Yritys C on teknisiä palveluita tarjoava pieni yritys
Päiväkirja
Vkot 52-53 (8.3.-21.3.): Kriisitilanne koronasta huolimatta
Jo aiemmin mainitut operatiiviset haasteet jatkuvat edelleen ja ovat kumuloituneet yrityksen tähänastisen historian merkittävimmäksi kriisiksi. Johto jatkaa hartiavoimin töitä tilanteen selkiyttämiseksi ja uskoo, että parin viikon päästä akuutti tilanne olisi saatu järjesteltyä.
Sekä korona, että käsillä oleva kriisitilanne ovat vahvistaneet yrityksen valintaa keskittyä yhä vahvemmin tiiviisti asiantuntija tehtäviin, joilla se voi tuottaa asiakkailleen korkeampaa lisäarvoa hallitummalla riskillä. Edellisellä seurantajaksolla allekirjoitettu strateginen yhteistyösopimus merkittävän asiakkaan kanssa on tulevaisuuden kasvun kannalta keskeinen. Sopimuksen myötä vuoden 2021 lopulla yritys pääsee takaisin kasvu-uralle.
Korona ei suoraan vaikuta yrityksen toimintaan tällä hetkellä. Matkustamista edellyttäviä asennustöitäkin päästään pian tekemään, sillä yli 50-vuotiaat työntekijät ovat jo nyt saaneet rokotteen.
Vkot 54-57 (22.3.-18.4.): Operatiiviset haasteet alkavat asettua
Yrityksessä koetut yhtä toiminnan osa-aluetta koskeneet operatiiviset haasteet alkavat asettua ja tilanne alkaa olla selkeämpi. Johdolla on edelleenkin kuitenkin haasteita ratkottavana ja ”tulipalojen sammuttaminen” vie keskittymistä pidemmälle katsovasta työstä. Haastateltavamme mukaan toiveena on, että syksyllä ollaan päästy sekä käsillä olevien haasteiden että muiden koronan myötävaikuttamien ”tulipalojen” osalta tilanteeseen, jossa voidaan jälleen katsoa pidemmälle tulevaisuuteen, eikä vain pyrkiä kannattelemaan liiketoimintaa lyhyellä aikavälillä.
Seurantajaksolla yritys on solminut merkittävän strategisen sopimuksen asiakaspuolella ja solminut pari strategisten tavoitteiden mukaista uutta kauppaa. Kaiken kaikkiaan asiakaspuolella on saatu auki useita hyviä mahdollisuuksia.
Yrityksen tulevaisuuden näkymät näyttävät edelleen hyviltä. Koronan tuomien oivallusten myötä yritys laajentaa asiakaspohjaa, mikä luo perustan myös positiivisille tulevaisuuden näkymille. Lisäksi ratkaisujen skaalautuvuuten on panostettu entistä fokusoidummin.
Vkot 52-53 (8.3.-21.3.): Parempaan päin jälleen
Kahden viikon takaiset operatiiviset haasteet ovat edelleen vaikuttaneet yrityksen johdon toimintaan suuresti, mutta tämän seurantajakson jälkimmäisellä puoliskolla tilannetta on saatu paremmaksi. Operatiivisten haasteiden taustalla on myös koronan vaikutukset. Korona vei yrityksen johdon fokuksen muuttuviin tilanteisiin siinä määrin, ettei ylimmällä johdolla ollut riittävästi aikaa ja energiaa uuden operatiivisen toiminnan käynnistämiseen. Nyt koronatiedottaminen ja epidemian aiheuttamat varotoimenpiteet on viety osaksi tuotannon päivittäisjohtamista, jotta ne ovat kiinteä osa arkea.
Seurantajakson alussa yrityksen henkilöstössä ilmeni yksi koronatartunta, mutta hyvien työjärjestelyjen ansiosta se johti vain yhteen omaa henkilöstöä koskevaan altistumiseen. Muutoin henkilöstö on ollut terveenä. Henkilöstön tunnelmat ovat normaalit; ehkä hieman hämmentyneet siitä mitä on tulossa kun yritys on vähän muuttanut strategiansa suuntaa ja hakee erilaista asemaa verkostossa. Tämän vuoksi johto valmistelee virtuaalisesti toteutettavia kommunikaatiopäiviä.
Yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa ja usko tulevaisuuteen on vahva. Todettakoon kuitenkin, että vielä vuodesta 2021 on tulossa välivuosi kasvun suhteen. Syksylle 2021 johto kuitenkin povaa runsaasti rekrytointeja.
Vkot 50-51 (22.2.-7.3.): Operatiivisia haasteita
Liiketoiminnallisesti jakso oli tavanomainen ja yrityksen talous jatkui vakaana. Haastateltavamme työ oli kuitenkin seurantajaksolla keskittynyt operatiivisten haasteiden ratkomiseen koska yhdellä tuotannollisella osa-alueella koettiin merkittäviä ongelmia, eikä tuotanto kyennyt vastaamaan tilausmäärään.
Kansainvälistymisrintamalla yritys on päättänyt lykätä joitakin aloitteita puolella vuodella eteenpäin, mutta yhdellä valitulla markkinalla on edetty hyvin kumppanin avustuksella. Yrityksessä tosin nähdään, että kasvun suhteen vuodesta 2021 tulee vielä välivuosi. Digitaalisen tarjooman puolella näkymä tulevaisuuden kasvuun on kuitenkin lupaava.
Koronan vaikutus yritykseen rajautuu tällä hetkellä riskitasoon, eli korona nostaa tuotannollisen toiminnan riskiä. Jos tuotantohenkilöstössä ilmenee tartuntoja tai tulee karanteeneja, tuotantotason ylläpitäminen nousee kriittiseksi haasteeksi.
Vkot 46-47 (25.1.-7.2.): Markkinat alkavat heräillä
Seurantajaksolla yrityksessä on nähty markkinoiden vilkastuvan. Yritys on saanut selkeästi enemmän kyselyjä kuin aiemmin seurannan aikana. Yritys auttaa asiakkaitaan kehittämään omaa toimintaansa ja haastateltavamme havainto viimeisten parin viikon ajalta on, että asiakkailla alkaa jälleen olla tahtotilaa panostaa kehittämiseen. Seurantahaastattelun aikanakin haastateltava odotti puhelua, jossa varmistuisi merkittävä kauppa, joka käytännössä varmistaisi alkaneen vuoden työtilanteen ja talouden.
