Yritys D on ohjelmistoalan mikroyritys
Päiväkirja
Vkot 54-57 (19.4.-16.5.): Hyvältä näyttää
Huhti-toukokuussa 2021 koronan vaikutukset yrityksen toimintaan rajoittuvat fyysisten tapaamisten rajoituksiin. Toimintamallit on viimeisen vuoden aikana hiottu kohdalleen ja käyttöönotto uusien asiakkaiden kanssa onnistuu joustavasti pääosin etänä. Yrityksessä arvioidaankin hybridimallin jäävän käyttöön myös pandemian jälkeiseen aikaan.
Yrityksen taloudellinen tilanne on hyvä ja näkymä tulevaisuuteen myös. Kilpailijoita tosin on markkinalle tullut ja odotettavissa lisää, mutta yrityksessä luotetaan koronakriisin myötä kehitettyjen toimintamalliensa takaavan vahvan aseman myös tiukemmin kilpaillulla markkinalla. Yhtenä oleellisena tulevaisuuden kilpailutekijänä yritys on kuluneen vuoden aikana myös vahvistanut kumppanuussuhteitaan ja käyttänyt matkustamisesta vapautunutta aikaa myös yhteistyömallien kehittämiseen.
Henkilöstön tunnelmat ovat säilyneet hyvinä, sillä töitä on riittävästi kaikille. Toiveena on, että kesäkuussa koko henkilöstö voisi kokoontua ulkona pidettävään kuukausipalaveriin.
Vkot 54-57 (23.3.-18.4.): Hyvällä fiiliksellä
Yrityksen viimeisin kuukausi on ollut tasaisen positiivista nousua. Jo nyt näyttää mahdolliselta, että vuodesta 2021 tulee taloudellisesti ennätyshyvä. Tämän hetken näkemys on, että jos koronatilanne vaikuttaa yrityksen tämän vuoden tilinpäätökseen, niin vaikutus on myönteinen.
Yritys on saanut lisätilauksia miltei kaikilta vanhoilta asiakkailta. Lisäksi neuvottelut uudesta asiakkuudesta on pitkällä useiden potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Hyvän sopimuskannan ja lisätilausten ansiosta kumppaneilta on pystytty hankkimaan palveluja normaaliin tapaan.
Nykyiset toimintamallit toimivat niin hyvin, että yrityksessä koetaan ettei korona-ajan päättymisellä tule olemaan merkittävää vaikutusta heihin. Todettakoon kuitenkin, että kansainvälistymisen osalta vielä on epäselvää milloin siihen kannattaa jälleen alkaa panostaa tosissaan.
Vkot 52-53 (8.-21.3.): Rauhallisesti eteenpäin
Seurantajakso on ollut yritykselle varsin rauhallinen ja tasainen. Liiketoiminnallisesti jakson aikana ei ole tapahtunut mitään merkittävää. Osa henkilöstöstä oli jakson ensimmäisellä viikolla talvilomalla ja jakson jälkimmäisellä viikolla on purettu lomien aikana syntynyttä työkuormaa.
”Viimeinen kaksi viikkoa on kyllä ollu harvinaisen tylsä”
Töitä siis on edelleen riittänyt ja sitä myöden taloudellinen tilanne on pysynyt hyvänä. Asiakkaiden suunnalla on nähtävissä, että mm. matkustamisen loppumisen myötä ihmisten kalentereihin syntyneet tyhjiöt ovat täyttyneet, kun etätyöaikaan on totuttu. Näin ollen asiakkailla on taas normaaliin tapaan melko vähän aikaa käytettävissä kehittämiseen. Tämän vuoksi asiakkaiden päätöksenteko on hidasta.
Seurattavan yrityksen henkilöstö on säilynyt terveenä, mutta tunnelma on edelleen melkoisen vaisu. Etätyöväsymystä on havaittavissa, mutta tilanteen helpottamiseksi ei ole vielä keksitty keinoja. Esimerkiksi virtuaalisia kahvitaukoja tms. ei ole koettu yritykselle sopiviksi.
Tulevaan katsotaan edelleen positiivisilla mielin. Korona pakotti kehittämään omaa toimintaa ja tehdyn kehitystyön tulokset kantavat pitkälle tulevaisuuteen parempina toimintamalleina.
Vkot 50-51 (22.2.-7.3.): Hiihtolomakausi
Seurantajakson aikana yrityksen henkilöstö on ollut hiihtolomalla (osa viikolla 8 ja osa viikolla 9), mikä on ollut henkilöstön tunnelmien kannalta varsin myönteinen asia. Koko henkilöstö on säilynyt terveenä, eikä kansallisella tasolla heikentynyt epidemiatilanne näy yrityksen omassa toiminnassa.
Yrityksen taloudellinen tilanne on hyvä ja vakaa. Vuoden ensimmäisen neljännes tulee olemaan voitollinen ja liikevaihto on korkeampi kuin vuotta aiemmin vastaavalla jaksolla. Koko vuoden osalta yritys odottaa edelleen viiden prosentin kasvua liikevaihtoon ja parempaa kannattavuutta kuin viima vuonna.
Puolen vuoden päähän yrityksessä katsotaan positiivisin mielin. Oman henkilöstön odotetaan olevan rokotettu syyskuussa 2021. Tosin yrityksessä tunnistetaan kansainvälistymisen haasteiden jatkuvat vielä pitkään.
”Verkon yli uuteen markkinaan ei vaan toimi”
Haastattelemamme johtaja näkee että tässä suhteessa toipuminen koronasta ottaa pitkän aikaa. Vaikka matkustaminen pandemian laantuessa tulisikin mahdolliseksi, varovaisuus säilyy.
Vkot 46-47 (25.1.-7.2.): Korona ei määrittele liiketoimintaa
Yrityksen alkuvuosi on jatkunut vilkkaana edellisen seurantajakson tapaan ja töitä on riittänyt. Näin ollen myös näkymä pidemmälle vuoteen 2021 on liiketoiminnallisesti hyvä. Seurantajaksolla ei ole tapahtunut mitään merkittäviä tapahtumia eikä uusia merkittäviä päätöksiäkään ole tehty. Johto on keskittynyt toteuttamaan aiemmin tehtyjä päätöksiä. Yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa ja usko hyvää tulevaisuuteen on erittäin vahva. Korona on muovannut markkinaa yritykselle suotuisaan suuntaan.
