Tiede tarvitsee puolustajia

Vaihtoehtoisten faktojen, valheiden ja silkan huuhaan vyörytys on onneksi saanut aikaan vastareaktion, joka korostaa tutkitun tiedon tarvetta. Sivistysyhteiskunnassa tieteellä on myös itseisarvoa. Kaiken ei tarvitse olla välittömästi hyödynnettävissä.

Tieteen arvostukseen olen törmännyt Turun Suomalaisen Yliopistoseuran satavuotisjuhlavuoden jäsenhankintakampanjan ansiosta.

Yliopistoseura perustettiin marraskuussa vuonna 1917 organisoimaan varojen keräystä suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun. Lahjoittajia – maanviljelijöitä, virkamiehiä, opettajia, taiteilijoita, tiedemiehiä – kertyi lopulta 22 040 ja vuonna 1920 perustettiin Turun yliopisto. Ihmiset, joilla itsellä ei ollut mahdollisuutta päästä nauttimaan opetuksesta, olivat valmiit antamaan rahaa yliopiston luomiseen.

Historia havahduttaa ymmärtämään sen, ettei mikään ole aiemminkaan ollut itsestäänselvää. Uudesta yliopistosta oli Turun ohella kiinnostunut myös moni muu paikkakunta, kuten Jyväskylä tai vanha kotikaupunkini Lahti.

Periksiantamattomuudesta, jolla yliopistoa Turkuun ajettiin sata vuotta sitten, voisi hyvin ottaa mallia myös tänään.

Uskaltaisikohan varovasti toivoa, että yliopistoja koetelleet pahimmat säästökuurit olisivat ohi? Entä voisiko olla niin, että uudelleenarvioinnista pakon edessä olisi ollut myös hyötyä?

Yliopistojen rahoitukseen ja tutkimusresursseihin tuskin on luvassa runsautta, mutta päättäjiltä toivoisi nykyistä enemmän koulutusta ja tutkimusta arvostavaa asennetta.

Yliopistoille puolestaan voi oikeutetusti kohdistaa vaatimuksen oman toiminnan kriittisestä arvioinnista. Pelkkä säästöjen ja leikkausten kritiikki ei johda eteenpäin.

Suomessa on pidettävä huoli yliopistojen rahoituksesta verovaroin, maksuttomasta koulutuksesta ja monipuolisen tutkimuksen riittävistä resursseista.

Vapaaehtoisesta taloudellisesta tuesta on syytä antaa täysi tunnustus. Jokainen yliopiston varainkeruuseen rahaa lahjoittava tekee kulttuuriteon suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.

Yliopistoseura kunnioittaa sadan vuoden takaisten oivaltajien työtä ja lahjoittaa symbolisena eleenä jokaisen uuden jäsenen ensimmäisen jäsenmaksun yliopiston varainhankintakampanjaan. On ollut ilahduttavaa, miten jäsenet ovat korostaneet paitsi oman yliopiston tärkeyttä myös halua liputtaa tieteen puolesta.

Riitta Monto
Kirjoittaja on Turun Suomalaisen Yliopistoseuran hallituksen puheenjohtaja ja Turun Sanomien päätoimittaja.

>> Turun Suomalainen Yliopistoseura
>> Liity Yliopistoseuran jäseneksi