”Business näyttää virkistyvän”
Yrityksen henkilöstö on seurantajaksolla pysynyt terveenä ja tunnelmat ovat kohtalaisen luottavaiset. Työtilanne näyttää hyvältä ja haastateltavan mukaan aletaan jo olla lähellä tilannetta, että yritys rekrytoi uusia työntekijöitä.
Yritys on saanut tällä jaksolla myös aktivoitua kansainvälisiä yhteyksiä Norjan suunnalla on pari hyvää liidiä, joiden suhteen yrityksellä on myönteiset odotukset. Lisäksi Iso-Britanniassa on näköpiirissä kiinnostava mahdollisuus, jonka eteen tehdään töitä.
Vkot 44-45 (11.1.-24.1.): Budjetin mukainen näkymä
Kahden viikon seurantajakson aikana yrityksen tilanne ja näkymät ovat säilyneet muuttumattomina. Mitään koronasta suoraan johtuvaa ei seurantajaksolla tapahtunut. Johdolla oli suuriin tarjouksiin liittyviä operatiivisia kiireitä ja niiden ohella normaalia liiketoiminnan kehittämistä.
Yrityksen taloudellinen tilanne on hyvä ja budjetin mukainen. Tosin jo tässä vaiheessa vuotta on nähtävissä, että vuoden aikana yrityksellä on mahdollista muuttaa painotuksia ja omaa asemaansa verkostossa niin, että liikevaihto voi tilapäisesti notkahtaa uuden aseman vakiinnuttamisen vuoksi, mutta kannattavuus parantua ja jäädä korkeammalle tasolle.
Yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat hyvät, joskin johdossa tunnistetaan, että tulevaisuuden digitaalisen liiketoiminnan rakentaminen vaatii paljon työtä.
Vkot 40-43 (14.12.-10.1.): Kahtiajakoinen vuosi alkamassa
Joulun ja vuodenvaihteen loma-aika tarjosi sekä henkilöstölle että johdolle pienen hengähdystauon ja mahdollisuuden levätä. Toki yrityksessä tehtiin paljon töitäkin seurantajaksolla. Panostukset myyntiin jatkuivat ja useita neuvotteluja oli saatu lupaavasti eteenpäin. Edelleen on tiedossa, että alkuvuodesta 2021 tulee työtilanteen kannalta haastava, sillä muutamat isot tilaukset ovat lykkääntyneet. Hyvin edenneistä neuvotteluista saadaan kuitenkin apua tilanteeseen.
Haastattelemamme johtaja kuitenkin toteaa, että vaikka uudet kaupat ovat hyviä ja strategian mukaisia, niin ne ovat melko pieniä. Ne kuitenkin vievät toimintaa oikeaan suuntaan. Syksylle 2021 yrityksessä odotetaan kiireistä kasvun aikaa.
Seurantajaksolla ilmeni ensimmäinen koronatapaus yrityksen omassa henkilöstössä. Vain yksi oma työntekijä oli tapauksen myötä altistunut ja joutui myös karanteeniin. Yrityksen varotoimet altistumisten minimoimiseksi osoittautuivat tässä kohtaa toimiviksi ja toiminta ei juuri häiriintynyt. Seurantajakson lopussa valmistauduttiin siihen, että Baltiasta kotoisin oleva oma henkilöstö palaa lomilta Suomeen töihin. Heille tehdään koronatestaus kotimaassaan ja negatiivisen testituloksen saatuaan he pääsevät lähtemään vuorokauden sisällä Suomeen.
Vko 38-39 (30.11.-13.12.): Tästä vuodesta tuli budjetin mukainen
Vuoden 2020 lopussa yrityksen tilanne on vakaa ja usko tulevaisuuteen on vahva. Edelleen kuitenkin on selvää, että vuoden 2021 alku tulee olemaan vaikea merkittävien asiakkaiden projektien uudelleenaikataulutusten takia. Rokotteen tulo on kuitenkin luonut uskoa tulevaisuuteen merkittävien asiakkaiden keskuudessa. Tämä näkyy siinä, että joitakin pysähdyksissä olleita investointiprojekteja on päätetty jatkaa.
”Enemmän jengin uskaltaa kattoo tulevaisuuteen”
Yrityksen henkilöstö tekee vuoden lopussa töitä johdon mukaan hyvällä fiiliksellä. Johto on kesän aikana kantapään kautta opitun jälkeen jälleen panostanut strategian kommunikointiin henkilöstölle. Kesällä 2020 strategia kehittyi, mutta etätöiden ja kokoontumisten rajoitusten vuoksi muuttuneista painotuksista ei kommunikoitu riittävästi henkilöstölle.
Vuosi 2020 jää yrityksen historiaan koronan vauhdittamien asioiden ansiosta. Digitaalisen tarjooman kanssa on edetty merkittävästi; tällaista digitaalista transformaatiota ei olisi tapahtunut ilman koronaa. Lisäksi koronan myötä on päädytty tarkastelemaan yrityksen omistuspohjaa ja sen mahdollista laajentamista. Haastateltavamme toive joulupukille kuuluukin:
”Toivon, että pääsemme yrittäjävetoisesta yrityksestä omistajavetoiseen yritykseen”
Vkot 36-37 (16.-29.11.): Vakaasti eteenpäin
Viimeisten kahden viikon aikana yrityksen tilanne ei juuri ole muuttunut. Merkittäviä päätöksiä ei ole tällä jaksolla tehty ja asiakkaiden ja toimittajien rintamalla on ollut varsin tasaista. Haastatellun johtajan näkemyksen mukaan:
”Maailma on uomansa hakenu”
Positiivisena haastateltavamme näkee, että korona ei enää pysäytä toimintaa, vaan organisaatiot ovat saaneet toimintakykynsä noin 80 prosenttisesti takaisin. Enää ei odotella, että korona loppuisi.
Kansainvälisiä yhteyksiä on jälleen pohjustettu. Tällä kertaa Saksan suuntaan tavoitteena realisoida yhteyksiä myyntineuvotteluiksi keväällä 2021. Alkuvuoden 2021 yrityksessä odotetaan olevan haastava, mutta kesää kohden tilanne paranee kunhan jo käynnistetyt ja tavoitellut neuvottelut realisoituvat kaupoiksi.
