B – Tekninen tukkukauppa

Yritys B on teknisen tukkukaupan mikroyritys

Päiväkirja


Viikot 38-39 (30.11.-13.12): Epämääräinen ja huonosti ennustettava vuosi 

Joulukuu on noin puolivälissä ja vuosi vaihtuu kohta. Yrityksen B tunnelmat ovat pysyneet hyvinä. Marraskuun toteutuneet luvut kertovat hyvästä myynnistä. Joulukuuksi ei vaikuttaisi olevan tarjolla enää yllätyksiä. Vuosi 2020 jää yrityksen historiaan ensimmäisenä liikevaihdon laskuvuotena kymmeneen vuoteen. Mutta siitä selvittiin paljon vähemmin vaurioin, mitä keväällä 2020 vielä näytti. Nyt yritys valmistautuu uuteen kasvuun ja tavoite on asetettu vuotta 2019 korkeammalle. Uusia investointeja suunnitellaan sekä ihmisiin että seiniin. Tilanne on olosuhteisiin nähden hyvä. 

”Yllättävänkin pirteä maailma on, ottaen huomioon mikä on tilanne” 

Yritys B katsoo kulunutta vuotta taaksepäin hieman epäuskoisena mutta samalla helpottuneena. Keväällä 2020 odotukset isosta romahduksesta olivat päällimmäisenä mutta kauhuskenaariolta vältyttiin. Liikevaihdon lasku, noin 15%, oli näkyvillä jo kesästä asti, toisaalta syksy palautti uskon tilanteen normalisoitumiseen ja uuteen kasvumahdollisuuteen. Yrityksen mukaan vaikuttaa siltä, että sen toimialalla ei ole tällä hetkellä mitään yleistä ja samankaltaista tilannetta, vaan kunkin yrityksen tilanne on hyvin yksilöllinen ja riippuu esimerkiksi arvoverkoston rakenteesta ja loppuasiakkaan tilanteesta. Yritys on nähnyt vajaan vuoden aikana lopulta aika vähän rakenteellisia muutoksia, jotka selittäisivät yritysten tilannetta. Se, miten korona kohteli loppuasiakasta ja arvoverkkoa, on pitkälti määrittänyt kunkin yrityksen yksilöllisen tilanteen. 

Toivomus joulupukille on selvä: ”vapaapäivä”. 

”Odotukset olivat negatiivisemmat (verrattuna siihen) miten tässä oikeasti kävi” 


Viikot 36-37 (16-29.11): Terveystoimenpiteistä on muodostunut rutiineja 

”Ihan positiivisin fiiliksin” 

”Jos tällaisena tilanne säilyy niin kohtuulliset (näkymät)” 

Marraskuun loppu on jatkanut aikaisempaa hyvää kehitystä yrityksen B osalta. Yrityksen talous pysyy kasassa liikevaihdon laskusta huolimatta, asiakkaat viestivät stabiilimmasta tilanteesta ja toimittajayhteistyö sujuu hyvin. Uusi merkittävä yhteistyösopimus on juuri varmistunut palveluliiketoiminnan aloittamisen tueksi. Terveystilanne on edelleen hyvä. 

Osa asiakkaista on jälleen asettanut rajoituksia ja kieltoja vierailuista terveysturvallisuus huomioiden. Myös yrityksen työntekijöille on vuoden mittaan ehtinyt syntyä turvallisuuteen liittyviä rutiineja. Aikaisemmat lounaskahvilat ovat vaihtuneet pysyväksi lounasruokailuksi kotona, käsidesin käytöstä on tullut jatkuvaa ja systemaattista, ja lähettejä ja tavarantuojia on ohjeistettu tarkemmin olemaan ottamatta kontaktia yrityksen työntekijöihin. Logistiikkaan liittyy tällä hetkellä yrityksen ainoa huoli. Toimitukset tuppaavat viivästymään, paketteja on hukassa ja aikaisempi ennakoitavuus on heikentynyt oleellisesti.


Viikot 34-35 (2-15.11): Positiivisuusryöpsähdys 

Yritykselle B marraskuun alku on näyttäytynyt positiivisissa merkeissä. Oma liiketoiminta on kehittynyt hyvään suuntaan, ja markkinasignaalit näyttävät siltä, että asiakkaiden pahimmat huolet ovat väistymässä. Muutamat asiakkaat ovat jopa kertoneet alkuvuoden tilauskirjojen olevan tässä kohtaa täynnä. Tilanne vaikuttaa yrityksen mukaan jopa positiiviselta käänteeltä kohti kasvua. Positiivisuutta yrityksen omaan tilanteeseen lisää se, että asiakkaat ovat antaneet erittäin hyvää palautetta uuden palvelukokonaisuuden ensiesittelyissä. Tuore rekrytointi antaa myös positiivista virettä toimintaan.  

”Asiakkaista on tullut viime viikkoina positiivisuusryöpsähdys” 

Positiivinen vire vauhdittaa monia yrityksen suunnitelmia ja mm. seuraavaa rekrytointia tutkaillaan jo seuraavaksi vuodeksi. Nykykyinen tilannekuva kertoo jälleen kasvumahdollisuuksista, ja seuraavan vuoden tavoite ollaankin asettamassa korkeammaksi kuin esimerkiksi vuonna 2019.  

