Viikot 34-35 (2.-15.11.): Ei enää koskaan älytöntä matkustamista

Marraskuun puolivälissä, kahdeksan kuukautta seurantamme alkamisesta, yritysten tilanteessa ja pidemmän aikavälin näkymissä on paikoitellen ripaus toiveikkuutta ja optimismia mukana. Joku seurattavista yrityksistä pukee sen muotoon, jossa täysi pysähtyneisyys on nyt loppunut, toinen kertoo että tilanne on aika tasainen tällä hetkellä, kolmas puhuu pienistä positiivisista signaaleista. Yksi yrityksistä pohtii varovaisesti jopa positiivisen käänteen ajankohtaisuutta tässä tilanteessa. Samalla toinen kuitenkin toteaa negatiivisen suhdanteen alkavan toimialallaan vasta nyt, ensimmäistä kertaa koronatilanteen aikana. Loppuvuosi ei näyttäisi nykytiedon valossa tarjoavan ainakaan uusia negatiivisia yllätyksiä vaan pääosin varovaisen myönteistä odotusta. Emme usko tämän johtuvan ihan pelkästään pikkujoulukaudesta (sikäli kun muutama yritys tällaista suunnittelee, ja luonnollisesti etäversiona).  

Tällä seurantajaksolla pyysimme haastateltaviamme pohtimaan osaltaan sitä, mikä heidän koronaan liittynyt odotuksensa ei olekaan toteutunut. Haastateltavien vastauksissa painottui kaksi pääteemaa: terveystilanteen kehittyminen ja yritysten toiminnan loppuminen tai merkittävä häiriintyminen. Terveystilanteen suhteen haastateltavat nostivat kahdenlaisia asioita. Ensinnäkin kriisistä on muodostunut selvästi pidempi kuin yrityksissä osattiin odottaa. Yksi haastateltava kertoi perustaneensa odotuksensa terveyskriisin kestosta keväällä Aasiassa nähtyjen nopeiden reaktioiden ja tilanteen haltuun saamisen varaan. Toisaalta osa haastateltavistamme odotti syksyn 2020 olevan Suomessa toteutunutta pahempi.  

Hyvin suuri osa nosti esille odottaneensa toteutunutta dramaattisempia käänteitä yrityskentällä. Yksi haastateltava kertoi pelänneensä, että oma yritys joutuu sulkemaan toimintansa väliaikaisesti keväällä, mutta siihen ei koskaan jouduttu. Useampikin haastateltava kertoi odottaneensa asiakkaiden kokevan erittäin merkittäviä haasteita, jäädyttävän kaikki tilaukset tai jopa joutuvan konkurssiin. Eräskin haastateltavamme kertoi odottaneensa asiakkaiden alkavan suojella kassaansa ja peruuttavan kaikki ei-välttämättömät tilaukset, mistä seuraa:  

”Odotus oli että näkyy hyvin nopeesti siinä, että [oma] bisnes alkaa sakkaamaan”  

Myös laajempaa konkurssiaaltoa syksyllä 2020 pidettiin todennäköisenä. Nämä pelot eivät kuitenkaan ole seurattavien yritysten ja niiden asiakkaiden kohdalla toteutuneet. Toisaalta yksi seurattava yritys kokee koronan seurauksia selvästi eri syklissä kuin muut ja sen kohdalla oli odotuksena, ettei korona vaikuta tilauskantaan. Nyt loppusyksyllä tarjouspyyntöjä on kuitenkin tullut tavallista vähemmän, mikä voi toki johtua toimialan muista muutosvoimista kuin koronasta.  

Kysyimme haastateltavilta myös, onko koronavaihe lopettamassa jotain aikaisempaa toimintatapaa tai asiaa, johon ei enää palata, vaikka koronaa ei olisikaan. Vastauksissa nousi keskeisinä asioina työmatkailu ja asenteet etätyöhön. Asiakaskäyntien ja työmatkailun tarpeellisuutta tullaan jatkossa syynäämään hyvinkin tarkasti. Koronavaihe on osoittanut, että etäyhteyksin voidaan hoitaa luultua enemmän asioita ja työvaiheita, kuten tuote-esittelyitä, ideointia, työpajailua, ratkaisusuunnittelua sekä myyntityötä yleensäkin. Jos asiat voidaan hoitaa etäyhteyksin, turhaa matkustamista tullaan välttämään. 

”Jatkossa mietitään harkiten milloin tavataan asiakasta” 

”Tää [matkustaminen] on ollut ihan idioottimaista hommaa ennen”  

Monen mielestä jatkossakin tullaan tekemään työtä etänä, vaikka koronaa ei olisikaan. Vanhoja asenteita etätyön tehottomuudesta tai haastavuudesta on korvattu näkemyksillä ja suunnitelmilla laajentaa ja sovittaa etä- ja hybridityöskentelyä normaaliksi osaksi työarkea. Työntekoa mahdollistetaan yhä vahvemmin paikkariippumattomaksi. Tämä tulee kuitenkin edellyttämään johtamisen ja työkulttuurin kehittämistä. Kukaan haastateltavista ei kuitenkaan vielä suunnittele toimitilojensa supistamista, mutta toimitilojen käyttötavoissa tultaneen näkemään paljon muutoksia. 

Koronakriisi on myös osoittanut riskienhallinnan kannalta tärkeitä asioita. Esimerkiksi yritykset eivät enää aio ajautua tilanteeseen, jossa riippuvuus yhdestä asiakkaasta tai toimialasta on liian dominoiva. Taloushallintaa ja kannattavuuden seurantaa ei myöskään enää johdeta mutu-tuntumalla, vaan tilannekuvan reaaliaikaisuus ja kyky reagoida poikkeamiin on nähty elintärkeinä. 

Tässä kohtaa vuotta yritykset valmistautuvat jo tulevaan vuoteen. Näkymät vaihtelevat varovaisesta erittäin positiiviseen, mysteeristä hankalaan. Muutamassa seurattavassa yrityksessä tulevaa talvea pidetään kaikista haasteellisimpana, mutta samalla odotukset kevään positiivisesta käänteestä ovat voimistuneet. Pääosalla on jonkinlaista valoa tunnelissa. Tunnelin pituus vaihtelee. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *