F – Mainos ja viestintä

Yritys F on mainos- ja viestintäalan mikroyritys

Päiväkirja


Viikko 14 (15-21.6): Ikään kuin korona ois unohtunut 

Yrityksellä on jälleen vilkas viikko takanaan. Uusia toimeksiantoja on edelleen tullut runsaasti, etenkin akuutteja, pieniä tilauksia. Esimerkiksi ravintoloitsijat ovat tarvinneet uutta materiaalia nyt kun heidänkin bisneksensä vilkastuu kovaa vauhtia. Elokuun lanseeraus on myös työllistänyt paljon. Yrityksen asiakkaat toimivat jo lähes normaalioloissa.  

”Tuntuu ikään kuin koko korona ois unohtunut…” 

Yrityksessä toimitaan kuitenkin edelleen pääosin etänä. Ainostaan kuvauskeikkojen suunnittelu tai toteutus on vaatinut paikallaoloa. Asiakkaatkaan eivät pyydä lähitapaamisia, vaan asioita hoidetaan todennäköisesti vielä tovin etänä. Yhteydenotto on kuitenkin koko ajan vilkastunut kesään tultaessa. 

Edessä on siis tiiviit viikot ennen kuin päästään lomalle.  


Viikko 13 (8-14.6): Helpottunut olo 

Yrityksessä F on vietetty kiireistä, työntäytteistä viikkoa. ”Mutta nautimme”, toteavat osakkaat kuin yhdestä suusta. Uusia toimeksiantoja ja mielenkiintoista tehtävää riittää. Iso lanseeraus elokuussa tietää paljon valmistelutyötä, ja yrityksen heinäkuun laskutusennuste näyttää poikkeuksellisen hyvältä. Lomailla aiotaan kyllä, vaikka töitä olisi tarjolla enemmänkin. Liike-elämä on selvästi vilkastunut viimeisten viikkojen aikana. 

Tuntuu siltä, että kaikki ovat nyt aika helpottuneita. Moni oli varautunut pahempaan taloudelliseen tilanteeseen, mutta nyt näyttää paljon positiivisemmalta kuin uskaltaisi odottaa.” 

Usko tulevaan on yrityksessä vahva. Vaikka syksy on edelleenkin epävarmuuksia täynnä, yrityksessä uskotaan vahvasti, että seuraavistakin kriiseistä selvitään.  


Viikko 12 (1-7.6): Kesäinen, aurinkoinen fiilis 

Yritys F:n viikkoa voisi kutsua aurinkoiseksi. Ei pelkästään säätilan vuoksi, vaan myös bisneksen ja mielialan kannalta. Positiiviset uutiset yhteiskunnan avautumisesta ja liike-elämän vilkastumisesta kannattelevat yrityksen näkemyksiä ja suunnitelmia oman toiminnan kehittämiseksi. Yrityksen omaa markkinointi- ja viestintäaineistoa on päivitetty ja viritetty, hiljaiseloa kriisin aikana viettäneet prospektit herätelty, ja tarjouspyyntöjen määrä on kasvamaan päin.  

Yrityksessä valmistellaan myös loppukesän isoa kampanja-lanseerausta, mikä tietää töitä läpi kesän. Lomaa aiotaan kylläkin pitää. Toimeksiantoja olisi tarjolla enemmänkin, mutta yrityksessä on päätetty ettei nykyistä kapasiteettia tulla lisäämään. 


Viikko 11 (25-31.5): Työntäytteinen viikko 

Yrityksessä F viikkoa vedetään yhteen varsin puuhakkaana. Tekemistä on riittänyt, ja uusia toimeksiantoja on saatu. Vaikkakin tästä vuodesta ei enää ennusteta kasvuvuotta, näyttäisi tulos koronasta huolimatta kehittyvän vähintäänkin tyydyttävään suuntaan. 

Yrityksen osakkaat toimivat edelleen etänä. Etätoiminta on sujunut varsin hyvin ja kaikki tarvittava on saatu hoidettua.  

Ollaan opittu tekemään luovaa työtä nyt paremmin netin yli kuin aikaisemmin. Alussa oli vaikeaa, mutta nyt ollaan kreattu varsin luovissa sessioissa.”  