Korona vaikuttaa tällä hetkellä käytännössä kolmeen asiaan: missä töitä tehdään, kansainvälistyminen ja joidenkin asiakasyritysten työvoiman liikkuvuus. Näistä kaksi ensin mainittua ovat jo entuudestaan tuttuja teemoja. Uusi asia kuitenkin on Suomen kiristynyt linja ihmisen liikkumiseen maan rajojen yli. Osa yrityksen asiakkaista on riippuvaisia ulkomaisesta työvoimasta, minkä vuoksi kiristetyillä rajoituksilla voi olla vaikutusta niiden toimintaan. Yrityksessä seurataan tätä tilannetta herkällä korvalla.
Vko 44-45 (11.1.-24.1.): Hyvällä fiiliksellä
Vuosi 2021 on alkanut vilkkaana ja yrityksessä vallitsee hyvät tunnelmat. Haastattelemamme johtajan mukaan koronatilanne ei tällä hetkellä juurikaan vaikuta arkiseen tekemiseen, vaan tilanteeseen on sopeuduttu ja nyt toteutetaan normaalia toimintaa. Toki rajoituksiin on kyllästytty, mutta se ei häiritse työntekoa.
Asiakasrintamalla menee edelleen hyvin ja asiakkaiden toiminta vaikuttaa jatkuvan normaalisti. Yritys kuitenkin seuraa asiakkaiden maksuvalmiutta edelleen todella tarkasti. Riskejä hallitaan myös varovaisuudella investoinneissa. Vuoteen 2021 on suunniteltu maltillisia kehitysinvestointeja, jotta yrityksen oma maksuvalmuis ja puskurit säilyvät hyvällä tasolla yllätysten varalle.
Kumppanuuksien saralla on seurantajaksolla tapahtunut merkittävimmät muutokset. Yritys nousi Microsoftin kultapartneruustasolle, mikä tarkoittaa parempaa asemaa ekosysteemissä. Lisäksi yksi keskeinen yhteistyökumppaniyritys siirtyi ulkomaiseen omistukseen. Yrityskaupan vaikutukset eivät vielä ole täysin selvillä, mutta se voi myös avata uusia mahdollisuuksia varsinkin pohjoismaiden alueella.
Vkot 40-43 (14.12.-10.1.): Innolla uuteen vuoteen
Vuodenvaihteen aika on yrityksessä perinteisesti ollut lomien aikaa ja niin oli tälläkin kertaa. Henkilöstö sai vetää henkeä joulun ja uudenvuoden aikaan. Seurantajakson lopulla vuoden 2021 ensimmäisellä viikolla palattiin normaalin vilkkaan arjen pariin.
”Fiilinki on hyvä ja lähdetään innolla uutta vuotta rakentamaan”
Asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden suunnalla ei seurantajaksolla tapahtunut mitään kovin merkittävää. Ainoa tavanomaisesta poikkeava tapahtuma oli yhden asiakkaan tytäryhtiön konkurssi, jolla ei kuitenkaan ole vaikutuksia seurattavaan yritykseen. Se oli kuitenkin muistutus vallitsevasta epävarmuudesta. Vaikka yrityksen tilanne on vuoden 2021 alkaessa hyvä, riskeistä ollaan yrityksessä erittäin hyvin tietoisia:
”ei ole varaa tuudittautua hyvään tilanteeseen”
Alkaneesta vuodesta odotetaan kuitenkin hyvää ja liikevaihtoon tavoitellaan maltillista kasvua. Yritys on saanut uuden rekrytoinnin myötä vahvistusta tuotekehitykseen ja tänä vuonna on tarkoitus panostaa vahvasti teknologian kehitykseen.
Vko 38-39 (30.11.-13.12.): Tästä tuli yritykselle hyvä vuosi
Yrityksen D vuosi on päättymässä hyvissä merkeissä. Vuonna 2020 liikevaihto kasvoi lopulta noin 20 prosenttia ja kannattavuus on hyvällä tasolla. Hyvän kehityksen ansiosta henkilöstölle voidaan maksaa bonukset.
Hyvä liikevaihto on tulosta lukuisista uusista kaupoista ja vanhoille asiakkaille tehdyistä lisätöistä. Kääntöpuolena tällä kuitenkin on, että henkilöstö on ollut varsinkin syksyllä täystyöllistetty asiakasprojektien kanssa, eikä tuotteen kehittämiseen ole riittänyt työaikaa. Vuodelle 2021 tähän on päätetty hankkia lisäresursseja mm. kumppanuuksien avulla.
Yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat säilyneet hyvinä, joskin vuodelle 2021 odotetaan pientä liikevaihdon kasvua kotimarkkinalta. Kaiken kaikkiaan yrityksessä ei odoteta maailman muuttuvan radikaalisti, vaikka pandemia saataisiinkin hallintaan; merkittävin muutos yritykselle tulee kun matkustaminen on jälleen mahdollista ja kansainvälisiä suhteita päästään jälleen rakentamaan kasvotusten.
Näin joulun alla haastateltavamme toive joulupukille kuuluu näin:
”Toivoisin, että ihmiset ottais rauhallisesti ja vähän rentoituis”
Vkot 36-37 (16.-29.11): Tasaisesti tavoitetulokseen
Vakaa toiminta jatkui tälläkin seurantajaksolla. Haastatellun johtajan näkmyksen mukaan koronamaailmaan on nyt sopeuduttu eikä enää tunnu siltä, että odotettaisiin koronan päättyvän. Nyt toimitaan tässä ympäristössä ja jos tilanne joskus muuttuu, niin sopeudutaan siihen. Toisaalta hän näkee tässä myös jonkinlaista toivon hiipumista. Enää ei ole odotusta, että korona väistyisi vaikkapa ensi keväänä.
Yrityksen työkuorma on jatkunut suurena ja lisätyöntekijän kanssa allekirjoitettiin sopimus seurantajaksolla. Henkilöstö vaikuttaa olevan kypsynyt luurit päässä etäpalavereissa istumiseen ja hieman alakuloista.
Asiakasrintamalla tilanne näyttää edelleen valoisalta, sillä edelleen asiakasyritykset vaikuttavat panostavan kehittämiseen, mikä tuo työtä seuraamallemme yritykselle. Myönteisenä signaalina seurantajaksolla oli myös kansainvälisten yhteyksien laajentaminen. Yritys piti etäyhteydellä tuote-esittelyn Baltiaan.
Vkot 34-35 (2.-15.11.): ”Ei mitään erityistä”
Marraskuun alku ei tuonut juuri muutoksia yrityksen tilanteeseen lokakuuhun verrattuna. Vuoden mittaan solmittujen uusien kauppojen ja vanhoilta asiakkailta tulleiden lisätöiden myötä yrityksellä on nyt niin paljon työtä, että marraskuun alussa päätettiin palkata yksi uusi työntekijä. Yrityksen taloudellinen tilanne on hyvä, sillä kannattavuus on tavoitellulla tasolla ja liikevaihto vuodelta 2020 tulee olemaan 20 prosenttia korkeampi kuin vuonna 2019.
Yrityksen johdossa oli pohdittu pikkujoulujen tai joululounaan järjestämistä, mutta todettu ettei tänä vuonna voida kokoontua koko porukalla. Riskienhallinnan vuoksi vallitsevassa tilanteessa ei koeta mahdolliseksi, että pienen yrityksen koko henkilöstö olisi koolla yhdessä paikassa. Henkilöstöä muistetaan joulun alla lahjalla, joka tarjoaa mahdollisuuden hankkia vähän luksusta kotiin.
Vuoden 2020 lähestyessä loppuaan, yrityksessä työstetään strategiaa seuraaville kahdelle vuodelle. Koronan luoman epävarmuuden vuoksi strategialla tavoitellaan maltillista kasvua.
”tehdään jalat maassa strategiaa”
Kansainvälinen kasvu on kuitenkin mukana seuraavan kaksivuotiskauden strategiassa. Muutoksena aiempaan, tulevaa kansainvälistymistä rakennetaan vahvemmin kumppanuuksien kautta.
Vkot 32-33 (19.10.-1.11.): Lisäkäsiä tarvitaan
Koronapandemian mukanaan tuoma etätyö näyttää lisänneen kysyntää yrityksen ratkaisulle ja palveluille. Kevään lomautusten jälkeen koko henkilöstö on nyt syksyllä 2020 täysin työllistetty ja osalla on jopa jo hieman liikaakin työkuormaa. Tämä tarkoittaa, että mahdollisuus käyttää työaikaa kehittämiseen on kutistunut olemattomiin. Tarkan harkinnan jälkeen yritys on päättänyt tehdä sopimuksen uuden työntekijän kanssa.
Yritys on ollut edelleen aktiivisesti yhteydessä asiakkaisiinsa ja tällä hetkellä asiakkaiden tilanne näyttää suhteellisen hyvältä, vaikka vuodelle 2021 onkin odotettavissa laskevia volyymeja. Niiden vaikutus yrityksen suoriin asiakkaisiin on tämän hetken tietojen mukaan kuitenkin varsin maltillinen. Olemassa olevien asiakkuuksien ja käynnissä olevien neuvottelujen perusteella yritys odottaa tänä vuonna pääsevänsä tavoiteltuun liikevaihtoon ja ensi vuodelle ennakoidaan kasvua:
”nyt näyttä siltä, että kauppa käy ja firma kasvaa, eikä ole näköpiirissä mitään mikä sen lopettais”
Henkilöstö on edelleen välttynyt tartunnoilta, eikä altistumisiakaan ole tullut tietoon. Johdon mukaan etätyön ja eristäytymisen pitkittyminen painaa mielialaa ja väsymystä tilanteeseen on havaittavissa. Hyvästä työtilanteesta yrityksessä on nyt vaikea iloita.
Vkot 30-31 (5.-18.10.): ”Tilanteeseen alistunut fiilinki”
Yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa ja tulevaisuudennäkymät ovat erittäinkin hyvät. Johdon ja henkilöstön tunnelmat eivät kuitenkaan ole kovin korkealla koronatilanteen viimeaikaisen kehityksen vuoksi.
”Ei tässä semmonen ilonen olotila ihmisillä ole”
Viimeisten kahden viikon aikana yritys on keskittynyt erityisesti myyntiin ja kumppanuuksiin. Tällä hetkellä tehdään paljon töitä, jotta uusissa potentiaalisissa asiakkaissa saataisiin heräämään kiinnostus yrityksen palveluja kohtaan ja päästäisiin neuvottelemaan kaupoista. Toistaiseksi asiat etenevät kuitenkin vain Suomessa toimivien mahdollisten asiakkaiden kanssa.
Valikoitujen kumppaneiden kanssa haetaan synergiaetuja, mutta yhteinen visiointi ja sparraaminen ovat jääneet, koska ei ole mahdollista tavata fyysisesti ja irrottautua arjen normaalityöstä ideoimaan ja kehittämään yhteistyötä. Yritys myös hakee aktiivisesti, mutta valikoivasti uusia kumppaneita; sellaisia, joiden kanssa voidaan löytää aitoja yhteisiä intressejä.
Yrityksen johdon suhtautuminen koronatilanteeseen vaikuttaa hieman muuttuneen:
”nyt eletään niin kuin tämä jatkuisi toistaiseksi”
Yrityksessä ei tehdä suunnitelmia sen varaan miten ja milloin koronatilanne väistyy taka-alalle, vaan toimintaa jatketaan ikään kuin vallitseva tilanne olisi normaali ja muutoksiin reagoidaan nopeasti.
Viikot 28-29 (21.9-4.10): ”Töitä piisaa”
Korona näkyy yrityksen toiminnassa tällä hetkellä vain siinä, että koko henkilöstö ei kokoonnu fyysisesti yhteisiin tilaisuuksiin, ulkomaan matkustaminen on jäissä ja isoja tapahtumia kuten messuja ei nyt ole. Henkilöstö saa valita tekeekö työtä toimistolla vai etänä. Toimistolla on tarjolla käsidesiä ja maskeja.
Yritys on viimeisten kahden viikon aikana saanut lisätilauksia vanhoilta asiakkailta ja nyt jo nähdään, että tulevana talvena töitä riittää koko henkilöstölle. Taloudellinen tilanne on vakaa ja liikevaihto nousee näillä näkymin vuosi sitten asetettuun tavoitteeseen, mikä tarkoittaa myös että henkilöstölle voidaan maksaa bonuspalkkio.
”Fiilikset on aika hyvät. Töitä piisaa yllin kyllin”
Tällä hetkellä kuitenkin tunnistetaan tarve saada uusia potentiaalisia asiakkaita myyntikeskusteluihin, jotta työtä riittää pidemmällekin tulevaan. Vuoden 2021 liiketoimintasuunnittelu onkin nyt alkamassa.