Tilanne ei ole kevään hankaluudet huomioiden mikään itsestäänselvyys. Yrityksen johto kertoo pahimpina kevään viikkoina miettineensä jo yrityksen sulkemista kokonaan määräajaksi. Pahimmasta skenaariosta ehdittiin tehdä jo konkreettinen suunnitelma ja laskelmat sekä miettiä esimerkiksi, minne yrityksen posti ohjataan jos ovet lukitaan kokonaan. Tätä vasten tunnelmat ovat tällä hetkellä hyvin erilaiset. 


Viikot 32-33 (19.10-1.11): Odotukset parantuneet 

Yrityksellä B on kohtuullisen hyvät tunnelmat ja optimismia ilmassa. Koko vuoden taloustilanne on hallinnassa laskusuunnasta huolimatta ja oikeastaan joulukuun tilanne on ainoa, mikä tässä kohtaa askarruttaa enemmän. Kyse on pitkälti siitä, ajavatko asiakkaat toimintansa joulun ympärillä pidemmäksi aikaa kokonaan alas vai pyrkivätkö he toimimaan normaalisti. Samalla odotuksia paremmasta on ilmassa. Useat asiakkaat ovat viime viikkoina viestittäneet kasvavista odotuksista tilauskantojen normalisoitumiseen vuoden alusta. Odotukset ovat positiivisemmat kuin ehkä kertaakaan syksyn aikana. 

”Sanotaanko että kohtuullisesti menee” 

Yrityksen omassa toiminnassa valmistautuminen uusien palveluiden tuotteistamiseen, testaukseen ja markkinointiin etenee. Tuore rekrytointi on saatu päätökseen ja yritys valmistautuu hienoiseen kasvuvuoteen 2021. Myöskään Euroopan pahentuva koronatilanne ei ole vaikuttanut negatiivisesti tuotteiden toimituksiin, mitä yritys pitää pienoisena ihmeenä. Suurin huoli lopulta on henkilöstön terveys: pienessä yrityksessä yksikin sairastumistapaus saattaa tuoda merkittäviä haasteita koko liiketoiminnan pyörittämiseen. 

”Uskomattoman hyvin ne pärjäävät (Euroopassa) kun vertaa uutisointiin mitä Euroopassa tapahtuu” 


Viikot 30-31 (5-18.10): Valmistaudutaan ensi vuoteen ja uusiin liiketoimintoihin 

Yritys B teki jaksolla ison päätöksen rekrytoida uusi työntekijä yritykseen. Rekrytointi on osa suunniteltua uutta palveluliiketoiminnan kokonaisuutta ja liiketoiminnan laajentamista vuodesta 2021 alkaen. Palveluliiketoiminnan käynnistämistä on suunniteltu keväästä alkaen ja syksy on tehty systemaattisesti työtä uusien konseptien eteen. Yritys uskoo, että palvelut tulevat kasvattamaan ensi vuonna liikevaihtoa ja tulosta. 

”Uskon että meillä on hyvät mahdollisuudet nyt kasvaa kun meille tulee palveluita” 

Muutoin yrityksen tilanne on viime viikot ollut muuttumaton ja vailla yllätyksiä. Markkinoilta ja asiakkailta tulee jonkin verran ristiriitaisia viestejä ja näkymiä: jotkut esimerkiksi jatkavat investointeja, toisilla toiminta on ”syväjäässä”. Kaikilla asiakkailla tilauskannat ovat pienentyneet merkittävästi ja toisiin se vaikuttaa enemmän kuin toisiin. Toimitukset ulkomailta on toimineet ongelmitta, mutta yritys samalla seuraa huolestuneena koronatilanteen kehitystä Euroopassa.   

”Oikeastaan yleisfiilis ei ole muuttunut elokuusta” 


Viikot 28-29 (21.9-4.10): Terveystilanteen kehitys huolestuttaa 

Yrityksellä B liiketoimintatilanne on edelleen muuttumaton ja pääosin rauhallinen, joskin myös epävarma. Terveystilanne on hyvä, ja asiakkailta ei ole kantautunut uusia merkkejä käänteestä huonompaan. Jotkut asiakkaista ovat päinvastoin aloittaneet uusien investointien suunnittelun. Tilanne on yrityksen sanoin nyt pitkälti odottelua: odotetaan että epidemiatilanne ja siihen liittyvät epävarmuudet ja volyymin lasku ovat ohi, käytetään aika toiminnan tehostamiseen ja ollaan uudessa iskussa kun normaaliolosuhteet taas palaavat. 

”Tilanne ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään suuntaan” 

”Sama epävarmuus ja sumu olemassa” 

Ainoa varsinainen huolenaihe yrityksen B johdolle on tällä hetkellä kasvavat tartuntaluvut. Jos viime viikkojen tartuntakehitys jatkuu samaa linjaa, näkyvissä on pikku hiljaa Suomen sulkeminen uudelleen, asiakkailla liiketoiminnan pysäytyksiä ja karanteeneja sekä liiketoiminnan volyymin lasku entisestään. Yritystä ihmetyttää nykyinen tilanne huomioiden se, kuinka vähän koronavarotoimia monella yrityksellä tällä hetkellä on. Tilanteeseen suhtaudutaan yrityksen mielestä turhan rennosti.  


Viikot 26-27 (7-20.9): Tyytyväisiä ollaan tilanteeseen 

Terveys ihmisillä kunnossa, liiketoiminta olosuhteisiin nähden hyvällä mallilla, toimitukset pelaavat, kehittäminen kohti palveluliiketoimintaa etenee. Yrityksen B syyskuu etenee ilman myllerryksiä ja suhteellisen tasaisissa merkeissä. Omat näkymät ja odotukset on pidetty ennallaan oikeastaan siitä huolimatta, että asiakkaiden tilanne on kehittynyt edelleen huonompaan suuntaan. 