On kuitenkin huomattu, että etätoimintaan pitää varata enemmän aikaa, ja palaverien pitää olla hyvin valmisteltu. Yrityksessä valmistaudutaan myös siihen, että iso osa toiminnasta toteutetaan etänä vielä tovin. Silti toimistotilista aiotaan pitää kiinni. Toimivat, riittävän edustavat tilat ovat myös tärkeä osa imagon rakentamisessa.  

Kun juttelemme koronakriisin tähänastisista kokemuksista, nousee kuitenkin juuri etänä toimiminen suurimpana haasteena esille. Etenkin uusien kontaktien luomisessa ja uusien asiakkaiden vaikuttamisessa. Oman osaamisen esille nostaminen ja ideointi kärsivät etäyhteyksissä. Paikan päällä pääsisi myös tutustumaan paremmin asiakkaan toimintaan, mikä useasti edistää ideointia ja asiakasongelmien tunnistmista. 


Viiko 10 (18-24.5): Positiivinen vire jatkuu

Yrityksessä F positiivinen yleisvire on jatkunut. Viikko on ollut työntäytteinen ja asiakkaat ovat yhä enemmän aktivoineet pidemmän aikavälin suunnitelmiaan.  Kesäkuun viranomaisrajoitteiden purku on myös työllistänyt yritystä esimerkiksi ravintoloiden uusiessaan ruokalistojaan. 

Yrityksen osakkaat toimivat edelleen pääosin etänä. Muutamissa kuvauslokaatiossa on käyty paikan päällä, ja ollaan valmiit tapaamaan asiakkaita, jos näin ehdotetaan. Mutta muutoin jatketaan etätyöskentelyä yli kesän. 

Syksyn tilanteesta kysyttäessä yrityksessä uskotaan, että silloin edelleen toimitaan erilaisten varotoimenpiteiden alaisuudessa. Ihmisiä tavataan nykyistä enemmän, mutta hallituissa olosuhteissa. Etätyöskentely on yrityksen mielestä edelleen tavallista.

Toisaalta tähän etäjuttuun ollaan totuttu jo paremmin  


Viikko 9 (11-17.5): Koronan pysäyttämiä hankkeita käynnistetty uudestaan 

Yrityksessä F on ihan hyvä viikko takana. Töitä on riittänyt ja asiakkaat haluavat yhä enemmän suunnitella kampanjoita ja projekteja syksylle ja ensi talvelle. Yrityksessä on myös uudelleen käynnistetty hankkeita, jotka jäivät Koronakriisin jalkoihin holdiin. Talous on edelleen kunnossa, ja yrittäjät pohtivat olevansa aika hyvässä tilassa, jos joudutaan sopeutumaan mahdollisen uuden tartunta-aallon takia. 

Pystytään kyllä sopeutumaan uusiin tilanteisiin nopeasti jos tilanne sen vaatii 

Työtä tehdään edelleen etäoloissa. Päätöstä toimistolle siirtymisestä ei olla vielä tehty. Ainakin toukokuun osalta pysytään etänä, mutta kesäkuulle on mahdollisesti tulossa asiakastapaamisia. Riippuen asiakkaan tahtotilasta, tietenkin. 

Pitää herkällä korvalla kuunnella miten asiakkaiden tilanne muuttuu ja kehittyy 


Viikko 8 (4-10.5): Rohkaisevia signaaleja

Seurantaviikko toi yritykselle useita positiivisia signaaleja. Esimerkiksi on usean asiakkaan kanssa saatu avattua keskustelut syksyn ja jopa ensi vuoden kampanjoista ja projekteista. 

”Nyt uskalletaan ajatella selvästi pidemmälle” 

Hallituksen päätös rajausten purusta on selvästi antanut pontta suunnitteluun ja uskoa tilanteen asteittaisesta normalisoitumisesta. Yrityksen edustajat totesivat, että etenkin kuluttajabisneksessä olevien asiakkaiden näkemykset ovat nyt positiivisempia. Rakennusalan asiakkailla menee myös edelleen hyvin, mutta onkohan niin että tämä ala reagoi hitaammin kriisiin, yritysedustajat pohtivat. Niin tai näin, kulunut viikko on selvästi energisoinut yrittäjiä. 