Kumppaneiden suunnalla tilanne on ns. normaali. Yritys on alkanut virallisesti viestiä keskeisimmistä kumppaneistaan omassa markkinoinnissaan.
Viikot 26-27 (7-20.9): Edelleen busines as usual
Yrityksen toiminta on jatkunut pääpiirteissään hyvin normaalin liiketoiminnan merkeissä. Vanhoilta asiakkailta on saatu jälleen lisätilauksia samalla tavalla kuin niin sanotusti normaalitilanteessa. Myös uusien mahdollisten asiakkaiden kanssa on avattu keskusteluja. Jopa yhdellä valitulla ulkomaan markkinalla on saatu avattua keskusteluja mahdollisten asiakkaiden kanssa, mutta vielä on hyvin epävarmaa realisoituvatko ne kaupoiksi.
Yrityksen taloudellinen tilanne on tällä hetkellä vakaa kotimaassa kevään ja kesän mittaan saatujen uusien kauppojen ja vanhojen asiakkaiden lisätilausten myötä. Loppuvuoteen on nähtävissä jopa pieni henkilöresurssien lisäämisen tarve, jotta jo sovitut tilaukset saadaan toimitettua.
Yritys on jatkanut kehitystyötä keskittyen ratkaisunsa esittelyn hiomiseen, käytettäviin materiaaleihin yms. uudistuvan myyntiprosessin osa-alueisiin. Myös kohdesegmenttejä, joita tavoitellaan asiakkaiksi on analysoitu tarkkaan ja puntaroitu sitä mikä ratkaisun lisäarvo erilaisille asiakkaille on.
”on löydetty se oma fokus siihen mitä me tehdään ja mitä tarjotaan”
Myös softapuolta on tarkasteltu, mutta haasteena IT-kehityksessä on, että sitä ei kannata kehittää hyllyyn odottamaan, sillä ratkaisut vanhenevat nopeasti. Näin ollen koronaepidemian sekä sen aiheuttamien taloudellisten vaikutusten keston epävarmuus näkyy nyt ennen muuta siinä, että nopeasti vanhenevien valintojen osalta ei voida nyt muuta kuin odottaa että tilanne selkiytyy. Yrityksessä odotetaan, että kun korona väistyy taka-alalle eikä enää vaikuta potentiaalisten asiakkaiden arkeen nykyisessä laajuudessa, niin silloin kysyntä lähtee nousuun. Tulevaisuuden näkymistä haastattelemamme johtaja totesi:
”Erinomaiset, suorastaan häikäsevät”
Viikot 24-25 (24.8-6.9): Business as usual
Yrityksen viimeiset kaksi viikkoa ovat sujuneet varsin normaalin toiminnan merkeissä. Koronatilanne näkyy tällä hetkellä siinä, että kaikkia tapaamisia mietitään hyvin tarkkaan; voiko tavata kasvotusten vaiko ei. Lisäksi haastatellun johtajan kokemuksen mukaan ”Ihmiset on pikkasen malttamattomia ja hitusen ärtyneitä” vallitsevassa tilanteessa.
Yrityksen liiketoiminta-arkeen korona ei viimeisten kahden viikon aikana ole paljoa vaikuttanut. Yhtä suunnittelutapaamista yhteistyökumppanin kanssa jouduttiin siirtämään kuukaudella eteenpäin epidemiatilanteen epävarmuuden vuoksi. Vaikka päätös ei ole suuri, ko. asia ei kuitenkaan etene ennen kuin tapaaminen on saatu pidettyä. Muuten työt yhteistyökumppaneiden kanssa sujuu tällä hetkellä oikein hyvin.
Myös asiakkaiden suunnalla työt rullaavat varsin normaalisti. Olemassa olevilta asiakkailta tulee lisätöitä tavanomaiseen tapaan ja tällä hetkellä yrityksessä on töitä kiireeksi asti. Haastatellun johtajan kokemuksen mukaan asiakasyritysten päättäjillä on nyt pääosin vähän normaalia enemmän aikaa käytettävissä yrityksen toiminnan kehittämiseen. Lisäksi koronakriisi on tehnyt entistä näkyvämmäksi tarpeen seuraamamme yrityksen ratkaisulle.
Viikot 22-23 (10.-23.8.): Hommat rullaa
Yrityksessä on saatu työt käyntiin kesälomien jälkeen todella hyvin ja haastattelemamme johtaja totesikin, että yrityksen toiminnassa juuri nyt kaikki menee erittäin hyvin. Viime viikkojen aikana liiketoiminnallisesti epävarmuus on hieman hälvennyt ja tulevaisuudennäkymä on stabiloitunut. Henkinen luottamus tulevaisuuteen on kasvanut. Kuluva vuosi tulee olemaan liikevaihdossa mitattuna hyvä.
Henkilöstön tunnelmat ovat hyvät ja töitä riittää jo varmistuneiden asiakkuuksien myötä vähintään alkuvuoteen 2021.
”erittäin positiivinen tekemisen meininki”
Kuluneiden kahden viikon aikana yritys on päättänyt käydä yksityiskohtaisesti läpi kaikkien asiakkaidensa tilanteen ja laatia jokaiselle asiakkaalle suunnitelman, jonka kanssa edetään. Lisäksi on päätetty panostaa erään toimintaan mahdollisesti merkittävästi vaikuttavan lisenssiasian selvittämiseen, mikä ei tosin liity koronatilanteeseen millään tavalla.
Yrityksessä ennakoidaan, että Suomessa nähdään epidemian toinen aalto ainakin jossain määrin, mutta uskotaan, että se ei juurikaan tule vaikuttaan omaan liiketoimintaan.
Viikot 15-21 (22.6.-9.8.): Varovaisia ollaan
Yrityksen kesälomakausi jäi tänä vuonna tavanomaista lyhyemmäksi, sillä asiakastyö jatkui poikkeuksellisesti heinäkuun puolelle. Aiempina vuosina asiakastyö hiljenee jo pian juhannuksen jälkeen. Nyt elokuun alkupuolella henkilöstö on palannut lomilta ja asiakasprojektit palautuvat täyteen vauhtiin kuun puolivälissä.