Vkot 34-35 (2.-15.11.): Massa liikkuu oikeaan suuntaan
Marraskuun alku on tuonut yritykselle paljon pieniä hyviä signaaleja. Yksittäin tapahtumat eivät ole merkittäviä, mutta kokonaisuutena johto näkee asioiden kehittyvän nyt haluttuun suuntaan. Kasvatettujen myyntipanosten myötä on saatu paljon uusia liidejä ja myös kauppoja on saatu aikaan. Valikoiduilla markkinoilla on saatu kansainvälistymistä myös aktivoitua uudelleen.
Myös kumppanirintamalta on pieniä hyviä signaaleja. Yritys on saamassa uusia kumppaneita mukaan osaksi kokonaisratkaisua, mikä vahvistaa ratkaisun arvolupausta.
Taloudellinen tilanne on hyvä ja vakaa. Kuluvan vuoden tulostavoite saavutetaan. Johdon arvion mukaan ilman koronan vaikutusta tulostavoite olisi ylittynyt jopa puolella miljoonalla eurolla. Henkilöstö on pysynyt terveenä ja tunnelma on hyvä.
Vkot 32-33 (19.10.-1.11.): Bisnes kehittyy edelleen oikeaan suuntaan
Tuttuun tapaan, kuluneet kaksi viikkoa ovat tuoneet yritykselle positiivisia signaaleja ja asioita on saatu edistettyä oikeaan suuntaan. Yritys on saanut tilauksen merkittävältä kansainväliseltä toimijalta ja kotimaassa tavoiteltu arvoketjun huipulla oleva toimija on osoittanut kiinnostusta yrityksen ratkaisuille. Kuluvan vuoden aikana yritys on linkittynyt alustaliiketoimintaan ja viimeisten viikkojen aikana työ on tuottanut uusia asiakkuuksia toimijoista, jotka ovat aiemmin olleet yrityksen kilpailijoita.
Aasian suuntaan etänä tehdyt avaukset ovat johtaneet muutamiin neuvotteluihin, joista odotetaan löytyvän yksi kansainvälinen kumppanuus. Lisäksi on tehty uusia avauksia parissa uudessa Aasian maassa.
Henkilöstön tunnelmat ovat johdon mukaan hyvät. Korona on rikkonut totuttuja kaavoja ja henkilöstö on päässyt tai joutunut tekemään osittain vähän eri tehtäviä kuin aiemmin ja/tai toimimaan eri asiakkaiden kanssa. Tämä on antanut mahdollisuuden käyttää omaa osaamistaan entistä laajemmin ja onkin ollut monelle varsin virkistävä kokemus.
Vkot 30-31 (5.-18.10): Kansainvälisten avausten alustusta ja kotimaan myyntiä
Yritys on panostanut parin viime viikon aikana kiinnostaville Aasialaisille kumppaneille ja asiakkaille esittäytymiseen virtuaalisten pichausten avulla. Lisäksi aiemmin syksyllä tehdyt myynnin rekrytoinnit ovat osoittautuneet varsin onnistuneiksi. Yrityksessä on uusi ote myyntiin:
”Kun ei me olla koskaan aikasemmin myyty”
Yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa ja näkymä loppuvuoteen on tilanteeseen nähden varsin selkeä:
”Ei ole mitään hälyttävää tai pelottavaa”
Työtyytyväisyyskyselyn tuoreiden tulosten mukaan henkilöstön tunnelmat ovat hyvät. Kaiken kaikkiaan tulevaisuuden näkymät ovat tällä hetkellä erittäin hyvät. Johdon mukaan kyse ei ole juurikaan siitä, että ympärillä oleva markkina olisi muuttunut, vaan siitä, etä strategian fokusoinnin myötä on kirkastunut näkemys siitä mihin isketään.
Vkot 28-29 (21.9-4.10): Selkeä näkymä talveen
Viimeisten kahden viikon aikana yrityksen toimintaympäristö on stabiloitunut ja johdon mukaan se on edesauttanut oman toiminnan ja vaihtoehtoisten toimintalinjojen määrittelyssä.
”kohtuullisen hyvä selkeys liikkeistä, mitä pitää loppu ja alkuvuoden aikana tehdä”
Samalla yrityksessä on vahvistunut näkemys entistä voimakkaammasta vientiin panostamisesta. Asiakkaiden suunnalla kuluneet kaksi viikkoa on tuonut edelleen positiivisia asioita. Asiakkaiden kanssa on saatu onnistumisia ja niiden myötä on vahvistunut tahtotila yhteistyön syventämiseen. Yhteistyökumppaneiden kanssa, etenkin uusien kumppaneiden, on kyetty jakamaan riskiä eri tavoin kuin aiemmin.
Yritysjohdon ajattelumalli koronatilanteen kestosta on hyvin luonnollisesti muuttunut kevään tilanteesta. Tällä hetkellä johdossa ei pohdita sitä miten varaudutaan maailmaan koronan jälkeen, vaan toimintaa kehitetään niin, että yritys pystyy toimimaan, vaikka korona olisi pysyvä tilanne. Toki koronan päättyminen nähdään mahdollisena merkittävänä epäjatkuvuuskohtana.
Viikot 26-27 (7-20.9): Tehdyt valinnat osoittautumassa oikeiksi
Yrityksen viimeiset kaksi viikkoa ovat tuottaneet pieniä merkkejä siitä, että keväällä tehdyt valinnat olivat oikeita. Kysyntää näyttäisi syntyvät yrityksen valitsemilla fokusalueilla ja esimmäisinä todisteina siitä on hyvin edenneet keskustelut uusien palvelujen pilotoinneista.
Kumppanuusrintamalla yrityksessä pohditaan vertikaalisen kumppanuus portfolion hallinnan systematisointia. Osallistuminen valitulle palvelualustalle on tuottanut kasvavassa märin yhteydenottoja ja yrityksessä on havahduttu tarpeeseen hallita systemaattisemmin kumppaneiden valintaa ja portfolion hallintaa.