Lisäksi ELY-keskuksen myönteinen tukipäätös on saatu. Tukea käytetään kehitykseen ja  kehitysalihankintaan, mikä mahdollistaa yrityksen valmistautumista koronan jälkeiseen vaiheeseen. Yrityksessä on myös avattu jonkun aikaa kiinni ollutta uusasiakashankinnan prospektilistaa. Yrityksessä nähdään, että ajankohta voisi nyt olla suotuisa uusille asiakasehdotuksille. Etenkin tullaan keskittymään… 

”…koronan myötä digiloikkaa tehneille firmoille. Voisivat nyt tarvita uudistusta myös viestinnässään ja kotisivuillaan” 


Viikko 7 (27.4-3.5): Alkaa eristäytyminen jo kypsyttämään

Viikko 7 ei sinänsä tuonut mitään uutta yrityksen tilanteeseen. Töitä riittää ja uusia asiakastoimeksiantoja on saatu. Vasta avattu verkkokauppa toimii, joskin on todettava, ettei kaupankäynti ole vielä toivotulla tasolla. Lisäpanostuksia verkkokaupan kehittämiseksi toteutetaan kuitenkin vasta kun ELY-keskuksen kehitystuesta on saatu päätös.  

Asiakkailta tulee edelleen mukavasti yhteydenottoja. Tarjotut työt ovat kuitenkin yleensä varsin pienet. Harva asiakas suunnittelee isompia kampanjoita tällä hetkellä. Yrityksessä F on kuitenkin päätetty, että tilanteen mukaan toimitaan. Asiakasta on palveltava sujuvasti ja tehokkaasti, vaikkakin keikka olisikin pieni.  

Poikkeustilanteen myötä yrityksen edustajat ovat yhä vahvemmin havainneet, ettei luovan työn vaatimia ärsykkeitä saada samalla tavalla etämoodissa. Yrityksessä on totuttu keräämään havaintoja ja ideoita kentältä, asiakkaan luota tai asiakkaan asiakkaan ympäristöistä. Nyt kun tämä ei ole mahdollista, uusien ideoiden synnyttäminen onkin ollut oletettua vaikeampaa. Eristäytymistilanne alkaakin jo ärsyttämään yrittäjiä. Yhteiskunnan avautumista kaivataan. 

Pohtiessaan tulevaisuuden näkymiä, yrityksen edustajat toteavat uskovansa omaan tekemiseen edelleen vahvasti, vaikkakin tulevaisuutta on erittäin vaikea arvioida. Edelleen uskotaan, että päästään liikevaihdollisesti samalle tasolle kuin viime vuonna, mutta pienen yrityksen on jatkuvasti oltava aktiivisesti esillä, jotta huomattaisiin. 

”Jos tällainen poikkeustila jatkuu pitkään, niin pitää miettiä uudestaan miten ja missä” 


Viikko 6 (20-26.4): Oppimatka uuteen alkanut

Lupaavan alkuvuoden jälkeen koronakriisi on hidastanut yrityksen kasvuvauhtia. Ollaan onnellisia jos kuluvana tilikautena päästään samaan liikevaihtoon kuin edellisenä. Ja siitä aiotaan pitää kiinni. 

”Ollaan päätetty, että pärjäämme ja haluamme pitää tavoitteesta kiinni” 

Paljon riippuu kuitenkin lähiviikkojen tulevista päätöksistä koskien viranomaisrajoitteita, ja kuinka nopeasti kuluttajabisneksissä päästään palautumaan normaaliin. Tai edes lähelle normaalia. Laaja taloudellinen romahdus vaikuttaisi luonnollisesti myös yritys F:ään, joten yrityksessä toivotaan että muutoksia nykytilaan tulisi suht nopeasti. Kuitenkin ymmärtäen, että vaakakupissa on taloudellisten seikkojen lisäksi terveydellisiä.  

Asiakkailta on kuitenkin edelleen tullut mukavasti toimeksiantoja, vaikkakin niiden koko on normaalia pienempi. Yrityksessä on asennoiduttu siihen, että otetaan vastaan kaikki pienetkin keikat, koska lähitulevaisuuden tilanteesta ei voida olla varmoja.  

Yrityksen vasta avattu verkkokauppa on myös pitänyt yrittäjiä kiireellisinä. On kuitenkin todettava, että verkkokaupan avaus on vasta alkua. Oppimatka uuteen on vasta alkanut.  