”Jos keväällä asiakkaan tilauskanta oli vielä miljoona – nyt se on ehkä 150000” 

Yrityksen B asiakkaissa epävarmuus on edelleen kasvanut syyskuun aikana. Tietyissä arvoketjuissa tilanne on tällä hetkellä erittäin epävarma. Tämä näkyy konkreettisesti esimerkiksi siten, että tilauskanta on tippunut minimiin ja normaali muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen kantanut näkymä eteenpäin on muuttunut ehkäpä vain kaksi viikkoa eteenpäin olevaksi näkymäksi. Moni asiakkaista on suuren epätietoisuuden keskellä ja ennustettavuus eteenpäin on poikkeuksellisen huono. On mahdollista, että tilanteet muuttuvat jatkossa nopeasti. 


Viikot 24-25 (24.8-6.9): Elokuu yllätti 

Yritykselle B elokuu tuotti lievästi positiivisen yllätyksen myynnillisesti. Asiakkaiden liiketoiminta oli keskimäärin vilkkaampaa verrattuna yrityksen odotuksiin ja tämä merkitsi kuukausiliikevaihdon kasvua. Yritys arvioi nyt olevansa noin huhtikuun tilanteen tasolla. Kehitys antaa uskoa ja lisää positiivista mielialaa yrityksessä.  

”Ei parane valittaa, elokuu oli meille hyvä” 

Asiakkaat Suomessa ovat yrityksen B mukaan jakautuneet tällä hetkellä kolmeen kategoriaan. Ensinnäkin ovat ne, joilla on suhteellisen normaali tilanne ja jotka ovat pystyneet toimimaan muita tehokkaammin sekä onnistuneet säästämään oikeanlaisissa kuluissa. Ryhmään vaikuttaisi yrityksen B mukaan kuuluvan ne, jotka ovat viime vuosina investoineet automaatioon kaikista eniten. Toiseen ryhmään kuuluvat tilanteesta merkittävästi kärsineet, joista osa on tällä hetkellä erittäin suurissa vaikeuksissa. Kolmannen ryhmän muodostavat kasvajat, jotka ovat löytäneet korona-aikana uusia liiketoimintamahdollisuuksia mm terveydenhuollon ja lääketeollisuuden parista. 

Yritys B valmistelee parhaillaan huolellisesti liiketoiminnan laajentamista ja kasvattamista. Suunnitelmat on tarkoitus laittaa käytäntöön vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. 


Viikot 22-23 (10-23.8): Maskit päällä eteenpäin 

Elokuun keskivaiheilla yritys B on nähnyt omin sanoin ehkä vähän yllättäenkin selkeän positiivista kehitystä sekä asiakkaissa että yrityksen omissa tilausluvuissa. Asiakkaat vaikuttavan olevan tällä hetkellä varsin luottavaisina tulevaisuuteensa, investointeja tehdään ja aktiviteettia on paljon. Tämä näkyy myös kysynnän kasvuna yrityksessä B. Elokuussa ollaan pääsemässä jo lähellä normaalivolyymiä. Positiivisuus ei kuitenkaan kanna aivan kaikille asiakassektoreille, ja osalla kevään vaikeudet jatkuvat edelleen. Kotimaisen tuotannon ohella huolta aiheuttaa erityisesti Keski-Euroopan koronatapausten kasvu. Jos tilanne jatkuu samanlaisena, toimittajilla ja päämiehillä voi olla edessä todella hankalat ajat. Tämä tuskin oleellisesti vaikuttaa yritykselle B tuleviin toimituksiin, mutta merkitsee tuotekehitysprojektien ja uusiutumisen jäätymistä. Elokuussa syksyn kehitysennuste on kuitenkin kokonaisuudessaan asteen positiivisempi kuin kesän alussa. 

”Ollaan aika lähellä sitä normitasoa mitä oli ennen (koronaa)” 

Yrityksen terveystilanne on pysynyt edelleen hyvänä. Yritys painottaa edelleen merkittävästi tarkkoja hygieniakäytäntöjä, fyysisten kontaktien minimoimista ja toimitiloissa käyvien yritysten edustajien ohjeistamista käytännöistä. Asiakkaat puolestaan edellyttävät pääsääntöisesti nyt maskien käyttöä aina, kun heidän tiloissaan vieraillaan. Jotkut ovat ehtineet mennä jo tästäkin pidemmälle ja kieltäneet kaikki paitsi aivan välttämättömät vierailut omissa toimitiloissaan. 

”Olen yllättänyt siitä kuinka positiivinen tilanne nyt on” 


Viikot 15-21 (22.6-9.8): Positiivisuuden kautta eteenpäin 

Yritykselle B heinäkuu ja elokuun alku ovat olleet suhteellisen rauhallista aikaa ilman dramaattisia muutoksia liiketoiminnassa. Rauhallisuuteen on osaltaan vaikuttanut se, että normaalia suurempi määrä asiakkaita on pitänyt ovensa kiinni kokonaan kesäkaudella. Yhdistettynä koronakevään pienentyneeseen kysyntään tämä on vaikuttanut erityisesti siihen, että tilauskanta on tällä hetkellä huomattavasti alhaisemmalla tasolla kuin vastaavaan aikaan aikaisempina vuosina. Positiivinen yllätys yritykselle oli kuitenkin se, että heinäkuun lopun myyntitilanne oli lopulta vain noin viisi prosenttia perässä edellisvuotta. Kesäkausi ei ole ainakaan toistaiseksi vaikuttanut koko vuoden myyntinäkymiin verrattuna kesäkuun tilanteeseen.  