Henkilöstön ja johdon tunnelma on loman jälkeen rentoutunut ja työtä tehdään hyvässä hengessä. Etätyötä suositaan edelleen, mutta konttorillakin saa työskennellä jos niin haluaa. Asiakkaita tavataan edelleen miltei pelkästään etänä. Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana solmittujen uusien kauppojen myötä yrityksen loppuvuosi näyttää valoisalta töiden määrän suhteen. Pelkona kuitenkin on koronan toisen aallon vaikutukset asiakkaisiin. Mikäli toinen aalto runtelee asiakkaiden toimintaa ja asiakkaiden maksukyky romahtaa, yritys voi kohdata suuria haasteita. Lähitulevaisuuden näkymiä on tässä kohtaa erittäin vaikea ennakoida.
”Nyt on aika hähmänen näkymä”
Yrityksen omaan toimintaan toisen aallon ei kuitenkaan odoteta iskevän merkittävästi. Kevään ja kesän aikana on kehitetty niin myynnin ja markkinoinnin kuin käyttöönotonkin toimintamalleja etäyhteyksin toimiviksi.
”Ollaan aika valmiita vastaanottamaan toinen aalto”
Viikko 14 (15-21.6): Hyvällä fiiliksellä ollaan jäämässä lomalle
Tälläkin viikolla yritys on saanut edistettyä neuvotteluja uusien asiakkaiden kanssa ja odottaa saavansa solmittua pari uutta sopimusta jopa vielä ennen kesälomakautta, viimeistään elokuussa. Vanhojenkin asiakkaiden kanssa kaikki sujuu normaalisti.
“Ollaan business as usual tilanteessa”
Kansainvälistymisen saralla tällä viikolla on otettu ensimmänen askel kohti kansainvälisen myynnin uudelleenaktivointia. Koronan vuoksi pysähdyksissä ollutta kansainvälistä myyntiä pyritään aloittamaan uudelleen myyntikumppanin avulla Isossa-Britanniassa. Lisäksi Business Finlandilta saadun kehittämisavustuksen myötä nyt on voitu osoittaa työaikaa yrityksen palvelukokonaisuuden uudistamiseen.
Henkilöstö on työskennellyt johdon mukaan hyvällä fiiliksellä tälläkin viikolla. Kesälomia ollaan aloittamassa juhannuksen jälkeisillä viikoilla. Osa on vaihtanut lomarahoja vapaaksi, mikä tämän hetken työtilanteessa on mahdollista.
”Lomameininki on heinäkuun ajan”
Viikko 13 (8-12.6): Menossa kohti (uutta) normaalia
Yritys D sai tälläkin viikolla solmittua sopimuksen uuden asiakkaan kanssa, mikä on jo viides uusi asiakkuus tälle vuodelle. Tyypillisesti yritys tekee noin neljä uutta sopimusta vuodessa. Tämä vuosi vaikuttaisi muodostuvan uusmyynnin osalta huippuvuodeksi, koska vuosi on vasta lähestymässä puoliväliä ja kauppoja on jo tehty lukumääräisesti koko vuoden edestä.
Kun kevään aikana syntyneitä uusia asiakkuuksia tarkastellaan lähemmin, havaitaan, että uudet asiakkaat ovat hieman keskimääräistä asiakasta pienempiä organisaatioita, mutta ne ovat päättäneet jo lähtökohtaisesti ottaa ratkaisun ominaisuuksia melko laajasti käyttöön.
Yritys on myös saanut myönteisen päätöksen Business Finlandilta haettuun kehitysavustukseen. Johdon mukaan kyseinen avustus on yritykselle merkittävä. Kehitystä on tähän mennessä tehty puhtaasti kassavirran suomissa rajoissa, koska tässä tilanteessa siihen ei ole haluttu hakea lainarahoitusta. Saatu avustus mahdollistaa suuremman kehityspanoksen ja siten myös nopeuttaa työtä huomattavasti.
Terveystilanne on säilynyt hyvänä ja henkilökunta tekee töitä hyvällä fiiliksellä etenkin nyt kun lomautukset ovat jääneet taakse.
Tilanne on ihan hyvä, normalisoituu
Yhteistyökumppaneiden suunnalla ei tällä viikolla ole tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa, vaan tilanne on silläkin saralla normalisoitumassa.
Viikko 12 (1-7.6): Asiakkaan kanssa kasvotusten pitkästä aikaa
Yrityksen edustajat tapasivat asiakkaan kanssa kasvotusten ensimmäistä kertaa sitten maaliskuun. Kyseessä on uusi asiakas, jonka kanssa allekirjoitettiin viime viikolla lukkoon lyöty sopimus. Vaikka etäpalavereilla on edelleen suuri rooli yrityksen arjessa, aletaan kasvotustenkin hiljalleen järjestää tapaamisia. Myös osa henkilöstöstä on jo ainakin osittain palannut toimistolle.
Yrityksen tulevaisuudennäkymät ovat edelleen valoisat, sillä pakotetun etätyön jakso on muuttanut asenteita etätyötä kohtaan. Vaikka aiemminkin monessa organisaatiossa tehtiin etätyötä ja oli olemassa sen mahdollistavat välineet, niin haastateltu johtaja kuitenkin kyseenalaistaa tilanteen ennen kriisiä:
Mutta onko niitä aiemmin käytetty järkevästi ja onko se ollut sallittua
Nyt on otettu harppauksia eteenpäin. Myös seurattavassa yrityksessä itsessään on panostettu etätyötä tukevien toimintamallien systemaattisuuteen. On muun muassa terävöitetty sitä missä materiaaleja säilytetään, jotta ne ovat tarvittaessa saatavilla.
Syödään näitä omia lääkkeitämme
Taloudellisesti vuosi 2020 näyttäisi muodostuvan hyväksi. Tähän mennessä vuoden 2020 puolella on saatu uusia asiakkaita saman verran kuin yleensä koko vuonna. Jos tilanteeseen ei tule syksyllä dramaattisia muutoksia esimerkiksi toisen tautiaallon muodossa, niin näyttäisi siltä, että loppuvuodesta yrityksellä on: ”haaste se et miten aika riittää tekemiselle”. Tämän hetken suunnitelma on, että hyödynnetään verkostosta löytyviä kumppaneita, jotta kaikki työt saadaan tehtyä.
Viikko 11 (25-31.5): Bisneksen kannalta hyviä näkymiä
Edeltävien viikkojen tapaan, yrityksen 11. seurantaviikko on edennyt tasaisissa merkeissä, joskin vireillä on monenlaisia kehityskuvioita. Bisneksen näkymät vaikuttavat hyviltä, sillä tälläkin viikolla on päästy hyvää tilanteeseen neuvotteluissa uuden asiakkaan kanssa.
