Ladataan...

Terveys, kiistat ja politiikka -seminaari

Tervetuloa KULTVA-tutkijaverkoston ja JuRe-hankkeen yhteiseen Terveys, kiistat ja politiikka -seminaariin!

Aika: 30.9.2022 klo 9.00-14.00

Paikka: Turun yliopisto, Publicum (Assistentinkatu 7), Pub4 (2. krs) ja Zoom

Pandemian ja ilmastokriisin aikakaudella terveyttä koskevat kiistat kiihtyvät. Samalla herää kysymys terveyspolitiikan hyväksyttävyydestä sekä kansalaisten luottamuksesta tieteeseen ja terveysviranomaisiin. Mitä kansalaiset ajattelevat koronarokotteista? Millaisia jakolinjoja terveyskysymykset aiheuttavat julkisessa keskustelussa? Mikä on asiantuntijoiden rooli terveyskiistoissa? Onko luottamus kriisioloissa kansalaisvelvollisuus?

Seminaari käsittelee terveyttä koskevia yhteiskunnallisia jännitteitä politiikan tutkimuksen ja sosiaalitieteiden näkökulmista.

Aamupäivän ohjelmassa on koronapandemiaan, rokoteasenteisiin sekä terveys- ja ravitsemuskiistoihin liittyviä tutkija-alustuksia. Iltapäivän paneelikeskustelussa tutkijat ja viranomaistahot pohtivat, miten ja miksi eri potilasryhmät luottavat tai eivät luota suomalaiseen terveydenhuoltoon.

Seminaariin voi osallistua paikan päällä tai Zoomissa. Tilaisuus on kaikille avoin.

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä viimeistään 22.9.2022.

Ohjelma

9.00–9.30 Kyselytutkimuskoe rokotepakon hyväksyttävyydestä: laumasuojan tason ja perustelujen vaikutus
Projektitutkija Katariina Kulha, Turun yliopisto

9.30–10.00 Asiantuntijoiden rooli sisäilman homeen aiheuttamien ammattitautien korvattavuudessa
Erikoistutkija Sami Torssonen, Turun yliopisto

10.00–10.30 Kahvi

10.30–11.00 Paino ja laihdutus – missä kulkevat lihavuuskeskustelujen jakolinjat?
Professori Piia Jallinoja, Tampereen yliopisto

11.00–11.30 Rokotteet julkisessa keskustelussa ennen koronapandemiaa ja pandemian aikana
Yliopisto-opettaja Johanna Nurmi, Turun yliopisto & yliopistotutkija Pia Vuolanto, Tampereen yliopisto.

11.30–12.00 Kansalaisten näkökulmia EU-maiden välisestä solidaarisuudesta COVID-pandemian aikana
Projektitutkija Waltteri Immonen, Turun yliopisto

12.00–13.00 Lounas (omakustanteinen)

13.00–14.00 Paneelikeskustelu: Milloin terveydenhuolto ansaitsee luottamuksemme?

Paneelissa keskustelevat Piia Jallinoja, Tampereen yliopisto, Anni Virolainen-Julkunen, sosiaali- ja terveysministeriö, Natalia Skogberg, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos & Pia Vuolanto, Tampereen yliopisto. Keskustelua moderoi Sami Torssonen, Turun yliopisto.

Erikoistutkija Sami Torssonen, sami.torssonen@utu.fi