”Olosuhteisiin nähden nyt ei näytä erityisen huonolta” 

Yritys etenee kohti syksyä positiivisesti asennoituneena. Kylmää faktaa syksystä ei ole tarjolla kenellekään, mutta tilannetta pyritään katsomaan nyt mahdollisuuksien eikä uhkien kautta. Toiminnan suunnittelu yrityksessä lähtee siitä, että varaudutaan normaaliin syksyyn ja tilauskannan normalisoitumiseen. ”Kevät oli ja meni”. Erityisesti asiakastyötä ja vuorovaikutusta on lisätty asiakkaiden töihin paluun myötä.  

”Kyllä se (toinen aalto) varmaan jossakin määrin tulee” 

Koronan toinen aalto luonnollisesti mietityttää yrityksessä ja sen ennustetaan myös jossakin laajuudessa Suomeen iskevän. Erityisesti pohdituttaa ihmisten käyttäytyminen ja turhien riskien otto – tilanteen kehittyminen on pitkälti meidän kaikkien omissa käsissä.  


Viikko 14 (15-21.6): ”Toivottavasti tämä olisi nyt taputeltu” 

14 viikkoa koronatilanteen alkamisen jälkeen yritys B tekee suhteellisen normaalia liiketoimintaa tilanteessa, jossa korona ei, toistaiseksi, aiheuta uusia ja ennakoimattomia vaikutuksia toimintaan. Kesä-heinäkuun ajan yritys toimii alhaisemman kysynnän tilanteessa, mitä se on pystynyt ennakoimaan suhteellisen hyvin jo aikaisemmin. Sama ajankohta yrityksen mukaan näyttää suunnan myös syksylle. Odotus on kova sille, että tilauskirjat palaisivat normaaleille tasoille kesän aikana, mutta tässä kohtaa ilmassa on edelleen epävarmuutta. Toimitukset Euroopasta sujuvat ilman mitään häiriötä, mutta edelleen osa toimittajista tekee vain kahden tai kolmen päivän työviikkoa alhaisemmasta kysynnästä johtuen. 

”Kyllä mä sitä elokuuta nyt todella paljon odotan, sit nähdään mihin mennään” 

Mennyt reilu kolme kuukautta ovat olleet yritykselle raskasta aikaa, vaikka isoja kolhuja se ei olekaan joutunut ottamaan vastaan. Kevään tilanteen kokeneena päällimmäisenä on tietynlainen helpotus siitä, että se pääsi tilanteesta loppujen lopuksi aika vähällä. Terveystilanne huolestutti kriisin alussa eniten, sekä myös aikaisempaa suurempi ja kokonaisvaltaisempi epävarmuus kaikesta tulevasta. Tulevaisuuteen yritys katsoo tällä hetkellä suhteellisen optimistisesti, mutta vain siinä tapauksessa, että toiselta korona-aallolta vältytään. Elokuuhun on kasaantunut paljon odotuksia. 


Viikko 13 (8-14.6): Lähes normaaleissa merkeissä 

Viikko 13 jäi yrityksen B historiakirjoihin viikkona, josta ei otsikoita revitty. Yrityksen tilanne on normalisoitunut siinä määrin, että johto toteaa olevansa tällä hetkellä jo vähän helpottunut. Uusmyynti on ruvennut palaamaan lähelle koronaa edeltävää aikaa, toimitukset kulkevat ongelmitta, asiakkaat eivät enää viestitä merkittävistä haasteista ja minkäänlaisia terveyshuolia ei ole. Erittäin varovaista sosiaalisten kontaktien linjaa noudattanut yritys tapaa kesäkuun loppupuolella, ensimmäistä kertaa sitten maaliskuun alkupuolen, asiakkaitaan kasvotusten. Jotain matkan varrella on kuitenkin muuttunut: tapaamiset eivät nykylinjan mukaan ole enää yleisiä keskusteluita ja tuote-esittelyitä kasvotusten vaan projektien päätöskokouksia, joissa käytännössä sovitaan toimituksista. Kaikki valmisteleva työ on tehty, ja myös jatkossa suunnitellaan tehtävän, etäyhteyksin. 

Aika lähellä ollaan nyt normaaliviikkoa


Viikko 12 (1-7.6): Tämä kääntynee elokuussa, jos toista aaltoa ei tule 

Yrityksen B viikko sujui ennakoidun mukaisesti ilman suuria muutoksia. Seuraavien kuukausien odotukset ovat kirkastuneet ja kehitysvaihtoehdot suhteellisen selkeät. Kesä-heinäkuu tullaan menemään selvästi alemmalla volyymillä, mutta odotukset ovat kovat sille, että elokuusta eteenpäin mennään parempaan päin. Näkymiä tukevat myös asiakkaiden arviot oman tilanteen kehittymisestä.  