Jälleen kerran ollaan saamassa yks uusi asiakas
Bisneksen osalta näkymät ovat hyvät, joskin tilannetta varjostavat viikon aikana julkaistut ennusteet joillakin merkittävillä toimialoilla odotettavissa olevasta syvästä notkahduksesta. Yrityksen omien analyysien mukaan niiden asiakkaat toimivat sektoreilla, joihin notkahdusten ei odoteta kaikkein pahimmin osuvan.
Tällä viikolla on viety eteenpäin jo aiemmin aloitettuja kehitystöitä, eikä viikon aikana ole ollut tarvetta tehdä koronatilanteesta johtuvia päätöksiä. Terveystilanne on jatkunut hyvänä ja henkilöstön tunnelmat yleisesti hyvinä varsinkin kun nyt eletään viimeistä lyhennetyn työajan viikkoa. 1.6. alkaen palateen täyteen työaikaan.
Kysyttäessä koronan kriisin tähän mennessä tuomista suurimmista johtamisen haasteista, haastateltu johtaja nosti esille pakotetun etätyön mukanaan tuomat muutokset kommunikaatiossa. Vaikka palavereiden määrä tuntuu kasvaneen, niin vuorovaikutus jää kuitenkin vähemmälle.
Sen huomaa semmosessa vireessä; ihmiset alkaa vähän vetäytyä kuoreensa
Viikko 10 (10-24.5): Loppuvuosi on varmistettu
Yrityksen tilanne on kymmenennellä viikolla kehittynyt tavoitteiden mukaisesti ja viikon aikana päästiin aloittamaan uuden asiakkaan kanssa järjestelmän käyttöönottoprojekti. Solmittu kauppa turvaa yrityksen talouden ja työt loppuvuodeksi.
”tää vuosi tuli nyt varmistettua tän kaupan myötä”
Yrityksen työmäärä on itseasiassa kehittynyt niin hyvin, että kesäkuun loppuun asti jatkuviksi suunnitellut lomautukset päätettiin lopettaa jo toukokuun loppuun. 1.6. alkaen koko henkilöstö tekee jälleen täyttä työviikkoa. Lisäksi yrityksessä on päätetty purkaa joitakin kriisin alussa tehtyjä säästötoimenpiteitä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että osalta palveluntarjoajia aletaan taas ostaa enemmän palveluita. Yritys myös etsii uusia kumppaneita esimerkiksi sosiaalisen median markkinointiin liittyen.
Uuden asiakkaan kanssa tehtävä käyttöönottoprojekti on ensimmäinen, jossa toimitaan suurelta osin etänä. Osa tapaamisista hoidetaan asiakkaan toiveesta kasvotusten pienimuotoisissa työpajoissa. Yrityksessä nähdään, että tämän kaltainen käyttöönottoprojektin malli tulee jäämään käyttöön.
Vaikka tilanne näyttää erittäin valoisalta, vuoden 2020 liikevaihdon odotetaan kuitenkin jäävän alkuperäisten tavoitteiden alle. Kotimaan lisämyynti ei täysin paikkaa tavoiteltua kansainvälisen myynnin kasvua. Kansainvälistymisen kysymykset ovatkin vielä täysin avoimina pohdinnassa; etenkin kun yksi keskeisimmistä kohdemaista on Ruotsi, jonne tällä hetkellä ei ole kovin houkuttelevaa lähteä verkostoitumaan.
Viikko 9 (11-17.5): ”Ollut tämäkin vähän tylsä bisnesviikko”
Edeltävän viikon tapaan yrityksen D tämäkin viikko sujui rutiinien merkeissä. Periaatteessa vallitseva koronatilanne vaikuttaa tällä hetkellä vain siihen, että miltei kaikki työ tehdään etänä ja työviikko on lyhennetty. Käytännössä kuitenkin tilannetta seurataan erittäin herkästi ja henkilöstö pidetään työtilanteesta entistä tarkemmin ajan tasalla.
Viikon kuluessa tulevaisuudennäkymät ovat muuttuneet positiiviseen suuntaan. Asiakkaat ovat edelleen hoitaneet maksut ajallaan. Yritys on jopa löytänyt tällä viikolla jotakin uusia mahdollisuuksia painaa kustannuksia alemmas. Tulopuoli on saatu lisämyynnin ansiosta pidettyä miltei ennen koronaa asetettujen tavoitteiden tasolla.
Myös mieliala vaikuttaisi olevan hyvä. Rajoitusten purun myötä henkilöstöä tulee työskentelemään vähitellen konttorilla. Lisäksi on jo päästy suunnittelemaan joitakin kasvotusten tapahtuvia asiakastapaamisia. Näistä ei vielä kuitenkaan ole sovittu.
Kaiken kaikkiaan positiiviseen tilanteeseen vaikuttaa erittäin suuresti se, että asiakasorganisaatioissa ei ole lyöty kehityshanoja kiinni, vaan osa asiakkaista panostaa nyt kehittämiseen. Karrikoiden voi todeta, että ne pääasiassa ne firmat, joissa panostettiin kehitykseen ennen kriisiä, ovat nyt jäädyttäneet kehitystoimet. Vastaavasti ne, joilla oli ennen kriisiä niin kiire, ettei ehtinyt kehittää, panostavat nyt kehitykseen.
Yrityksen omassa toiminnassa on kuitenkin havaittavissa johdon mukaan ”korona moodi”. On ajauduttu tilaan, jossa verkkopalaverit syövät suuren määrän energiasta eikä voimia enää riitä innovointiin ja ideointiin.
”pulppuava innovointi puuttuu”
Viikko 8 (4-10.5): ”Positiivinen tekemisen meininki”
Seurannan kahdeksas viikko on sujunut yrityksessä ”tasapaksun” arkisen työn parissa. Ilmassa oli jopa jotain positiivisia signaaleja. Epidemian aikana on tähän mennessä joka viikko tehty jotain merkittäviä päätöksiä tai toimenpiteitä, mutta ei tällä viikolla. Viikon aikana yrityksessä on aloitettu keskusteluja uusien mahdollisten asiakkaiden kanssa ja edetty joissakin aiemmin aloitetuissa myyntineuvotteluissa. Pakotetun ja kaikkia koskevan etätyön myötä yrityksessä on havaittu, että mahdollisilta uusilta asiakkailta on helpompi saada palaveriaika jopa samalle viikolle, mutta neuvottelujen myöhemmässä vaiheessa päätösten teko etenee tavanomaista hitaammin. Kaiken kaikkiaan myyntityö etänä on osoittautunut toimivammaksi kuin yrityksessä poikkeusolojen alussa ajateltiin. Johto tunnistaa kuitenkin, että etämyyntityön sujumista edesauttaa nyt se, että kaikki muutkin työskentelevät etänä.