Viimeisten kahden viikon merkittävin tapahtuma liittyy kuitenkin yrityksen tulevaa kasvua valmistelevan kumppanuusmallin etenemiseen. Potentiaalinen kumppani on partneruuskonseptin ja sitoutunut yhteiseen suunnitelmaan. Muun muassa tästä syystä tulevaisuuden näkymät ovat kehittyneet edelleen parempaan suuntaan:
”paremmat ku kaksi viikkoa sitten”
Henkilöstön terveystilanne on normaali ja tunnelmat ovat tasaiset. Positiivisena signaalina yksi lomautettu on saatu takaisin töihin nopealla aikataululla asiakkaan pyynnöstä. Suurena haasteena henkilöstön suhteen yrityksen johto kuitenkin näkee koronan aikana hiotun strategian kommunikoinnin kun henkilöstö ei voi kokoontua. Samasta syystä myös yhteenkuuluvuuden tunteen ylläpitäminen ja ennen muuta uusien työntekijöiden saattaminen osaksi työyhteisöä on merkittävä johtamisen haaste, johon pohditaan ratkaisuja.
Viikot 24-25 (24.8-6.9): Tämän kääntyy vielä meille vahvuudeksi
Yrityksen viimeistä kahta viikkoa ovat leimanneet alkaneet yhteistyöneuvottelut erään suuren yrityksen kanssa. Neuvotteluja käydään mittavasta yhteistyöstä ja odotuksissa on, että seuraavat kaksi kuukautta ovat varsin intensiivisiä neuvottelukuukausia. Yhteistyön kimmokkeena on ollut koronatilanteen luomat muutokset eri markkinoilla.
”Luulen, että korona kääntyy end of the day meijän vahvuudeksi”
Sekä asiakkaiden että yhteistyökumppaneiden suunnalla tilanne on varsin hyvä ja toiminta on normaalia. Joidenkin vertikaalisten kumppaneiden kautta on alkanut tulla yhteydenottoja kun kumppanit ovat tuoneet omana vahvuutenaan esille yhteistyön seuraamamme yrityksen kanssa.
Henkilöstölle tehdään haastattelun aikaan juuri uusinta kyselyä, joten tähän haastatteluun ei vielä ollut tuoretta tietoa koko henkilöstön tunnelmista ja kokemuksista. terveystilanne yrityksessä on jatkunut hyvänä.
Viikot 22-23 (10.-23.8.): Vahvistettu myynti vauhdissa
Elokuun puolivälissä yrityksessä aloitti uusi myyntipäällikkö ja vahvistunut myyntitiimi tekee tällä hetkellä hyvää tulosta. Yrityksen liidilista on kasvanut ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa on saatu pidettyä hyvin palvelujen esittelyjä. Johdon mukaan potentiaalisten asiakkaiden tahtotila kehittää omaa toimintaansa on noussut ja se synnyttää yritykselle bisnestä. Myös useiden jo olemassa olevien asiakkaiden kanssa on suunniteltu yhteistyön syventämistä.
Tämän hetken näkymä lähitulevaisuuteen on positiivinen. Loppuvuodesta 2020 ja alkuvuodesta 2021 on kapasiteettia jonkin verran vapaana suurten projektien uudelleenaikataulutuksen myötä, mutta silloin aikaa käytetään kehitystyöhön. Kevään 2021 mittaan yrityksen johto ennakoi yrityksen kasvun kiihtyvän ennen näkemättömään vauhtiin.
Kaiken kaikkiaan yrityksen tilanne on liiketoiminnallisesti juuri nyt erittäin hyvä, mikä kiteytyy haastatellun johtajan toteamukseen:
”enemmän positiivisia ku negatiivisia asioita tapahtunut”
Pakotetun etätyön vallitessa Suomessa ja jopa globaalilla tasolla, yrityksissä on herätty pohtimaan työajankäytön tehokkuutta ja tuottavuutta uudella tavalla ja se tarjoaa seurattavalle yritykselle uusia mahdollisuuksia.
Viikot 15-21 (22.6.-9.8.): ”Paras perjantai sitten sen kun korona tuli Suomeen”
Elokuun ensimmäinen viikko on sujunut yrityksessä hyvissä merkeissä ja useat asiat ovat edenneet hyvään suuntaan. Esimerkiksi kumppaniverkostoa on saatu vietyä eteenpäin yritykselle tärkeän alustan kautta ja alustapartnerit ovat jo alkaneet syöttää yritykselle työtä. Toisaalta yrityksen aiemmat kumppanit tuntuvat saaneen tuotannon projektit uudelleen järjestettyä ja tilanne on parempi kuin ennen kesälomakautta:
”Mailasta puristamista on hiukan vähemmän”
Yrityksen johto on pyrkinyt vahvistamaan avainhenkilöiden sitoutumista ja viestii heille, että korona ei kaada yritystä, vaan se on edelleenkin kasvuyritys. Myyntiä on vahvistettu ja kesän aikana on palkattu yksi tehokas myyjä lisää. Toisaalta, nyt elokuun ensimmäisellä viikolla yritys joutui kuitenkin turvautumaan ensimmäisen kerran lomautuksiin koronan takia. Kaksi henkilöä on nyt lomautettuna.
Yrityksessä jatketaan nyt keväällä aloitettua kehitystyötä ja panostus liiketoiminnan kehittämiseen on vahvaa. Samalla yrityksessä valmistaudutaan koronan toiseen aaltoon. Tällä viikolla yritys hankki suu-nenäsuojaimia ja niiden käytöstä tehdään ohjeistus ensi viikolla. Lisäksi yrityksessä tarkennetaan jo voimassa olevia ohjeistuksia esimerkiksi tilakohtaisista ihmismäärien rajoituksista ja välimatkoista. Lisäksi henkilöstölle on painotettu, että aina ensin käsien pesulle/desinfiointiin kun saavut työpaikalle; vaikka olisit myöhässä.
Toisaalta yritys pyrkii auttamaan asiakkaitaan siinä miten käsillä oleva poikkeuksellinen tilanne käännetään hyödyksi; ja samalla pyrkii hyödyntämään mahdollisuudet myös itse.
Viikko 14 (15-21.6): Ei mitään merkillistä
Tämän viikon seuranta haastattelu oli ensimmäinen, jossa haastateltu johtaja oli yrityksen konttorilla. Yrityksen tilat ovat tällä viikolla olleet auki ja halukkaat työntekijät ovat voineet työskennellä siellä. Vasta osa työntekijöistä on palannut etätyöstä konttorille. Asiakkaiden kanssa ei vielä ole näköpiirissä juurikaan tapaamisia kasvotusten.
