Liike-blogi Tutkimushankkeiden kuulumisia Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä

Satakunnan teollisuus hiipui loppuvuonna – palveluissa nousu jatkunut

Satakunnan talous kasvoi kohisten vielä vuoden 2011 heinä–syyskuussa. Tällöin teknologiateollisuuden vire jatkui pääosin vahvana ja muillakin teollisuuden aloilla liikevaihto kasvoi. Loka–joulukuussa teknologiateollisuuden kasvu taittui kone- ja metallituoteteollisuuden liikevaihdon supistuttua selvästi ja metallien jalostuksen nousun pysähdyttyä. Metsäteollisuuden liikevaihto ja vienti laskivat huomattavasti. Sen sijaan elintarviketeollisuus jatkoi vakaalla kasvu-uralla vuoden loppuun asti. Rakentaminen kasvoi loppuvuonna hieman. Palvelusektori vahvistui selvästi liike-elämän palveluiden johdolla, joskin kaupan kasvu jäi aikaisempaa heikommaksi. Talouden palkkasumma kasvoi vuoden loppuun asti vähitellen tasaantuen. Talous on vähitellen elpymässä, joskaan kovin nopeaa kasvua ei liene lähiaikoina odotettavissa.

Tiedot käyvät ilmi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön uusimmasta Satakunnan talous -suhdannejulkaisusta, jossa tarkastellaan maakunnan elinkeinotoiminnan kehitystä kokonaisuutena ja toimialoittain. Katsauksen tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tuottamaan suhdanneaineistoon.

Lisätietoja:
Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Poin yksikkö