Viikko 5 (13-19.4): Taisteluväsymystä ilmassa, mutta tsempataan!

Yrityksessä F seurantaviikko 5 on edelleen ollut kiireinen. Uusia asiakastoimeksiantoja on saatu mukavasti; tälläkin viikolla uusi asiakkuus saatu samasta syystä kuten edellisellä viikolla. Isot markkinointitoimistot eivät reagoineet asiakkaan toistuviin yhteydenottoihin. Puskaradio toimiikin yrityksen parhaana markkinointikanavana. 

”Pyrimme siksi pitämään kiinni olemassa olevista asiakkaista palvelemalla heitä todella hyvin sekä ripeästi” 

Lisäksi oma verkkokauppa on lanseerattu ja testattu eri kohderyhmien kanssa. Vaikkakin yrityksessä tiedostetaan, että poikkeustila tulee pitkässä juoksussa tavalla tai toisella vaikuttamaan hehinkin, tulevaisuuteen asennoidutaan edelleen varsin positiivisesti. Sulkutilaan aletaan kuitenkin olemaan varsin väsyneitä, kuten monessa muussakin yrityksessä. Tietynlaista taisteluväsymystä on ilmassa – etenkin nyt kun on havahduttu siihen, ettei voi enää haaveilla nopeista muutoksista parempaan. Mutta firman osakkaat toteavat kuin yhteen ääneen, että tsempataan ja pusketaan eteenpäin. 

”Huumorilla pärjää pitkälle. Sit kun nauru loppuu onkin vakavampi paikka” 


Viikko 4 (6-12.4): Digiviestinnän ytimessä 

Mainos- ja viestintätoimistolla on kiireinen viikko takanaan. Uusi asiakkuus on osaltaan pitänyt toimiston väen kiireisenä. Asiakas soitti alkuviikolla ja harmitteli, etteivät isot mainostoimistot olleet reagoineet heidän yhteydenottopyyntöihinsä. Mahdollisuuteen tartuttiin; asiakkaan kanssa päästiin nopeasti yhteisymmärrykseen ja toimeen ryhdyttiin heti.  

”Nopean toimituksen ansiota pääsimme jo juttelemaan lisähommista” 

Lisäksi yrityksessä valmistaudutaan oman verkkokaupan käyttöönottoon. Verkkokaupan toivotaan täyttävän (ainakin) sen mahdollisen lovin, joka haasteellinen tilanne uusasiakashankinnassa tulee luomaan. 

Muutoin yrityksen tilanne on aika normaali. Ollaan pysytty terveinä ja työt rullaavat hyvin. Digituotantoa suorittavilla yhteistyökumppaneilla vaikuttaa myös olevan hyvä tilanne. Esimerkiksi verkkokauppoja avataan tällä hetkellä todella paljon. Moni kivijalkamyymälä on laajentanut digitaalista läsnäoloaan pelkästä yritys- ja tuote-esittelystä digikauppaan. Yritys F on myös tarjonnut yhteistyökumppeneilleen, kuten asiakkailleenkin, kotisivu- ja someviestinnän päivityksiä.  

”Oikean digipresenssin tärkeys korostuu näinä aikoina” 


Viikko 3 (30.3-5.4): Toimintaa laajennetaan

Vaikkakin tilanne aiheuttaa epävarmuutta ja erilaisia pelon tunteita, on mainos- ja viestintätoimiston porukan fiilis positiivinen ja into tehdä töitä ja kehittää uutta korkealla. Yritys onkin kehittämässä uutta palvelua, joka perustuu verkkokaupparatkaisuun. Yritys on myös hakenut ELY-keskukselta kriisitukea tämän projektin toteuttamiseksi. 

Työtilanne on ollut hyvä. Käynnissä oleviin toimeksiantoihin ei ole juurikaan tullut muutoksia. Lisäksi koronatilanteesta johtuvia akuutteja toimeksiantoja on edelleen saatu. Uusasiakashankinta on kuitenkin erittäin haasteellista näin etämoodissa. Siksi uusi verkkokauppa tulee olemaan tärkeässä roolissa jatkuvuuden kannalta. Yrityksen asiakas- ja toimittajapiiristä ei ole kukaan vielä heittänyt pyyhettä kehään, vaikkakin useimmat ovat joutuneet sopeuttamaan toimintaansa eri tavoin. Maksuliikenne on myös toistaiseksi toiminut normaalisti.  