Yritys on tällä viikolla saanut edistettyä hyvin asiakaportfolia laajentamista. Vaikka toistaiseksi liiketoiminta sujuu tilanteeseen nähden hyvin nykyportfoliossa suurella painoarvolla olevan toimialan kanssa, riskit eivät vielä ole hälvenneet. Toisen tautiaallon mahdollisuus ja siihen liittyvät kysyntähäiriöt ovat edelleen todellinen uhka.
”ollut meille hyvä opetus siitä että yhdellä jalalla seisominen asiakasportfolion suhteen on riski”
Vaikka tämä tiedostettiin jo ennen kororatilannetta, niin yritys ei kuitenkaan toiminut sen mukaan, koska riskiä pidettiin hallittuna. Koronatilanne on kuitenkin osoittanut riskin suuruuden ja toteutumisen mahdollisuuden.
Asiakasportfolion laventamiseen liittyen yritys piti tällä viikolla ensimmäisen webinaarin, jossa esitteli ratkaisuaan ja sen lisäarvoa potentiaaliselle asiakkaalle. Tällä viikolla sovitut uudet asiakkuudet eivät rahallisesti ole suuria, mutta strategisesti merkittäviä, sillä ne vievät asiakasportfolitota tavoiteltuun suuntaan ja hajauttavat riskiä.
Viikko 13 (8-12.6): Palataan normaalitilaan
Yritys on tällä viikolla linjannut ja tiedottanut henkilöstölle paluusta normaaliin työntekoon. Maanantaista 15.6. lähtien toimistotilat ovat auki henkilöstölle ja juhannuksen jälkeen palataan normaaliin työntekoon. Perustelluista syistä toki poikkeukset sallitaan ja asiakkaiden kanssa toimittaessa noudatetaan asiakkaan linjaa.
Asiakasrintamalla onkin tällä viikolla tapahtunut hyviä asioita, jotka ovat osoittaneet yritykselle, että maine ja brändi ovat kehittyneet valitulla kohdemarkkinalla jo vahvaksi. Yhdeltä uudelta kontaktilta saatiin tapaamispyyntöön vastaus: ”Teille meillä on aina aikaa”
Toki on huomioitava, että joillakin asiakkailla näyttää edelleen olevan maksuvaikeuksia. Yhteistyöverkoston kanssa on tällä viikolla edetty hyvin ja saatu sovittua esimerkiksi rajapintatestauksista.
Kaiken kaikkiaan yrityksen toiminta on lähellä normaalia ja kriisin aikana strategia on saatu kirkastettua. Strategian selkeyden takia liikkumisnopeus on ollut kriisin aikana aivan uudella tasolla. Joskin kriisikestävyyteen liittyy edelleen suuria epävarmuustekijöitä siksi, että asiakasportfolio on kapea ja joidenkin merkittävien asiakkaiden liiketoiminnan tulevaisuus määrittelee myös seurattavan yrityksen kriisikestävyyttä.
Viikko 12 (1-7.6): Kehityssuunta on selvä
Yritys on saanut viikon aikana edistettyä hyvin sekä uusia asiakkuuksia että kumppanuuksia. Asiakkaiden puolella on olemassa olevilla kyvykkyysillä pystytty laajentamaan portfoliota ja löytämään jo olemassa olevia asiakasryhmiä täydentäviä kohderyhmiä, joiden kanssa on käynnistetty neuvotteluja. Kaiken kaikkiaan yritys on saanut viikon aikana useita strategisia asioita ja aloitteita hyvin eteenpäin.
Yritys valmistautuu vielä tuntemattomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen keräämällä riittävästi nopeasti hyödynnettävää rahoitusta. Yrityksen johdolla on selkeä näkemys siitä, että käsillä oleva kriisi tulee luomaan mahdollisuuksia, joihin pitää kyetä tarttumaan nopeasti. Tämä edellyttää rahoituksellista reagointinopeutta, mutta myös riskinottokykyä.
Jollain mä sen väkisin kaivan sen 10-20 miljoonan liiketoiminnan
Henkilöstö työskentelee edelleen etänä, mutta johto suunnittelee paluuta toimistolle vielä ennen juhannusta. Johdon näkemyksen mukaan jo nyt on työskennelty turhan pitkä jakso etänä. Paluu toimistolle viikoksi – pariksi ennen kesälomaa auttaa palauttamaan tekemisen normaalin rytmin.
Viikko 11 (25-31.5): ”Hyvä pössis”
Yhdennellätoista seurantaviikolla yrityksessä on saatu eteenpäin jo aiemmin aloitettuja projekteja ja kehitystyötä. Yritys sai solmittua viikon aikana pari pitkän tähtäimen kehityssopimusta rakennusteollisuuden hankkeisiin liittyen ja oli myös mukana käynnistämässä kotimaista hengityssuojaintuotantoa.
Viikon aikana johdolle on muodostunut entistä selkeämpi käsitys siitä, että yrityksen toiminta on syytä jakaa kahtia. Näin riskit saadaan paremmin hallintaan; yritys pystyy tarjoamaan laaveamman portfolion palveluita ja silti säilyttää toiminnassaan fokuksen.
Ei muuta ku lisää etukenoon ja lisää kasvua
Tämän hetken arvion mukaan yritys pystyy kehittymään ja kasvamaan koronasta huolimatta. Johdon näkemyksen mukaan tällä voi olla jopa yrityksen arvoa kasvattavaa vaikutusta.
Koronakriisin tähän mennessä tuomista johtamisen haasteista haastateltu johtaja totesi pitkän pohdinnan jälkeen:
Mä väittäisin että tässä on ollu johtamisen haasteita huomattavasti nomaalia vähemmän
Heti kriisitilanteen alussa yrityksessä tiivistettiin johtoryhmätyöskentelyä ja luotiin normaalitilannetta tarkempi taktiikka ja sovittiin toimenpiteistä. Henkilöstö on toiminut erittäin hyvin ja jakanut tietoa aktiivisella otteella. Käsillä oleva tilanne on haastatellun johtajan näkemyksen mukaan johtamisen osalta verrattavissa muutosjohtamiseen yleensäkin, mutta nyt ”sense of urgency” tulee ulkoapäin ja se on kaikille toimijoille sama.