Yrityksessä nähdään, että kriisi ja ennen muuta sen takia tehdyt toimenpiteet ovat kehittäneet yritystä parempaan suuntaan. Tästä esimerkkinä muun muassa kasvavat panostuksen markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Yrityksen näkymät puolen vuoden päähän ovat edelleen sumun peitossa, mutta odotukset ovat varovaisen positiiviset.
”Vaaleenvihreän positiivinen fiilinki”
Pidemmällä aikavälillä näkymä on optimistinen. Kriisin nähdään muuttavan markkinaa yritykselle edulliseen suuntaa.
Viikko 7 (27.4-3.5): Vähän liian normaalia
Seitsemännellä viikolla yrityksen toiminta pyöri jopa liian normaalisti. Töitä on edelleen odotettuun tapaan ja asiakkaiden toiminta on jatkunut ennallaan. Asiakkaat ovat myös maksaneet laskunsa ja yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa. Poikkeuksellisesta tilanteesta on tullut yritykselle uusi normaali
”Asiat menee uuden normaalin mukaisesti”
Osittainen lomautus toki jatkuu edelleen, eli toiminta jatkuu kriisiajan volyymiin sopeutettuna. Osalla henkilöstöstä on jo töitä enemmän kuin lyhennettyyn työviikkoon mahtuu. Hieman yllättävää tilanteessa on se, että yritys on saanut täysin uusia asiakkuuksia poikkeusolojen alkamisen jälkeen selvästi normaalitilannetta enemmän. Yritysjohto arvelee tilanteen johtuvan siitä, että monissa potentiaalisissa asiakasyrityksissä esimerkiksi paljon matkustavilla johtajilla on nyt aikaa paneutua yrityksen toiminnan kehittämiseen.
Epävarmuus tulevasta kuitenkin verottaa mielialaa. Asiakkaiden näkymä vuoden 2020 loppupuolelle on erittäin sumuinen ja näin ollen myös seurattavan yrityksen näkymät ovat sumun peitossa. Vaikka tämän päivän tilanteessa olisi jopa syytä riemuun, niin poikkeuksellinen
”Jos ei olisi koronatilanne niin juhlittaisiin täysillä”
Jotta yritys selviytyy kriisisitä jopa sen pitkittyessä, yrityksen toimintaa kehitetään aktiivisesti. Etäkäyttöönottoa uusien asiakkaiden kanssa työstetään edelleen. Lisäksi on aloitettu työ asiakasportfolion laajentamiseksi niin, että asiakkaita olisi useammalta toimialalta kuin tällä hetkellä.
Viikko 6 (20-26.4): Kasvutavoitteet joutavat romukoppaan
Yrityksen tilanne kuudennella seurantaviikolla on jopa hämmentävän normaali. Henkilöstöllä on edelleen hyvä fiilis ja huumori kukkii etäpalavereissa. Tilauksia on riittävästi pitämään kassavirran kunnossa ja melkein kaikki asiakkaat ovat maksaneet laskunsa ajallaan. Myös muiden liikekumppaneiden kanssa työt pyörivät sovitusti, joskin tilanteeseen sopeutetusti. Toisin sanoen perustoiminta pyörii ja liikevaihto on suunnilleen samalla tasolla kuin vuosi sitten.
”Hämmentävää kuinka normalisoitunut tilanne juuri nyt on.”
Suurimpana huolena yrityksen yllä leijuu kuitenkin epävarmuus kriisin kestosta ja pidemmän aikavälin vaikutuksista. Yhtäältä asiakkaiden tilanne voi muuttua huomattavasti heikommaksi jos käynnissä olevien projektien valmistuttua ei tilauskannassa ole uusia projekteja. Toisaalta jo viime viikolla esille noussut kansainvälistymisen pysähtyminen romuttaa tälle ja ensi vuodelle asetetut kasvutavoitteet. Normaalitilanteessakin kotimaan markkinoilla olisi saavutettavissa vain pientä kasvua ja siksi varsinaiset kasvutavoitteet nojaavat kansainvälistymiseen. Kansainvälistymisen eteen on tehty paljon pohjatyötä, mutta kaikki neuvottelut ovat nyt tauolla ja yrityksessä arvioidaan, että keskustelujen käynnistäminen uudelleen ottaa aikaa.
Viikko 5 (13-19.4): Tilanne on hyväksytty
Viides seurantaviikko ei ole tuonut yritykselle merkittäviä muutoksia. Myynti on jatkunut olemassa olevien asiakkaiden kanssa normaalilla tasolla ja yhden vanhan asiakkaan kanssa on sovittu lisämyynnistäkin. Uusien asiakkaiden hankinnassa haasteena kuitenkin on se, että yrityksen tuotteiden käyttöönotto edellyttää laajempaa toimintamallien tarkastelua ja mahdolliset asiakkaat miettivät nyt pystyvätkö ne viemään läpi sellaista kehitysprojektia tässä tilanteessa.
Yrityksen talouden kannalta tulevat päivät ovat tärkeitä, sillä tällä hetkellä on paljon auki olevia laskuja ja asiakkaiden maksusuorituksia odotetaan lähipäivinä. Jos asiakkaat hoitavat maksut kuten tähänkin asti, tilanne jatkuu hyvänä. Pieneen osaan asiakkaista kuitenkin vaikuttaa selvästi kansainvälisten risteilymarkkinoiden dramaattisesti heikentynyt tilanne, mikä jo hieman heijastuu seurattavaan yritykseen.
Työntekoa on jatkettu totuttuun tapaan etämoodissa. Etätyön ja sosiaalisten kontaktien puutteen kuormitus alkaa vähitellen näkymään. Verkkopalavereista täyttyvät työpäivät kuormittavat eri tavalla kuin se työ, mihin normaalissa arjessa on totuttu.
