Meistä ja tästä blogista

Tämän blogisarjan toteuttaa Turun Kauppakorkeakoulun CCR-yksikön tutkijat. CCR:ssä – Centre for Collaborative Research – tutkimme liiketoiminnan ja talouden eri asteisia muutoksia ja murroksia (business and economic transformations) sekä edistämme tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä yliopiston ja yritysten välillä.

Lue lisää meistä

Tällä blogisarjalla haluamme nostaa esille sitä, miten Suomessa ja koko maailmassa vallitsevat poikkeusolot näkyvät suomalaisten PK-yritysten toiminnassa. Keskitymme sarjassa ainoastaan yritysten välisillä markkinoilla toimiviin yrityksiin – joukossa ei ole yhtään kuluttajaliiketoiminnan yritystä.

Seuraamme blogisarjassamme kahdeksan suomalaisen pk-yrityksen arkea koronavirusepidemian keskellä. Aloituspiste seurannalle on kalenteriviikko 12 (16.-22.3), jolloin koronaviruksen leviäminen Suomessa voimistui ja epidemian hillitsemiseksi määrätyt julkiset toimenpiteet ja rajoitukset astuivat Suomessa voimaan.

Haastattelemme kerran viikossa seurattavien PK-yritysten johdon ja keräämme tietoa koronavirusepidemian vaikutuksista yritykseen, sen henkilöstöön, asiakkaisiin ja tilanteen hallintaan.

Viikottaisessa haastattelussa tarkastellaan viimeisen viikon tapahtumia ja poikkeustilan vaikutuksia. Haastattelujen avulla rakennetaan tilannekuva yritysten toiminnasta viikko kerrallaan ja seurataan tilanteen kehittymistä sekä liiketoiminnan, henkilöstön että johtamisen näkökulmista.

Seurattavat kahdeksan yritystä ovat kaikki pieniä tai keskisuuria suomalaisia yrityksiä. Henkilöstön määrä vaihtelee kahdesta hengestä reiluun viiteenkymmeneen ja liikevaihto 0,2 miljoonasta eurosta noin kymmeneen miljoonaan euroon. Yritykset on valittu mukaan seurantaan täysin satunnaisesti erilaisilta aloilta, eikä niitä yhdistä lähtökohtaisesti mitkään erityiset ominaisuudet, piirteet tai toimintatavat lukuunottamatta sitä, että ne kaikki toimivat b-to-b-markkinoilla.

Olemme identifioineet yritykset blogissa seuraavasti: Yritys A on puu- ja metallituotteita valmista pieni yritys, yritys B on teknisen tukkukaupan mikroyritys, yritys C on teknisiä palveluita tarjoava pieni yritys, yritys D on ohjelmistoalan mikroyritys, yritys E on ohjelmistoalan keskisuuri yritys, yritys F on mainostoimistoalan mikroyritys, yritys G on logistiikka-alan keskisuuri yritys ja yritys H on pieni infra- ja kiinteistöhuoltoyritys.

Seuraa yrityskohtaisia tilannepäivityksiä täältä

Sarjan kirjoittajista Taina Eriksson toimii CCR-yksikössä tutkimuspäällikkönä, Antti Saurama CCR-yksikön johtajana ja kauppakorkeakoulun tutkimusyhteistyöstä vastaavana johtajana ja Thomas Westerholm Laboratory of Business Disruption Research -tutkimuslaboratorion johtajana.

Ota yhteyttä: ccr@utu.fi