Yrityksen terveystilanne on edelleen hyvä. Vakava sairastuminen olisikin varsin katastrofaalista näin pienelle yritykselle. Tartuntariskien minimoimisen lisäksi henkiseen hyvinvointiin ja palautumiseen on panostettu. Sosiaalista kanssakäymistä toimistolla ja asiakkailla kaivataan myös. 

”Puhelin on soinut todella paljon. Huomaa että ihmiset haluavat jutella, eikä pelkästään työasioista. Haetaan selvästi vertaishenkeä” 


Viikko 2 (23-29.3.): Tästäkin pitää oppia

Etäduuni jatkuu. Myös kaikki verkostot, jossa firma vaikuttaa siirtyivät viimeistään seurantaviikolla etämoodiin. Terveystilanne on hyvä ja porukalla on hyvä draivi päällä. Töitä riittää ja uusia ideoita syntyy. Positiivista on, että yrittäjien välinen yhteishenki ja auttamisen tahtotila on kasvamassa. Pyritään kaikin keinoin auttamaan hädässä olevia.  

”Tää on ihan positiivista tän kurjuuden keskellä. Toivottavasti opimme tästä jotain sit kun tuumme eristäytymisestä ulos”   

Huoli yrityksen kumppaneista onkin aiheellinen. Joidenkin painotalojen tilauskanta on tippunut jopa 70%:lla, mikä on johtanut mm. lomautuksiin. Digituottajilla on edelleen töitä, mutta kuinka pitkäksi aikaa on aika epäselvää. Koronatilanteesta johtuen asikkailta on kuitenkin lisääntyvin määrin tullut ad-hoc pyyntöjä erilaisista toimeksiannoista, esimerkiksi animaatioita ja uutta viestintää someen. Nämä keikat ovat kuitenkin pienehköjä, tulevat lyhyellä varoituksella ja vaativat nopeata reagointia. Tästä johtuen ollaan pohdittu sisäistä työnjakoa, jotta varmistetaan nopea toimintakyky. 

Terveystilanne on edelleen hyvä, mutta huomataan että kotityöskentelyn ergonomiaan pitää panostaa enemmän. Lasten koulunkäynti kotoa asettaa myös uusia haasteita. Työpäivistä tulee katkonaisia ja pitkiä. Pitää oppia asettamaan raameja työskentelylle, jotta olisi aikaa myös perheelle ja palautumiselle. 

”Tulemme kyllä arvostamaan toimisto-olosuhteita ihan uudella tavalla sit kun päästään normaaliin” 


Viikko 1 (16-22.3): Kriisiviestinnän tukena

Vaikka yrityksessä tiedostetaan, että vallitseva tilanne luo paljon epävarmuutta, on ilmapiiri edelleen hyvä ja rauhallinen. Työtilanne on edelleen hyvä, vaikkakin joitakin kampanjoita on siirretty eteenpäin. Lisäksi yritykselle on seurantaviikon aikana tullut useita kiireellisiä poikkeustilanteesta johtuvia viestintätehtäviä. Usean asiakkaan kanssa on myös mietitty miten viestintää poikkeus- ja kriisitilanteissa voisi parantaa ja tehostaa.

” Yritimme itse reagoida nopeasti ja kertoa asiakkaillemme miten tärkeä viestintä tässä tilanteessa on” 

Koko firman porukka toimii nyt etänä. Firman toinen osakas oli flunssan takia siirtynyt etämoodiin jo edeltävällä viikolla. Etätyöskentely onkin varsin tuttua, mutta asiakaskontakteissa on ollut jonkun verran säätämistä. Pitää vielä opetella ja kokeilla mitä asioita voi sujuvasti toteuttaa netin kautta, ja mitä ei. Luovaan yhteistyöhön ja ideointiprosesseihin pitää vielä keksiä uusia toimintatapoja. Epävarma markkinatilanne tietenkin mietityttää ja yritys hakee aktiivisesti asiakkuuksia myös uusilta toimialoilta. Esimerkiksi rautakaupat ja puutarhafirmat voisivat olla mielenkiintoisia:

”Kotona ja mökeillä tullaan varmaan tekemään paljon remppoja ja kesken jääneitä korjauksia tämän koronakauden aikana”