”Päivät pitkät luureissa roikkuminen on yllättävän rankkaa kun ei oo sitä sosiaalista kanssakäymistä”
Tulevaisuuden näkymät ovat edelleen kuitenkin myönteisen odottavat. Vaikka kriisi on laittanut hyvin alkaneen kansainvälistymisen täysin jäihin, yrityksen näkymä kotimaan markkinoilla on positiivinen. Yrityksessä tunnistetaan, että tämä kriisi muuttaa markkinaa ja maailmaa.
”Maailma on erilainen epidemian jälkeen”
Viikko 4 (6-12.4): Elämä jatkuu yllättävän normaalina
Neljännellä seurantaviikolla yrityksen tilanteessa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia edeltävään viikkoon verrattuna. Etätyöarki ja lyhennetty työviikko jatkuvat ja tilanteeseen on sopeuduttu varsin hyvin. Terveystilanne on hyvä, eikä henkilöstöllä ole ollut sairastumisia.
”Henkilöstöstä on pidetty hyvää huolta ja se helpottaa tilannetta”
Asiakkaiden kanssa on pidetty hyviä etäpalavereja. Jotkin asiat hoituvat etäpalavereissa tehokkaammin kuin kasvotusten. Toisaalta on huomattu, että etäpalavereihin pitää valmistautua perusteellisemmin kuin kasvotusten pidettäviin palavereihin. Poikkeustilan myötä sosiaalisen median rooli yrityksen markkinoinnissa on noussut aivan uudelle tasolle. Sosiaalisen median käyttöä on aloiteltu jo aiemmin, mutta nyt vallitseva tilanne on nopeuttanut kehitystä.
Yritysten asiakkaiden toiminta on jatkunut melko normaalina ja toistaiseksi maksutkin ovat tulleet ajallaan. Yritys kuitenkin varautuu mahdollisiin asiakkaiden maksuvaikeuksiin tekemällä lisää säästötoimenpiteitä omassa toiminnassaan ja kerryttämällä varautumiskassaa. Poikkeustilan ensimmäisten neljän viikon jälkeen tulevaisuus näyttää edelleen lupaavalta. Vallitseva kriisi on muuttanut työntekoa ja yrityksen johto näkee siinä potentiaalia oman liiketoiminnan kannalta. Yrityksen asiakkaat toimivat melko vanhoillisella toimialalla, jossa on nyt pakon sanelemana otettu etätyöskentely käyttöön. Kriisi muuttaa yrityksen asiakkaiden toimintatapoja ja yritys odottaa osan muutoksista jäävän osaksi arkea akuutin kriisivaiheen jälkeenkin.
Viikko 3 (30.3-5.4): Arki rulla rajoituksista huolimatta
Seurannan kolmannella viikolla yrityksessä on siirrytty lyhennettyyn työviikkoon, mutta ilmapiiri ja näkymät ovat tilanteen huomioon ottaen varsin positiiviset. Yrityksen henkilöstö on säilynyt terveenä ja työyhteisössä ”puhalletaan yhteen hiileen”. Johdon näkemyksen mukaan etätyöskentelyyn on nyt totuttu ja välineiden käyttö on saatu haltuun. Jotain kuitenkin tuntuu puuttuvan kun vuorovaikutus jää etäpalavereihin eikä vapaa-ajallakaan voi käydä juuri muualla kuin ruokakaupassa.
”Yks kaveri meni konttorille, niin siellä ei ollut ketään muuta”
Seurantaviikon merkittävimmät muutokset ovat tapahtuneet asiakaspuolella. Vanhojen asiakkaiden kanssa on saatu käytyä tilanne läpi ja työt jatkuvat miltei normaalisti. Asiakkaat ovat myös maksaneet laskut ajallaan. Viikon aikana yritys sai kaksi uutta asiakkuutta, mikä on erittäin merkittävä saavutus.
”Just tänään tulevaisuus näyttää erittäin aurinkoiselta”
Epävarmuus on kuitenkin läsnä. Kriisin vaikutukset asiakkaiden toimintaan kahden-kolmen kuukauden aikajänteellä ovat suuri kysymysmerkki, jota yrityksen johto pohtii. Tänään tilanne on työmäärän ja siten myös talouden osalta hallinnassa, mutta kriisin mahdollinen pitkittyminen arveluttaa.
Viikko 2 (23-29.3): Ei paniikkia
Yritys on kontaktoinut pääosan asiakkaistaan ja käynyt niiden kanssa tilanteen läpi. Merkittävä osa myynnistä on jatkuvaa verkon yli tapahtuvaa palvelumyyntiä, mikä jatkuu normaalisti. Asiakkaiden yhteyshenkilöitä on ollut normaalia helpompi tavoittaa, sillä he ovat tyypillisesti paljon matkustavia henkilöitä. Nykyisten asiakkaiden osalta on analysoitu lisämyyntipotentiaalia, jota voisi toteuttaa etänä. Mitään akuutteja muutoksia olemassa oleviin asiakkuuksiin ei ole tullut. Suurin epävarmuus liittyy siihen maksavatko nykyiset asiakkaat laskut ajallaan ja toiseksi uusien projektien käynnistykseen. Tästä syystä varotoimenpiteenä on aloitettu YT-neuvottelut ja henkilöstö tulee siirtymään 3-päiväiseen työviikkoon huhtikuun alusta.
Toiseksi on jätetty Business Finlandille rahoitushakemus, jotta järjestelmän etäkäyttöönottoa saadaan kehitettyä. Myös yhteistyökumppaneiden kanssa on käyty tilannetta läpi. Mm. vuokranantajan kanssa on sovittu alemmasta vuokrasta. Tilanne vaikuttaa vakaalta ja jos asiakkaat käyttävät tämän mahdollisuuden panostaa kehitystyöhön nyt kun akuutein kiire helpottaa, tämä voi olla varsin hyvä vuosi.
”Jos ei tilanne hirvittävästi pitkity niin päästään tästä kuivin jaloin läpi”
Viikko 1 (16-22.3): Vaikutukset vielä kovin epäselviä
Tilanne on muutamia päiviä kansallisten poikkeusolojen toteamisen jälkeen vielä hyvin epäselvät. Yritys ei vielä ole ehtinyt selvittää tilanteen vaikutuksia toimintaansa, vaan työ on käynnissä. Asiakkaiden tilanne vaikuttaa yritykseen ja asiakkaiden kontaktointia tehdään koko ajan. Osa johdosta on ollut matkoilla ja tilanteen yksityiskohtaisempi selvittäminen jatkuu ja sen pohjalta tehtävistä toimenpiteistä päätetään seuraavalla viikolla.