Liike-blogi Tutkimushankkeiden kuulumisia Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä

Oluttehdas herää henkiin – toimintakonseptin julkistus 5.4. Porin Teatterin ravintolassa klo 10

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö toimii yhtenä toteuttajana Sibelius-Akatemian täydennyskoulutuksen koordinoimassa valtakunnallisessa JOHDE – tapahtumatuotannon johtamisosaamisen kehittäminen -hankkeessa. Hankkeen toiminnan eräänä keskeisenä tavoitteena on luoda edellytyksiä koulutuksen ja eri toimenpiteiden avulla uudelle liiketoiminnalle.

Torstaina 5.4. Porin Teatterin ravintolassa klo 10 (Hallituskatu 14, Pori) alkavassa tilaisuudessa julkaistava esitys “Oluttehdas herää henkiin” on Porin kaupungin strategioihin, porilaisiin arvoihin ja todettuihin tarpeisiin perustuva ehdotus siitä, mitkä toiminnot parhaiten palvelisivat Porin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen sekä edesauttaisivat alueellista edelläkävijyyttä. Nyt julkaistavan esityksen tavoitteena on avata keskustelu Porin tulevaisuudesta ja siirtää Pori pysyvästi positiivisiin otsikoihin.

Esityksessä Oluttehtaan alueen kehittämiskeskusteluun otetaan osaa seuraavista lähtökohdista:

1. Kokonaisvaltainen ote Porin ja sen keskustan tulevaisuuden suuntien suhteen
  2. Visionäärisyys, jolla vastataan Porin tulevaisuuden haasteisiin
  3. Kestävän kehityksen realismi, joka huomioi sekä sisällölliset että taloudelliset arvot: kulttuuri, elämykset ja talous eivät ole ristiriidassa keskenään tälläkään tontilla
  4. Porilaisten omat strategiset päätökset voidaan viedä toteen Oluttehtaan alueella

Esitys tuo esiin näkökulmia, laaja-alaisen keskustelun herättäjiä ja vaihtoehtoisia mahdollisuuksia. Tavoitteena on pelkän kiinteistörakentamisen lisäksi ottaa kantaa myös alueella tehtäviin sisältöihin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin tulevaisuuden Porissa, johon nyt tehtävät päätökset vaikuttavat ratkaisevasti.

JOHDE-hankkeen toimintakonseptiesityksen valmistelun ohjenuorana on pidetty keskeisesti Porin ja Porin seudun eri strategiatekstejä, jotka puhuvat Porista tapahtumakaupunkina ja uuden liiketoiminnan mahdollistajana. Esityksen laadinnassa on huomioitu teksteissä esiin nostetut painopisteet ja kriittiset menestystekijät, kuten uusiutuminen ja kilpailukyky sekä asuin- ja elinympäristö. Esityksen tavoitteena on ottaa osaa Karhukorttelin, tarkemmin Oluttehtaan aluetta koskevaan julkiseen keskusteluun noudattaen siten jo ennalta laadittuja tulevaisuuden suuntaviivoja. Toimintakonseptiesitystä on valmisteltu erimuotoisten työryhmätyöskentelyjen avulla, joihin on osallistunut paikallisen elinkeinoelämän edustajia, yrittäjiä, kulttuurivaikuttajia ja kaupungin virkamiehiä.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön rooli on ensisijaisesti objektiivinen tiedon tuottaja, joka aluetta kehittävän, tutkivan ja kouluttavan aseman kautta osallistuu myös yhteiskunnalliseen keskusteluun. Hanketoiminnan mahdollistamat toimenpiteet tiiviissä yhteistyössä eri sidosryhmäkumppaneiden kanssa edesauttavat siten yliopiston tehtävää alueellisessa kehitystyössä.

Lisätietoja:
Heikki Haaparanta, kehitysjohtaja