Suurennuslasilla tunnejahdissa − KiVoja kokemuksia Espanjasta

13. syyskuun 2018 Uncategorized 0
Suurennuslasilla tunnejahdissa − KiVoja kokemuksia Espanjasta

KiVa Koulu -ohjelma toimii jo 19 maassa, eikä kysynnälle näy loppua. Vientitiimiläiset tekevät tiiviistä yhteistyöstä 13 partnerin kanssa, sekä ovat näiden kautta yhteydessä myös KiVa-kouluihin. Espanjassa KiVa -ohjelma on ollut koulujen saatavilla espanjaksi lukuvuodesta 2017-2018 − aikaisemmin ohjelmaa on tarjottu vain kansainvälisille kouluille englannin kielellä. Tällä hetkellä Espanjassa on noin 50 koulua, jotka toteuttavat KiVaa espanjaksi.

Heinäkuun helteiden helliessä haastattelin viittä alakoulun opettajaa ja kyseli heidän ensimmäisen vuoden KiVa-kokemuksistaan. Opettajat kertoivat myös miten KiVa-oppitunnit olivat sujuneet. Jokainen oli sitä mieltä, että ohjelma oli tuonut positiivista maustetta kouluarkeen, ja se todettiin erittäin tarpeelliseksi ja kulttuurillisesti sopivaksi espanjalaiseen kontekstiin.

Kaiken kaikkiaan opettajat pitivät hyvinä erilaisia kinesteettisiä harjoituksia, esimerkiksi draamatoimintaa ja roolileikkejä. Myös harjoitukset, joissa oppilaat saivat jakaa mieltymyksiään ja kokemuksiaan, koettiin mielekkäiksi. Eräs opettaja antoi esimerkkinä harjoituksen, jossa noustaan ylös ja kerrotaan jokin itseensä liittyvä asia. Samalla jokainen, joka kokee kyseisen asian omakseen, nousee myös ylös. Luokassa koettiin useita iloisia hetkiä kun huomattiin, kuinka moni luokkakavereista samaistui itselle tärkeisiin asioihin. Kinesteettisistä harjoituksista mainittakoon myös eläinkorttien avulla tehtävä ryhmäytymisharjoitus. Siinä jokainen oppilas saa oman eläinkortin ja tavoitteena on muodostaa samoista eläimistä ryhmiä. Puhua ei saa, vaan jokaisen pitää äännellä kuten kortissa oleva eläin. Eläimistä kaksi jää yli, eikä niille löydy omaa ryhmää. Harjoitus puretaan koko luokan voimin ja keskustellaan, miltä tuntuu jäädä ryhmän ulkopuolelle. Neljäsluokkalaiset ihastuivat harjoitukseen niin, että halusivat tehdä sen kerta toisensa jälkeen.

Opettajat kertoivat uskaltautuneensa myös muokkaamaan harjoituksia itselleen ja ryhmilleen mielekkäiksi. Esimerkiksi ensimmäisen luokan oppilaat olivat askarrelleet pahvista isot suurennuslasit, joilla etsittiin luokasta erilaisia tunteita. Kun tunne löytyi, siitä keskusteltiin koko ryhmän kesken opettajan johdolla. Samat ekaluokkalaiset olivat myös kirjoittaneet nimensä ilmapalloihin. Pallot puhallettiin täyteen ja kiinnitettiin luokan oveen. Niistä muodostui iso kimppu, joka kuvasi luokkaa ryhmänä.

Kun syyskuu koittaa, on Espanjassakin kesälomat lomailtu ja KiVa-kouluissa alkaa ohjelman toinen lukuvuosi. Opettajat kertoivat palaavansa mielellään KiVa-tuntien pariin, ja olevansa vakuuttuneita siitä, että muutaman implementointivuoden jälkeen tullaan näkemään myös pysyviä, positiivisia muutoksia.

Kuvat ja teksti: Minna Malmi
Kehittämispalvelut, koulutusviennin KiVa-tiimin korkeakouluharjoittelija