Kesäkuu antaa paljon osviittaa siihen mitä elokuussa tapahtuu

Positiivisuus perustuu oikeastaan joka puolella olettamukseen, että epidemiassa ei nähdä samanlaista aaltoa kuin kevään aikana. Jos tämä kuitenkin tapahtuisi, seuraukset olisivat yrityksen B mukaan katastrofaaliset. Yrityksen arvio on, että useita asiakasyrityksiä ajautuisi tilanteessa konkurssiin ja yrityksen omasta liiketoiminnasta häviäisi heti vähintään puolet pois. Keskeisten asiakkaiden liiketoiminta ei yrityksen mukaan kestä uutta pysähdystä mm ison velkataakan sekä alkuvuotta tukenee vanhan tilauskannan puuttumisen vuoksi. Yrityksen olisi myös itse otettava käyttöön lomautukset ja mahdolliset irtisanomiset sekä leikattava menoistaan valtaosa pois. Tilanteen kehitystä seurataan nyt tiiviisti. 

Viikon aikana syntyi myös uutta. Yritys suunnitteli ja lanseerasi toimittajat ja asiakkaat yhdistävän uudenlaisen digitaalisen tilaisuuskonseptin, jonka ensimmäinen toteutus on suunniteltu syksylle. Vastaanotto molemmista suunnista tälle oli kannustava ja tukeva.  


Viikko 11 (25-31.5): Terveys on ollut huolista se kaikista suurin 

Yritykselle B seurantaviikko 11 on ollut enemmän positiiviseen suuntaan painottuva. Asiakkaiden kanssa on ensimmäistä kertaa päästy keskustelemaan tilanteesta ja näkymistä kesän jälkeen, ja osa asiakkaista vaikuttaa itsekin aikaisempaa positiivisemmilta näkymiensä suhteen. Erot asiakkaiden välillä ovat kuitenkin suuret. Toiset ovat palaamassa normaaliin tuotantoon kesäkuussa, toisilla markkinoiden kesänäkymät ovat huonommat kuin kertaakaan aikaisemmin yritysten historiassa. Kokonaisuutena tilanne vaikuttaa yritykselle B olevan sellainen, ettei tästä ainakaan huonompaan suuntaan kesäksi mennä. 

Tunnelma on ollut parempi, positiivisempi ja aktiivisempi

Yritys B varautuu tilanteen keskellä kasvuun ja kehittämiseen. Kasvua haetaan rekrytoimalla uusi työntekijä, joka on pienessä yrityksessä aina iso päätös. Kehittämiseen kannustaa tuoreeltaan ELYltä saatu kehittämisavustus, jota yritys pitää tärkeänä syksylle suunniteltujen toimenpiteiden ja niihin valmistautumisen suhteen. 

Eniten huolta koko korona-aikana yritykselle on herättänyt terveystilanne ja viruksen leviäminen. Pienessä yrityksessä avainhenkilön mahdollinen pitkäaikainen sairastuminen saattaisi vaikuttaa kohtalokkaasti. Yritys on tämä tiedostaen toiminut koko jaksolla erittäin varovaisesti fyysisiä kontakteja välttäen ja esimerkiksi ohjeistamalla tarkkaan yrityksen tiloissa käyviä ulkopuolisia henkilöitä kuten kuljettajia.  


Viikko 10 (18–24.5): Etätapaamisista tulossa pysyvä toimintatapa 

Yrityksen B kymmenes viikko on jatkunut rauhallisissa merkeissä. Muutaman asiakkaan investointitarpeet ovat pitäneet myynnin ok tasolla, vaikka osa isoimmista asiakkaista onkin kokonaan kiinni. Yritys elää odottavaisessa tilassa ja seuraa muun muassa toimittajien liikkeitä kesän aikana. Vaikka uusmyynnissä onkin ollut noin 20% lasku, on yritys pysynyt budjetoiduissa lukemissa. Tavaraa on taas uskaltanut myydä normaaleilla toimitusajoilla, kun Keski-Euroopan tehtaat ovat auenneet.  

Kevään aikana mietitään vielä lomien ajankohtia. Riippuen vähän asiakkaiden aikataulusta, pidetään lomat mahdollisesti kesä-heinäkuussa. Moni yhteistyökumppani on siirtynyt korona-aikana tuotannossaan yhteen vuoroon, mutta on mahdollisesti palauttamassa takaisin kolmivuorosysteemiä. Tämä tulee mahdollisesti näkymään myös yrityksen B toiminnassa.  

Positiivia tulevaisuudennäkymiä luo muun muassa uuden henkilön palkkaaminen sekä käyttöön otetut Teams -palaverit. Jos hyvin käy, yritys pääsee palkkaamaan syksyn aikana aloittavan uuden työntekijän, uudelle alueelle. Tästä asiasta käydään parhaillaan neuvotteluja. Yritys on myös ottanut käyttöönsä Teams -palaverit ja niiden nähdäänkin vaikuttavan yrityksen toimintaan tulevaisuudessakin. Jos normaalista kolmesta asiakastapaamisesta jo kaksikin pystytään pitämään etänä, se tehostaa toimintaa todella paljon.  

”Uskon, että se tulee olemaan meille tärkeä myynnillinen työkalu ja selventää asiakkaalle sitä mitä me ollaan täällä mietitty.” 

Yritys B kokee, että etäpalavereiden avulla pystytään esimerkiksi lohkomaan projekteja eri osiin ja näin pystytään selventämään tarkoitusta paremmin. Tekniset asiat hoituisivat siis vikkelämmin etänä, mutta luottamusta pitäisi kerryttää muilla tavoin. 


