Yleisen kirjallisuustieteen opiskelijoiden yhdistys Prometheus ry ja Turun kaupunginkirjasto järjestivät yhteistyössä Young Adult -kirjallisuusseminaarin perjantaina 18.9.2020 Turun kaupunginkirjaston Studiossa. Prometheus ry:n seminaarityöryhmä kokoontui ensimmäisen kerran tammikuussa, jolloin päätettiin seminaarin teema ja alettiin suunnitella ohjelmaa. Alusta alkaen oli selvää, että seminaari on suunnattu ensisijaisesti nuorille ja nuorille aikuisille. Halusimme tavoittaa yliopistoyhteisöä laajemman yleisön ja siksi lähestyimme Turun Kaupunginkirjastoa ehdottaen yhteistyötä. Kirjastolla innostuttiin ehdotuksesta ja yhteistyö oli oikein antoisaa. Kirjasto tarjosi seminaarille tilan ja hoiti tapahtuman striimauksen omalle Youtube-kanavalleen. Striimin välityksellä seminaaria saattoi seurata turvallisesti myös etänä. Paikan päällä Studiossa osallistujamäärä oli rajattu kolmeenkymmeneen henkilöön.

Young adult -kirjallisuus valittiin seminaarin teemaksi, sillä se on paitsi maailmalla ja Suomessakin nouseva ilmiö, myös monille meistä kirjallisuuden opiskelijoista merkittävä genre. Kirjat puhuttelevat nuoruuden ja aikuisuuden välimaastossa luovivaa lukijaa, joka etsii paikkaansa ”oikeesti aikuisten” maailmassa. YA-kirjallisuudessa ihmissuhteet, ystävyys ja rakkaus ovat keskeisessä osassa. Usein teoksissa nousee myös suuria ja vaikeita teemoja kuten ilmastonmuutos ja yhteiskunnalliset epäkohdat. Kirjoihin voi peilata omaa arvomaailmaansa ja pohtia, millaiseksi ihmiseksi haluaa kasvaa ja millaisessa maailmassa.

Esimerkkejä kirjaston ya-valikoimasta.

Seminaarissa YA-kirjallisuutta lähestyttiin monista eri näkökulmista erilaisten puheenvuorojen ja keskustelujen kautta. Kaupunginkirjaston Reetta Kannaksen ja Prometheus ry:n seminaarivastaava Nea Pälän avaussanojen jälkeen FT Jyrki Korpua aloitti varsinaisen ohjelman dystopioita nuortenkirjallisuudessa käsittelevällä luennollaan. Luentoa seurasi paikan päällä Studiossa kourallinen yleisöä, pääasiassa kirjallisuudenopiskelijoita Turun yliopistolta. Hetken aikaa saattoi ikään kuin palata ajassa taaksepäin ja kuvitella olevansa aivan tavallisella kirjallisuustieteen kurssilla Jyrkin vastaillessa tuttujen opiskelutoverien kysymyksiin. Myös etänä seuranneet ottivat osaa keskusteluun kommentoimalla Youtuben kautta.

Seuraavana ohjelmassa oli Finlandia Junior -palkitun kirjailija Siiri Enorannan haastattelu. Haastattelijana toimi kotimaisen kirjallisuuden opiskelija Ennu Leiwo. Haastattelussa käytiin kattavasti läpi Enorannan uraa sekä hänen teoksissaan esiin nousevia teemoja kuten queer-representaatiota ja kapinatarinoiden merkitystä nuorille. Haastattelun jälkeen oli lounaan vuoro. Puhujat ja seminaariryhmä nauttivat lounasta kirjaston yhteydessä toimivassa Cafe Siriuksessa.

Siiri Enorantaa (oik.) haastatteli opiskelija Ennu Leiwo.

Lounaan jälkeen toimittaja ja kirjasomettaja Laura Kuivalahti esitteli kirjasomea eli kirjoihin ja lukemiseen keskittyvää sosiaalista mediaa. Eri kanavissa kuten Instagramissa ja Youtubessa voi jakaa ajatuksiaan suosikkikirjoistaan, esitellä hankkimiaan kirjoja ja löytää uutta luettavaa. Luentoa seurasivat aktiivisesti striimin välityksellä mm. Turun klassillisen lukion kirjallisuuskurssilaiset, jotka innostuivat perustamaan oman kirjagram-tilin ja kutsuivat Kuivalahden kurssilleen.

Kuivalahden Bibbidi Bobbidi Book (bibobook) -kirjasome pyörii monella alustalla, mm. YouTubessa, Instagramissa ja Twitterissä.

Seminaarin päätti paneeli, jossa nuoret aikuiset itse pääsivät ääneen keskustelemaan kirjallisuudesta. Paneelia luotsasi yleisen kirjallisuustieteen opiskelija Liisa Merivuori ja paneelissa keskustelivat Sofia Blomberg Lukukeskuksen Lukufiilis-mediasta, kirjailija Anne-Maija Aalto sekä Turun klassillisen lyseon abiturientit Maria Miettinen ja Silja Sillanpää. Panelistien oivaltavaa ja syvällistä keskustelua kirjallisuudesta, lukemisesta ja nuorten roolista yhteiskunnassa oli ilo seurata ja se innosti monet striimin välityksellä seuranneet kommentoimaan. Vaikuttava lopetus seminaarille, joka jää Prometheus ry:n viimeiseksi.

Vasemmalta oikealle: abiturientit Maria Miettinen ja Silja Sillanpää, Lukufiiliksen toimittaja Sofia Blomberg, kirjailija Anne-Maija Aalto ja paneelin vetäjä Liisa Merivuori.

Seminaarin tavoitteena oli myös osaltaan tehdä näkyväksi YA-kirjojen ympärille muodostunutta fanikulttuuria, johon kuuluvat mm. elokuva-adaptaatiot, fanifiktio ja -taide, keskustelufoorumit ja oheistuotteet. Kunnianosoituksena fanikulttuurille ideoimme kaupunginkirjastolle shippausseinän, jonka toteutti kirjaston harjoittelija. Shippaaminen tarkoittaa kirjojen hahmojen parisuhteiden kannattamista tai toivomista. Shipattavat parit voivat olla kirjoissa esiintyviä hahmoja, joiden suhde on fanien mielestä erityisen mielenkiintoinen tai ihailtava, vastaavasti saatetaan shipata myös pareja, jotka eivät kirjojen maailmassa seurustele lainkaan. Kirjaston nuortenosastolla shippausseinä oli esillä koko syyskuun ajan ja sinne saattoi käydä lisäämässä oman fiktiivisen suosikkiparinsa.

Seminaarin jouhevasta sujumisesta ja valokuvauksesta vastasivat seminaariavustajat Sandra Marjamäki ja Jenni Väyrynen. Lisäksi seminaarin suunnitteluryhmään kuuluivat myös Anni Teppo, Emilia Soramäki ja Sanna Rihu. Myös Prometheus ry:n hallitus oli myös mukana seminaarin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Turun yliopiston ylioppilaskunta tuki seminaaria myöntämällä avustuksen. Kiitos vielä kerran kaikille seminaarin toteutukseen osallistuneille, puhujille sekä yleisölle.

Lopuksi haluaisin haastaa kaikki blogin lukijat tarttumaan YA-kirjaan syksyn pimenevinä iltoina!

Tekstin on kirjoittanut yleisen kirjallisuustieteen opiskelija ja Prometheus ry:n seminaarivastaava Nea Pälä.

Kuvat on ottanut yleisen kirjallisuustieteen opiskelija Sandra Marjamäki.