Viikko 10 (18-24.5): Valmistaudutaan tuleviin mahdollisuuksiin
Yrityksen toiminnassa, asiakkuuksissa tai kumppanuuksissa ei viikon aikana tapahtunut juuri mitään merkittävää koronaan liittyen. Toiminta pyörii kuten aiemmillakin viikoilla ja henkilöstö on säilynyt terveenä. Yrityksen johto ja omistajat ovatkin viestineet henkilöstölle, että johto ja omistajat kantavat huolen kriisin vaatimasta taistelusta ja henkilöstö vai auttaa parhaiten tekemällä työnsä hyvin. Kaiken kaikkiaan haastatellun johtajan arvio tilanteesta kiteytyy sanoihin:
”Tää näyttää nytte liian hyvältä vielä”
Yrityksen johto arvioi yleisen taloudellisen tilanteen kehittyvän vielä paljon huonommaksi. Haastatellun johtajan näkemyksen mukaan yrityksiin kohdistuvien vaikutusten osalta on vasta nähty alkusoittoa. Yrityksessä nähdäänkin, että taloudellinen kriisi tulee jatkumaan vielä pidemmän aikaa, mikä tarkoittaa konkursseja ja työttömyyttä. He kuitenkin luottavat siihen, että kriisi kääntyy fiksuimmille toimijoille eduksi, minkä vuoksi yrityksessä on aloitettu valmistelut eteen tulevien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa nopeasti käytettävissä olevan rahoituksen varmistamista.
Yrityksessä nähdään, että taloudellinen kriisi tulee avaamaan nopeille toimijoille hyviä mahdollisuuksia, yrityskauppoja tai muita tapoja hankkia uutta osaamista. Nämä mahdollisuudet pitää kuitenkin kyetä hyödyntämään nopeasti.
”Hitaimmat seeprat syödään”
Kaiken kaikkiaan tähän mennessä on kirkastunut se, että koronakriisi on saanut aikaan niin merkittäviä muutoksia asiakkaiden toiminnassa ja koko markkinassa, että yrityksen pitää tarkastella kriittisesti uudelleen stategiaansa. Johto näkee tämän pätevän ihan jokaiseen yritykseen.
Viikko 9 (11-17.5): Fokus kristallin kirkkaaksi
Tällä viikolla yrityksessä C kirkastettiin toiminnan fokusta – sekä kriisin ajalle että kriisin jälkeiseen aikaan. Kaiken kaikkiaan painotusta siirretään kriisistä johtuen pois suorittavasta työstä kohti digitaalisia palveluita. Viime viikolla keskustellun mukaisesti tämä nostaa yrityksen kasvupotentiaalin tuleville vuosille moninkertaiseksi. Tällä viikolla kohdesegmenttien suhteen on tehty vielä tarkempaa analyysiä ja löydetty hyvin tarkasti se segmentti, jonka nähdään toipuvan kriisistä nopeimmin ja johon panostukset näin ollen kohdistetaan.
Yritys sai tällä viikolla valmiiksi tärkeän puitesopimuksen merkittävän asiakkaan kanssa ja teki töitä asiakasportfolion laventamiseksi.
”Meijän täytyy jakaa meijän riskiä hakemalla uusia asiakkaita”
Tähän liittyen yrityksessä on myös pohdittu sitä missä voisi olla ensimmäisiä kasvun mahdollisuuksia ja alettu työstämään näihin tilaisuuksin sopivia kumppanuuksia.
Viikko 8 (4-10.5): Kassariski jälleen normaalilla tasolla
Viikon aikana yritys sai kotiutettua merkittävät myyntisaamiset ja viikon takainen vakava maksuhäiriötilanne ratkesi. Vaikka tilanne viikko sitten oli erittäin hankala ja hermoja raastava, yrityksen johto oli tilanteen ratkettua tyytyväinen, että kassavirtaongelma tuli käsiteltyä jo tässä vaiheessa kriisiä. Yrityksessä päätettiin nostaa riskinsietokykyä varautumalla merkittävästi suuremmalla riskipuskurilla. Asiakkaan maksukykyä seurataan entistä tarkemmin ja systemaattisemmilla mittareilla. Jos yrityksen johto voisi tämän kokemuksen myötä neuvoa muita yrityksiä, niin neuvo olisi:
”Olkaa nyt jumalauta peukku valtimolla. Nyt säännöt on erilaiset.”
Kriisin taloudelliset vaikutukset ovat niin mittavat, että ne vaikuttavat monen yrityksen asiakkaisiin ja koko alavirtaan todella merkittävästi.
Yrityksen henkilöstö on asiakkailta saadun palautteenkin perusteella erittäin hyvin sitoutunutta ja työt hoituvat. Henkilöstön tunnelmista johdossa nähdään, että:
”Tottakai on hermostuneisuutta tulevaisuuteen liittyen”
Tämän vuoksi yrityksessä jaetaan mahdollisimman paljon tietoa palavereissa. Henkilöstölle pyritään tarjoamaan läpinäkyvyyttä siihen miten työtä riittää kaikille. Koronakriisin aikana yrityksen suorittavaa työtä tekevien työntekijöiden sairauspoissaolot ovat vähentyneet merkittävästi. Vaikka työstä pois jäämisen kynnystä on madallettu; yhtään oireisena ei saa tulla töihin, niin poissaolot ovat pudonneet puoleen tavanomaisesta.
Tulevaisuuden näkymät ovat tällä hetkellä erittäin positiiviset. Koronakriisin myötä yritys on kehittänyt ratkaisujaan huomattavasti suunniteltua nopeammin skaalautuviksi. Tämän takia yrityksen kasvusuunnitelma noin viiden vuoden perspektiivillä on moninkertainen verrattuna siihen mitä se oli ennen koronakriisiä.
Viikko 7 (27.4-3.5): Asiakkaiden haasteet alkavat tuntua
Yrityksen tilanne seitsemän viikon jälkeen on ristiriitainen: maaliskuu oli myynnissä yrityksen historian paras, mutta nyt yritys on kohdannut merkittäviä viivästyksiä erityisesti yhden suuren asiakkaan maksuissa. Ensimmäistä kertaa yrityksen toiminnan aikana on noussut huoli siitä riittääkö asiakkailla kassavirta maksaa laskunsa. Yritys on kuitenkin maksanut omat laskunsa päivälleen, ettei se kumuloi epävarmuutta omaan verkostoonsa.