Viikko 9 (11-17.5): Pikkuisen lisää positiivisuutta 

Viikko 9 on raportoitavissa yrityksen B osalta rauhallisena ja ilman isoja käänteitä.  Pienen yrityksen terveystilanne on koko ajan ollut hyvä ja myös mielialat pääosin positiivisia tilanne huomioiden. Yrityksen akuutista taloustilanteesta ei ole tarvinnut kantaa huolta, vaikka normaalimyynnistä onkin kevään mittaan tiputtu selvästi. Tilanteissa ei ole yrityksen mukaan ollut vielä mitään sellaista, joka olisi vaatinut rakenteellisia korjausliikkeitä. Haasteilta ja ongelmilta ei ole vältytty, mutta toistaiseksi asioista on selvitty. On myös päätetty kehitystoimenpiteistä ja tehty työtä uuden liiketoiminnan eteen. 

”Positiivinen signaali on ehkä hiukan aikaistunut” 

Tämän viikon signaalit painottuivat varovaisesti positiiviseen puoleen. Usealle yrityksen asiakkaalle oli kuluneella viikolla tullut poikkeuksellisen paljon tarjouskyselyitä, jopa niin paljon että asiakasyritykset olivat olleet asiasta itsekin ihmeissään. Moni oli pohtinut tämän ostosignaalin syitä ilman varmuutta asiasta. Toteutuessaan tilanne voisi merkitä investointituotteiden kysyntää myös yritykselle B. Toinen varovaista positiivisuutta herättänyt signaali oli monen asiakasyrityksen lomien sekä poikkeuksellisten työjärjestelyiden keskittäminen kesäkuuhun pyrkimyksenä palata täyteen tuotantovauhtiin jo heinäkuussa. Tämä voisi ennakoida yritykselle sitä, että kehitys kohti normaalimpaa alkaisi syksyn sijaan jo kesällä.  


Viikko 8 (4-10.5): Monet asiakkaat ilmoittavat ongelmista 

Sinänsä rauhallista seurantaviikkoa 8 sävytti useamman asiakkaan ilmoitus ongelmista. Kaikkiaan neljä asiakasta, keskisuuria yrityksiä kokoluokassaan, ilmoitti tuotannon supistuksista, lomautusten uusista järjestelyistä sekä tilanteen yleisestä heikkenemisestä. Asiakkaiden syyt tilanteelle vaihtelevat. Osalla taustalla on oman asiakkaan tuotanto-ongelmat komponenttipulasta johtuen ja näistä johtuvat valmistus- ja toimitusongelmat, osalla kyse on kokonaiskysynnän heikentymisestä tai muusta liiketoiminnan epävarmuudesta. Asiakkaat on viestineet lomautusten vaihtumisesta irtisanomisiin, mikäli tilanne ei lähiviikkoina muutu. 

”Viesti kentältä on että tilanne rupeaa puremaan asiakkaisiin” 

Positiivisuutta tilanteeseen tuo, edellisten viikkojen tapaan, toimittajien ja päämiesten koko ajan parantuva tilanne Euroopassa. Toimitusajat ovat palautuneet lähes normaaleiksi eikä ongelmia muutenkaan ole. Yrityksen henki on edelleen myös positiivinen ja terveystilanne normaali.  

Viikkomyynnin lasku tällä viikolla oli noin 15% normaalista. Aikaisemminkin blogissa esiin nostettu tilauskanta on vielä toukokuussa hyvä mutta kesäkuussa tilanne voi muuttua nopeasti, jos asiakkaiden ongelmat jatkuvat. Yrityksen mukaan hyvä skenaario tammikuulle 2021 olisi se, että liiketoiminnan volyymi olisi 90% normaalista. Huono skenaario tarkoittaisi sitä, että liikevaihdosta katoaa ehkä puolet vuodenvaihteeseen mennessä. Tämä olisi yrityksen mukaan seurausta asiakkaiden väistämättömistä konkursseista. Osa asiakkaista on viime vuosina investoinut niin paljon, etteivät ne pysty suoriutumaan velvoitteistaan mikäli liiketoiminnan volyymi laskisi ”vain 35%”. Kukaan asiakkaista ei pysty tällä hetkellä antamaan minkäänlaista indikaatiota vuodesta 2021. 


Viikko 7 (27.4-3.5): Toimittajilta positiivisempaa, asiakkailta negatiivisempaa 

Edellisen viikon tapaan yritys B kuuli viikon mittaan kasvavaa huolta asiakkaiden suunnalta tilanteen kehittymisestä. Moni asiakas, ja asiakkaan asiakas, on pakkolomauttanut osan työntekijöistään huhtikuussa ja osa jatkaa tätä myös toukokuun puolella. Yritykselle B tulleiden tietojen mukaan pääsyynä tuotantokeskeytyksille on ollut nimenomaan komponenttipula – ei kysynnän pieneneminen. Lopputuotteita ei ole voitu valmistaa osien puuttuessa.  

”Viesti on se, että päivittäistavaraa ostetaan mutta investointipäätöksiä ei nyt tehdä” 

Yrityksen toimittajilta ja päämiehiltä Euroopasta kantautui sitä vastoin positiivisempia uutisia. Toimittajien tehtaita on käynnistetty uudelleen ja tavaraa saadaan jälleen toimitettua Suomeen. Tarjouskyselyihin vastataan nopeasti. Tilanne ei ole vieläkään normaali mutta selvästi parempaan päin verrattuna esimerkiksi tilanteeseen noin kuukausi taakse päin. 

