creative networks
Practical case: Nina Luostarinen, Producer, M.A. & Timo Parkkola, RDI Manager, M.A. HUMAK University of Applies Sciences
13.00 TRACK 1: ECONOMIC DYNAMIC
Chair: Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam
Mass tailoring of visual fine arts: a business model based on a service network
Tuomas Pohjola, Turku School of Economics at the University of Turku
The relevance of cultural production – Pori Jazz – in boosting place brand equity
Arja Lemmetyinen, Turku School of Economics at the University of Turku, Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam & Mervi Luonila, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit
14.00 Kahvi
14.30 TRACK 2: SOCIO-CULTURAL DYNAMIC, PARALLEL TRACKS 2A AND 2B
TRACK 2A
Paikka: auditorio 240 (2. krs), Porin yliopistokeskus
Chair 2A: Lise Lyck, Copenhagen Business School
The contextual approach to enterprise learning in basic education and vocational education: the critical success factors at different school levels
Lenita Hietanen, University of Lapland & Taina Järvi, Lapland Vocational College
Design thinking as a means of developing joined business environment by entrepreneurs of two different fields
Tarja Toikka, Aalto University
Developing entrepreneurial opportunities through networking – Case Satakunta cultural tourism business network
Lenita Nieminen, Turku School of Economics at the University of Turku & Arja Lemmetyinen, Turku School of Economics at the University of Turku
Cultural heritage and entrepreneurship – a source of inspiration for community entrepreneurship and social innovation in rural area
Kärt Summatavet, Estonian Academy of Arts & Mervi Raudsaar, University of Tartu
TRACK 2B
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö
Chair: Ulla Hakala, Turku School of Economics at the University of Turku
Brand identity in the context of higher education
Kati Suomi, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit, Arja Lemmetyinen, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Uni & Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam
From unbounded ideas to innovations on markets where customer rules – Introduction to idea based main elementary innovation model, Kari Salo, Seinäjoki University of Applied Sciences
How do teacher students understand entrepreneurship education?
Jaana Lepistö, Rauma Unit, University of Turku Department of Teacher Education & Marja-Leena Rönkkö, Rauma Unit, University of Turku Department of Teacher Education
Informal entrepreneurship activities within reenactment movement
Valery Gordin, National Research University Higher School of Economics in Saint Petersburg & Mariya Dedova, National Research University Higher School of Economics in Saint Petersburg
16.30 Breaching the tourist bubble; A socio-spatial dialectic perspective on event tourism (Kulttuuritehdas Kehräämö)
Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam & Egbert van der Zee, Rotterdam School of Management, Erasmus University
17.00 Conclusion (Kulttuuritehdas Kehräämö)
Ulla Hytti, Professor, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit
TIISTAI 11.12.2012
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö
8.30 Kahvi
9.00 Understanding consumer images in branding activities
KEYNOTE: Anne Rindell, Ph.D, BA, Post-doctoral Researcher, Hanken School of Economics, Adjunct Professor at Turku School of Economics at the University of Turku
10.00 TRACK 1: ECONOMIC DYNAMIC
Chair: Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam
Value creation through co-creating organizational identity
Jennie Elfving, CENTRIA research and development
The role of gastronomic brands in promotion of tourist destination
Valery Gordin, National Research University “Higher School of Economics” Laboratory of Economics of Culture & Julia Trabskaya, National Research University “Higher School of Economics” Laboratory of Economics of Culture
Entrepreneurship orientation towards business performance of small and medium scale enterprises: Reference to Hambanthota District, Sri Lanka
Buddhika Niranjan Gamage, University of Kelaniya, Sri Lanka & Namal Balasooriya, University of Kelaniya, Sri Lanka
11.30 Lounas (omakustanteinen)
12.30 Track 2: SOCIO-CULTURAL DYNAMIC
Chair: Ulla Hakala, Turku School of Economics at the University of Turku
The role of artists in place branding: case study
Tuula Mittilä, Turku School of Economics at the University of Turku & Tanja Lepistö, Turku School of Economics at the University of Turku
Cost-benefit analysis of female migrant workers in Middle East: A case of Sri Lanka
Buddhika Niranjan Gamage, University of Kelaniya, Sri Lanka & Namal Balasooriya, University of Kelaniya, Sri Lanka
13.30 Tauko
13.45 TRACK 3: POLITICAL DYNAMIC
Chair: Ulla Hytti, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit
Creative district? The relevance of creative economy for the region – Case Old brewery area in Pori
Mervi Luonila, Turku School of Economics at the University of Turku & Tapio Häyhtiö, Turku School of Economics at the University of Turku
The multiple roles of curators in the production of contemporary art
Sari Karttunen, The Finnish Foundation for Cultural Policy Research (Cupore)
Indo-Sri Lanka maritime security strategy and policy implications for the Indian Ocean
Sandya N. Gunasekara, University of Kelaniya, Sri Lanka
15.15 Tauko
15.30 Place brands and their cultural heritage
KEYNOTE: Robert Govers, Adjunct Associate Professor at University of Leuven and Co-editor at Journal of Place Branding
16.30 Conclusion
Frank Go, Professor of Tourism Management, Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus University Rotterdam
Konferenssin kieli on englanti.
LISÄTIEDOT
Konferenssin sivut: www.tse.fi/cec
Arja Lemmetyinen, arja.lemmetyinen(at)utu.fi, 050 520 0770
Kristiina Tattari, kristiina.tattari(at)utu.fi, 050 520 0771
Sara Holmila, sara.holmila(a)utu.fi, 050 520 0781