”Tilanne on ristiriitainen ja kriittinen”
Lisäksi viikon aikana yksi merkittävä asiakas on ilmoittanut tulevista irtisanomisista. Yrityksessä nähdään jo omassakin verkostossa, että asiakkaiden kautta teollisuusyrityksille koituvat vaikutukset alkavat nyt näkymään ja konkretisoitumaan.
”Täs tulee kylmä talvi”
Yrityksen johto on päivittänyt skenaariotaan epidemian kestosta ja vaikutuksista huomattavasti skeptisemmäksi. Yritys toimii viikon seitsemän jälkeen toistaiseksi kriisiajan mallin mukaan. Yritys on fokusoinut ratkaisujaan, jotta se pystyy vastaamaan asiakkaiden kriisin aikaisiin tarpeisiin, sillä ennen kriisiä tarjottu normaaliolojen arvolupaus ei nyt kiinnosta asiakkaita. Yrityksillä ei ole mahdollisuuksia panostaa kehitykseen nyt niin syvällisesti ja pitkäjänteisesti.
Myös näkemys kriisiajan jälkeisestä yrityksestä on kehittynyt. Johto näkee, että yritys tulee olemaan kriisin jälkeen erinäköinen kuin ennen kriisiä. Asiakasportfolio on laajempi ja organisaatio on ketterämpi.
”Korona jättää pysyvän jäljen yritykseen”
Viikko 6 (20-26.4): ”Nyt rupee prosessin pituus näkymään”
Yrityksen kuudes viikko sisälsi Business Finlandin myönteisen tukipäätöksen ja normaalia toiminnan pyörittämistä. Oma henkilöstö on säilynyt terveenä ja fiilis korkealla. Myös kumppaneiden kanssa työ on jatkunut tavalliseen tapaan ja toistaiseksi liiketoiminta etenee budejtin mukaisesti. Asiakaspuolella on epidemian luoman epävarmuuden takia kuitenkin päätetty tietoisesti vähentää riippuvuutta yhdestä merkittävästä asiakkaasta ja alkaa toukokuussa hakea aktiivisesti uusia asiakkuuksia laajentamaan portfoliota. Ensin kotimaassa ja sitten kansainvälisesti.
”Uskon että pystytään kasvamaan ja kansainvälistymään tästä huolimatta”
Kriisin mittaan lisääntyneen tiedon valossa yritys on alkanut varautua siihen, että tilanne normalisoituu varsin hitaasti ja jossain määrin poikkeuksellinen tilanne jatkuu yli vuoden verran. Tämä on huomioitu muun muassa siinä, että on kehitetty edelleen jo viime viikolla esille nostettua osittain yhteiskunnallista palvelua. Lisäksi yrityksen ratkaisun pääominaisuuksia on tarkennettu, jotta epidemialla olisi niiden arvonluontimahdollisuuksiin mahdollisimman vähän vaikutusta.
Viikko 5 (13-19.4): Uusi palvelu ja sopimus
Viikosta 5 muodostui seurantayrityksen C toimintaan mielenkiintoinen. Yritys ideoi, suunnitteli ja lanseerasi pikavauhtia uuden palvelun, jolle se myös sai samana viikkona ensimmäisen sopimuksen. Kyse on täysin uudesta, kriisiaikaan suunnatusta palvelusta, joka on leimallisesti myös yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen tähtäävä ja koronakriisin hoitoon tarkoitettu.
Muutoin rauhallisella viikolla yritysjohto nosti esille taloudellisia ja yhteiskunnallisia arvioita kriisitilanteesta. Tilanne alkaa näyttäytymään tällä hetkellä siltä, että osa yrityksistä politisoituu enemmän ja enemmän pedatessaan asemiaan julkisten yritystukien kanavoitumisessa. Kyse on yrityksen mukaan korostuneesti suurten yritysten asenteesta ja ajattelutavasta. Samoin yritys ennakoi voimakkaita muutoksia investointivetoisten yritysten toimintaan ja resurssien käyttöön. Kaikista nykyisistä resursseista tullaan todennäköisesti ottamaan maksimitehoja ulos sen sijaan että investoitaisiin uusiin. Yritys uskoo myös voimakkaiden yritysjärjestelyiden ja omistajavaihdosten seuraavan kriisiä. Erityisesti kriisin vuoksi huonoon taloudelliseen tilaan joutuvat ”terveet” yritykset tulevat olemaan ostokohteina.
Samalla yrityksen oma strateginen asema ja ydinosaaminen akuutin kriisin jälkeisessä ajassa ovat päivittäin johdon pohdinnan kohteena. Yritys päätyi seurantaviikolla 5 myös siihen, että kriisin vuoksi jäissä olleet rekrytoinnit aloitetaan nyt uudestaan ja lähdetään eteenpäin kovalla tarmolla. ”Ei pysty enää venttaamaan”.
”Nyt täytyy tehdä tosi tarkkaa, fiksua kehitys- ja strategiatyötä”
Viikko 4 (6-12.4): Varautumista L-taloustilanteeseen
Viikko 4 ei tuonut yrityksen C toimintaan oleellisia muutoksia. Taloustilanne on hyvä ja asiakasprojektit jatkuvat pääsääntöisesti normaaleina. Asiakkaiden toiminta on yrityksen mukaan muuttumassa nyt tilanteen seuraamisesta aktiivisempaan ratkaisujen hakemisen suuntaan. Yritys pisti merkille aiemmin asiakkaiden tietynlaisen kyvyttömyyden etsiä vaihtoehtoratkaisuja poikkeustilanteessa, mutta pitää tätä toisaalta hyvin luonnollisena, koska vastaavaa tilannetta ja tarvetta tällaisiin ei ole koskaan ennen ollut. Käynnistyminen on vienyt aikaa. Yritys pitää omat näkymänsä edelleen ennallaan. Varautumista ja suunnittelua on samalla lisätty L:n muotoiseen markkinaan palautumiseen eli pitkittyneeseen lamakauteen koronan seurauksena. Yrityksen nykyisiä tuotteita ja palveluita pitäisi ehkä täydentää uusilla, jotka istuvat nimenomaan lamakauden tarpeisiin ja vaatimuksiin.