Yrityksen myynti oli nyt toista viikkoa peräkkäin normaalia alemmalla tasolla. Yrityksen työntekijät ja omistaja ovat pysyneet kaikesta huolimatta rauhallisina sekä terveinä. Johdon luottamus tilanteessa pärjäämiseen on hieman jopa parantunut viimeisten kahden viikon aikana, heikenneistä asiakasnäkymistä huolimatta. Pitkät keskustelut eri toimittajien ja asiakasedustajien kanssa ovat luoneet yritykselle kuvan siitä, että liiketoiminnan volyymit tulevat vielä laskemaan mutta syvää sukellusta ei tulisi. Yritystä itseään auttaa tilanteessa pitkälle eteenpäin kestävä tilauskanta. 

”Sanotaan näin että viimeisen kahden viikon aikana on tullut enemmän luottamusta kun olen keskustellut eri suuntiin” 


Viikko 6 (20-26.4): Kolmasosa liiketoiminnasta sulaa mutta syksyllä tämä kääntyy 

Puolitoista kuukautta koronan sävyttämää tilannetta takana, ja tiedot suomalaisten asiakkaiden tilanteen kehityksestä alkavat huolestuttaa aikaisempaa enemmän yritystä B. Vähän joka suunnasta kuuluu nyt huolestuttavia arvioita ja tietoja, tuotantoa ollaan jossain suunnalla nyt ensimmäistä kertaa sulkemassa määräaikaisesti ja asiakkaiden myyntikäyrät osoittavat alaspäin. Yrityksen B uudet tilaukset vähenivät nyt toista kertaa kriisin aikana, noin 20 prosenttia. Yrityksen oma arvio on, että kesäkuu tulee olemaan myynnin osalta kaikista hiljaisin. Arvio koronakriisin vaikutuksesta koko vuoden talouteen on se, että ”30-35% liikevaihdosta sulaa” tänä vuonna, mutta tulos jää kuitenkin vain hieman edellisvuodesta. Lainaa ei nykytiedon perusteella tarvita. 

”Nyt alkaa teknologiateollisuuteen puremaan tilanne” 

Laskusuhdanteesta huolimatta, tai itse asiassa osittain sen vuoksi, yritys on kuitenkin määrätietoisesti suunnittelemassa uusia kehittämistoimenpiteitä ja uusia kasvuaskeleita. Viikon merkittävin yrityksessä tehty päätös oli lähteä investoimaan vielä tämän vuoden aikana varaston automatisointiin ja työergonomiaan. Myös kansainvälistymisen ensiaskeleet on päätetty ottaa vuoden 2020 aikana potentiaalisten ulkomaisten asiakkaiden analysoinnilla ja kontaktoimisella. Näiden tueksi yritys B suunnittelee myös verkkokaupan toiminnallisuuksien parantamista ja kieliversioiden laajennusta. Kuluvalla viikolla tehtiin myös töitä ulkoisen viestinnän parantamiseksi. Ja nämä kaikki osin sen vuoksi, että poikkeuksellisina viikkoina on nyt ensi kertaa pitkästä aikaa mahdollisuus käyttää aikaa kehittämistoimenpiteisiin, yrityksen suunnitteluun ja uuden miettimiseen. 

”Se (alkuvuoden hyvä tilauskanta) on meidän pelastus pitkälle syksyyn” 

Yritys näkee tulevaisuuden edelleen positiivisena. Kesään asti liiketoiminta vaikuttaa hiljentyvän merkittävästi, mutta usko on kova sille, että elokuusta eteenpäin tilanne lähtee kehittymään parempaan suuntaan. Yritys arvio omaa tilannettaan kuuden kuukauden päähän seuraavasti: syksyn kehitys lähtee parempaan suuntaan, ensiaskeleet kansainvälistymisen tiellä on otettu sekä yritys on palkannut nykyisen muutaman työntekijän joukkoon yhden uuden työntekijän! 


Viikko 5 (13-19.4): Asiakkaiden epävarmuus kasvussa 

Yritys B palasi huokausten saattelemana seurantaviikolla 5 myynnin kanssa takaisin normaaliin. Edellisen viikon lasku oli siis ainakin toistaiseksi vain hetkellinen muutos. Positiivista toiveikkuutta yrityksessä herättää se, että sen vaikeuksissa olleet eurooppalaiset päämiehet ovat palaamassa takaisin tuotantoon ja kohti normaalimpaa toimintaa edeltävien viikkojen tehdassulkujen jälkeen. Tuotteiden toimitusviiveet ovat kuitenkin tilanteessa kasvaneet huomattavasti. Seuraavaksi odotellaan saatavaksi tuotteita, joiden piti olla Suomessa kaksi viikkoa sitten.  

”Ei tämä silti ainakaan parempaan suuntaan mene” 

Sekä yrityksen suorissa asiakkaissa että loppuasiakkaissa alkoi viikon aikana nousta selvää huolta omasta tilanteesta. Tuotantoa on laitettu keskeytykseen ja komponentti- ja materiaalipula vaivaa joitakin loppuasiakkaita huomattavastikin. Yrityksen B liiketoiminta jakautuu sekä investointiprojektien toimituksiin että kulutustavaroihin, ja investointituotteiden kysyntänäkymiä yritys pitää itse tällä hetkellä epävarmoina. Yritykseen kohdistuvat merkittävät talousvaikutukset ovat kiinni siitä, miten jo toteutuksessa olevat investointiprojektit jatkuvat. Asiakkaiden epävarmuus on selvästi kasvanut. 

