Opiskelijoilta opiskelijoille

14. joulukuun 2017 Opiskelijat 0
Opiskelijoilta opiskelijoille

Vuodenvaihteessa päättyy kolmivuotinen taipaleeni rakkaan ainejärjestöni Kanta ry:n hallituksessa. Näiden vuosien aikana olen tehnyt paljon uusia asioita, järjestänyt erilaisia tapahtumia ja ennen kaikkea oppinut valtavasti. Ennen ainejärjestöeläköitymistäni haluan hieman kerrata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja mitä ainejärjestötoiminta oikeastaan on.

Kanta on ollut suomen kielen opiskelijain asialla jo vuodesta 1961, mutta mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Vastaukseksi voisi kertoa, että ainejärjestö on opiskelijan tuki ja turva. Kanta valvoo suomen kielen opiskelijain etuja esimerkiksi koulutuspoliittisissa asioissa, minkä lisäksi Kanta järjestää jäsenistölleen mielekästä vapaa-ajan toimintaa opiskelun vastapainoksi ja tueksi.

Tapahtumia ei suinkaan järjestä kasvoton Kanta-konkkaronkka, vaan kaiken takana 11 hengen joukko innokkaita ja toimeliaita hallituslaisia. Ainejärjestötoiminta on opiskelijoilta opiskelijoille, ja jokainen hallitus vuorollaan tekee parhaansa ainejärjestömme ja opiskelijayhteisömme eteen.

Kolmen hallitusvuoden aikana olen päässyt järjestämään monenlaista toimintaa aina toimistopäivystyksistä vuosijuhliin asti. Olemme järjestäneet muun muassa elokuva-, museo- ja konserttiekskursioita, peli-iltoja, lajikokeiluita, sitsejä, bileitä ja ulkomaanekskursion. Tapahtumia tehdään jäsenistön iloksi ja opiskelun vastapainoksi, minkä lisäksi tapahtumilla on tärkeä rooli yhteisöllisyyden kannalta.

Toiminnassa olemme huomioineet myös opiskelun ja työelämän järjestämällä esimerkiksi opintopiirejä ja Fenn(ougr)isti työelämään -seminaarin. Lisäksi tänä syksynä järjestettiin ensimmäistä kertaa kandien ja gradujen esittelyilta eli tuttavallisemmin Grandi-ilta. Lisäksi haluamme auttaa jäsenistöämme saamaan oman alan työkokemusta. Näin ollen olemme herättäneet henkiin Kannan sijaislistan, minkä lisäksi välitämme oikolukupyyntöjä jäsenistölle.

Tapahtumien järjestämisen ohella yksi tärkeimmistä tehtävistä on edunvalvonta, jota Kanta on viime vuosina tehnyt ahkerasti. Kannan edustajat osallistuvat kuukausittain oppiaineen palavereihin, minkä lisäksi olemme vuoden aikana osallistuneet uuden opetussuunnitelman työstämiseen ja opetuksen kehittämiseen sekä keskustelleet oppiaineen henkilökunnan kanssa maisterivaiheen opintojen tulevista muutoksista. Lisäksi Kanta kerää vuosittain kurssipalautetta, joka välitetään henkilökunnalle.

Ehdottomasti parasta edunvalvonnassa on se, että meidän sanallamme on oikeasti painoarvoa. Yhteistyö oppiaineen kanssa on sujunut mainiosti, ja opiskelijat otetaan hyvin huomioon. Olen perin onnellinen siitä, että opiskelijoillamme ja henkilökunnallamme on lämpimät välit.

Hallitustyö on kieltämättä vienyt aikaa, mutta se on myös antanut paljon. Ainejärjestötoiminta on ollut rakas harrastukseni, josta olen nauttinut ja oppinut paljon. Se on antanut minulle monia mieleenpainuvia kokemuksia ja ilon hetkiä yhdessä ─ tästä vuodesta jää mieleen lukuisat kokoukset ja kommellukset, jolloin olen nauranut vedet silmissä yhdessä muiden hallituslaisten kanssa!

Viimeiset kolme vuotta ovat olleet oikein antoisia, mutta nyt on minunkin aika antaa tilaa uusille, innokkaille hallituslaisille. Lopuksi haluan vielä kiittää tämän vuoden hallitusta, Kannan jäseniä ja oppiaineemme henkilökuntaa hienosta vuodesta!

Nelli Mäkitalo
Kannan puheenjohtaja 2017