”Oli hyvä päätös ettei avattu ”varmuuden vuoksi” YT:ta”
Yrityksen henkilöstö on suhtautunut tilanteeseen erittäin hyvin, eikä työntekijöiden energia ole kulunut voivotteluun, epävarmuuden pohtimiseen tai spekulointiin. Pääasiallisena syynä rauhalliseen tilanteeseen yrityksen johto näkee sen, että YT-neuvotteluita ei ole toteutettu, eikä varsinkaan ”varmuuden vuoksi”, vaikka tähän olisi ollut perusteltu syykin. Henkilöstö sai tästä selvästi kovan henkisen signaalin ja jopa ripauksen ylpeyttä tekemiseensä. Kokemuksen perusteella yritys pitää tätä hyvänä oppina kaikille yrityksille: älkää aloittako YT-prosessia varmuuden vuoksi, edes nyt vaikka se voidaan tehdä nopeutetusti.
Viikko 3 (30.3-5.4): Ei oikeastaan mitään erityistä
Yrityksen C johto näkee tilanteen tällä hetkellä stabiloitumisena. Spekulointi ja tilanteen päivittely on vaihtunut fokusoituneeseen tekemiseen, missä yhteisesti linjattu 160 päivän koronaskenaario on toiminnan raamina. Yrityksessä on vahvistunut näkemys siitä, että akuutti kriisivaihe kestää syksyyn ja koko talouselämään tulee kriisin jäljiltä iso epäjatkuvuuskohta. Koronan suora vaikutus yritykseen on edelleen ollut hyvin pieni. Viikon muutamissa asiakasneuvotteluissa oli ennakkoarviona jonkinlainen koronastop asioiden jatkuvuudelle mutta ennakkoarvion sijaan lopputuloksena olivat uudet sopimukset. Johto myös totesi viikon tuottaneen uusia asiakasprospekteja ”ehkä enemmän kuin koskaan”. Näitä saivat aikaan nimenomaan muu henkilöstö kuin johto tavoitehakuisella ja tehokkaalla toiminnallaan. Etänä.
”Näyttää liian hyvältä nyt, vaikutus ei voi olla näin pieni”
Sekä asiakkaiden että toimittajien kanssa on sovittu tilapäisistä hinnanalennuksista määräajaksi. Asiakasprojektit sujuvat isossa kuvassa normaalisti. Henkilöstö on terveenä ja motivoituneena. Yritys korostaa, että sitä mukaan kun yrityksen oma tilannekuva on saatu selkeämmäksi ja viitteet yrityksen katastrofista väistyneet, huomio pitää nyt siirtää tulevaan eli yrityksen asemaan ja rooliin akuutin vaiheen jälkeisessä yhteiskunnassa ja liike-elämässä. Lamassa.
Viikko 2 (23-29.3): Asiakkaat aktivoituvat
Siinä missä ensimmäinen kriisiviikko oli yrityksessä C järjestäytymistä ja organisointia, toisella kriisiviikolla palattiin suhteellisen normaaliin päiväjärjestykseen, työntekoon ja roolitukseen. Yksi viikon merkittävistä muutoksista oli se, että asiakkaat rupesivat soittelemaan ja ottamaan aktiivisesti yhteyksiä sekä keskustelemaan siitä, miten tällainen erikoistilanne voitaisiin parhaiten hyödyntää kehittämisen näkökulmasta. Keskusteluja käytiin ja suunnitelmia jonkin verran tehtiin, mutta yrityksen näkökulmasta strategisia keskusteluita häiritsi jatkuvat operatiiviset ongelmat ja suunnitelmallisuuden puute. Kriisitilanne alkoi joka tapauksessa yhä enemmän näyttää myös mahdollisuudelta yritykselle. Se selvästi luo mahdollisuuksia ihan uusille avauksille.
”Näyttää siltä, että jengi tekee töitä enemmän kuin koskaan”
Yrityksen henkilöstössä ei ole ollut puhettakaan lamaantumisesta, vaikka tilanne totta kai pohdituttaa. Johto on pannut merkille, että henkilöstö on alkanut selvästi kommunikoimaan aktiivisesti joka suuntaan. Etätyöt ja -kommunikointi sujuvat olosuhteisiin nähden hyvin. Yrityksen henkilöstö on pysynyt myös terveenä.
Esille on noussut myös huolia. Kriisin pitkittyessä huolena on erityisesti tilauskannan pieneneminen. Samoin ulkomaisen työvoiman saaminen Suomeen huolettaa, tästä on lähes mahdotonta neuvotella viranomaisten kanssa tällä hetkellä.
Viikko 1 (16-22.3): Järjestäytyminen epätietoisuuden keskellä
Yritykselle C toimintaympäristön nopea muuttuminen ja asiakkaiden epäselvä tilanne on aiheuttanut epätietoisuutta ja hämmennystä. Yritys havahtui seurantaviikolla siihen, että isotkaan yritykset eivät kunnolla tiedottaneet omasta tilanteestaan, pitäneet yhteyttä, saatika johtaneet arvoketjun toimintaa. Yritys pyrki kaikin voimin selvittämään ensin tilanteen eri puolia ennen kuin järjestäytymisestä ja reagoinnista tehtiin suunnitelmaa.
Yhteistoimintaneuvotteluille ei todettu toistaiseksi tarvetta, henkilöstöä ohjeistettiin, kaikki toimihenkilöt siirrettiin etätöihin ja tuotannollinen toiminta järjestettiin uudenlaisiin työvuoroihin, jotka eristettiin toisistaan. Yrityksen johto tiedotti koko henkilöstöä seurantaviikon ensimmäisinä päivinä toiminnan prioriteeteista ja toimintatavoista. Monet asiakkaista aloittivat yt-menettelyn ja erilaiset säästötoimet. Asiakkaiden henkilöstön siirtyminen etätöihin vaikutti yhteydenpitoon ja asioiden edistämiseen rampauttavasti. Viikon mittaan yritys havaitsi tässä kuitenkin prosessien parantumista. Yritys kontaktoi välittömästi omat toimittajat ja yhteistyökumppanit, ohjeisti tilannetta ja kävi läpi toimintaperiaatteet uudenlaisessa tilanteessa.
Taloudellisesti ensimmäinen seurantaviikko ei suoraan heijastunut yritykseen, mutta se ennakoi, että kassavirtavaikutuksia jatkossa syntyy, kun toimituksia siirretään eteenpäin.