”Asiakkaat eivät oikein itsekään tiedä mitä ovat viemässä eteenpäin tällä hetkellä” 

Yrityksellä on pieni henkilöstömäärä ja se on jatkanut toimintaansa suhteellisen normaalisti. Yritys on jo linjannut, että tilanteen hiljentyessä mahdollisesti säästyvä aika laitetaan verkkokaupan kehittämiseen. 


Viikko 4 (6-12.4): Myynti laskee ensimmäistä kertaa 

Yritykselle B neljäs seurantaviikko toi ensimmäistä kertaa huolestuttavampia uutisia. Viikkomyynti tippui noin 20% ja yrityksen mukaan juuri koronaepidemiasta johtuen. Samalla yrityksen suomalaisille asiakkaille alkoi kantautua osin huolestuttavia uutisia heidän asiakkaidensa tilanteesta. Eurooppalaisia tehtaita oli esimerkiksi jouduttu toistaiseksi sulkemaan ja laajoja lomautuksia oli aloitettu. Yrityksen merkittävän asiakkaan mukaan korvaavaa liiketoimintaa on käytännössä mahdoton löytää tällä hetkellä. Viikko sitten sama asiakas oli todennut tilanteen olevan hyvä ja rauhallinen. 

”En osaa ennakoida näkymiä nyt” 

Osa yrityksen toimittajista on samaan aikaan palaamassa töihin aikaisempien lomautusten ja eristämisen jäljiltä. Erityisesti ulkomaisten toimitusten saatavuus ja aikataulut aiheuttavat pohdintaa ja epävarmuutta. Vaikka yhden viikon myynnin lasku ei vielä kerro pysyvästä muutoksesta, tilanne pohdituttaa ja vaikuttaa siihen, että näkymien ennakointi on nyt vaikeaa. Yritys ennustaa, että yleisesti kriisi on nyt siirtymässä kuluttajamarkkinoiden kriisistä myös yritysten välisille markkinoille. 


Viikko 3 (30.3-5.4): Edelleen tyyntä 

Normaali viikko, edelleen, yritykselle B. Odotuksena oli, että korona toisi jotain uusia merkittävämpiä heijastuksia esille yritykselle mutta ei. Ainoa varsinainen muutos viikon aikana oli, että muutamat päämiesyritykset ilmoittivat lomautuksista, jotka käytännössä tuplasivat tuotteiden toimitusajat viikosta kahteen. Hidastuksista huolimatta tuotteiden saatavuus on varmistettu. Yritys ei pidä muutosta toimintaa vaikeuttavana. 


Viikko 2 (23-29.3.): Onko tämä vain tyyntä myrkyn edellä? 

Yritykselle B viikko 2 oli hämmästyttävän rauhallista. Normaali viikko kaikin puolin, maaliskuun myyntitavoitteet saavutettiin, ei huonoja uutisia asiakkailta, tilauskanta hyvä, terveystilanne kunnossa. Yrityksen omistaja pohtii, onko tämä vain tyyntä myrskyn edellä. 

Siinä missä yrityksen B omat asiakkaat ovat pystyneet välttämään ongelmat ja toiminta on pysynyt normaalin kaltaisena, huolta yritykselle herättää omat toimittajat ja sen edustamien tuotteiden päämiehet. Nämä tulevat isoilta osin Euroopan pahimmilta kriisialueilta.  Päämiehet ovat olleet kasvavassa määrin yhteydessä ja heidän kanssaan on sovittu laajemmat etätapaamiset seuraavalle viikolle. Yksi toimittajista oli pakotettu sulkemaan toistaiseksi kolme tehdastaan. Päämiehet vakuuttavat, että tavarat saadaan Suomeen normaalisti edelleen, jos rahti vain saadaan kulkemaan rajojen yli normaalisti. 

”Tulevaisuus? Sen kun joku tietäisi” 

Yritys B on pistänyt positiivisesti merkille ihmisten kanssakäymisen muuttumisen välittävämmäksi ja inhimilliseksi. Asiakkaat kysyvät aidosti terveydestä, perheen hyvinvoinnista ja arjen haasteista.  


Viikko 1 (16-22.3): Toistaiseksi rauhallista

Yrityksellä B seurantaviikko käynnistyi havahtumisessa siihen, että yhteiskunta ja talouselämä ovat oikeasti poikkeustilanteessa. Esimakua tästä oli saatu jo edellisellä viikolla, kun tärkeä vuosittainen tapahtuma oli peruttu kokonaan. Viikko muutti työn luonnetta oleellisesti, sillä fyysiset kontaktit asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin loppuivat saman tien, etätyöjärjestelyt suunniteltiin valmiiksi ja myös esimerkiksi luonastauot siirrettiin kotiin.

Yrityksen asiakkaat Suomessa ovat olleet vastaavalla tavalla ihmeissään tilanteesta, mutta mitään välitöntä vaikutusta asiakkaiden suunnasta ei ole tullut. Asiakkaat toimivat pääosin aloilla, johon korona ei lyhyellä aikavälillä näyttäisi vaikuttavan. Toisaalta yrityksen edustamat tuotteet tulevat osin Euroopan pahimmilta kriisialueilta, ja esimerkiksi yksi toimittajien tehtaista suljettiin viikon aikana kokonaan. Tämä luo epävarmuutta tilanteeseen. Mitään välitöntä taloudellista vaikutusta koronatilanne ei ole yrityksessä seurantaviikolla aiheuttanut. Myös muuten tilanne on rauhallinen ja pienessä yrityksessä tilannetta on käyty keskustellen läpi jatkuvasti.