Viikko 3 (30.3-5.4) Alkushokista selvitty. Mitä seuraavaksi?

Välittömien kriisitoimenpiteiden jälkeen seurattavien yritysten tilanne on nyt kolmannella seurantaviikolla tasaantunut. Sopeutuminen uuteen arkeen on alkanut. Ilmapiiri ja näkymät ovat tilanteen huomioon ottaen varsin positiiviset. Seurattavien yritysten henkilöstö on säilynyt terveenä, ja laajasta etätyöskentelystä huolimatta työyhteisöjen henki on hyvä. Yhteisöllisyys on selvästi kasvanut, ja arjen uusista murheista ja haasteista on toistaiseksi selvitty suhteellisen hyvin. Mutta: 

”Näyttää liian hyvältä nyt, vaikutus ei voi olla näin pieni”  

Vaikkakin seurattavien yritysten liiketoimintahäiriöt ovat toistaiseksi olleet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta jopa yllättävän pienet, on myös erilaisia uhkakuvia havaittavissa. Palveluyrityksiin verrattuna tuotannollisilla yrityksillä on alkanut jonkin verran ilmaantua materiaalien ja raaka-aineiden saatavuuden ja toimitusaikataulujen häiriöitä, mitkä suoraan vaikuttavat myös näiden yritysten omiin toimituksiin ja siten laskutukseen. Kansainvälisen tavaraliikenteen sujuvuus on avainasemassa. Kuljetuskustannuksiin on tullut monin paikoin hintojen korotuksia ja alueellisia koronalisiä, joskin myös alennuksia on nähty joissakin kuljetusmuodoissa. 

Muutamilla yrityksillä henkilöresurssien saatavuus ja/tai liikkumisen rajoitukset ovat nousemassa riskitekijäksi. Asentaminen ulkomailla on käytännössä mahdotonta ja uutta ulkomaista työvoimaa ei Suomeen käytännössä saa. Työmaakäynnit Suomen ulkopuolelle eivät onnistu. Osa yrityksistä suunnittelee jatkavansa jo ennen koronatilannetta olemassa olleiden rekrytointitarpeiden toteuttamista, ja joku yrityksistä sovittaa perehdytysprosesseja etätyöskentelyyn.  

Yrityksissä on myös jouduttu tarttumaan etätyöskentelyn tuomiin uusiin haasteisiin. Kotityöskentelyn ergonomiassa on laajasti petrattavaa, ja henkiset paineet työolosuhteista ja epävarmuudesta johtuen ovat selvästi kasvaneet. Samalla kaivataan myös kodin ulkopuolista sosiaalista kanssakäymistä. Osassa työpaikoista on tartuttu näihin haasteisiin pitämällä tiiviimpää yhteyttä työntekijöihin, järjestämällä työntekijöiden työkaluja ja -kalusteita, tarjoamalla työergonomian etäluentoja tai järjestämällä esimerkiksi jumppa- ja joogaohjausta. 

”Puhelin on soinut todella paljon. Huomaa että ihmiset haluavat jutella, eikä pelkästään työasioista. Haetaan selvästi vertaishenkeä” 

Osa seurattavista yrityksistä on myös havainnut, että jotkut yritykset ovat pyrkineet hyödyntämään vallitsevaa kriisiä omaksi edukseen. Esimerkiksi jotkut toimijat ovat pyrkineet lykkäämään sitoumuksiaan kriisin varjolla. Asiakas on ilmoittanut, että ei ota toistaiseksi laskuja vastaan. Erään haastateltavan havainto on, että tässä tilanteessa suurin osa yrityksistä keskittyy vain pelastamaan omaa toimintaansa, vaikka ottamalla laajemman näkökulman ja auttamalla omien asiakkaiden selviytymistä voisi parhaiten edistää myös omaa selviytymistään. 

Kaikissa seurattavissa yrityksissä on tehty kriisin alkuvaiheen aikana jotain sopeutustoimenpiteitä: lomautuksia, hinnan alennuksia, tukihakemuksia.  Nyt kun kriisin alkushokki on asettunut ja poikkeustilassa toimimisesta on tullut arkipäivää, yrityksissä on ehditty analysoida tähän mennessä koettuja ja odotettavissa olevia vaikutuksia. Jotkin aiemmin tehdyt strategiset valinnat ovat osoittautuneet hyviksi vallitsevassa kriisissä selviytymiselle. Osa yrityksistä on tehnyt tietoisen valinnan palvella usealla eri toimialalla olevia asiakkaita tarkan fokusoitumisen sijaan. Tämä on ollut erittäin tärkeä tekijä kriisitilanteessa toimimiselle, sillä asiakkaat eri aloilla tasapainottavat riskejä niin ajallisesti kuin laadullisestikin. 

Yritykset uskovat edelleen vahvasti, että kriisin aiheuttaman kuopan yli päästään toimintakykyisenä. Yleiskäsitys on kuitenkin se, ettei bisnes palaudu entiselleen kaikilla toimialoilla, ja että tämä taloudellinen epäjatkuvuuskohta tulee vaikuttamaan hyvin laajasti elinkeinoelämään. Yrityksissä yritetäänkin alkushokin jälkeen nyt siirtämään katsetta tulevaisuutta kohti – ja ymmärtämään miten tämä tilanne tulee vaikuttamaan laajemmin kuin pelkästään omaan yritykseen. 


Lue lisää yritysten arjesta päiväkirjaseurannasta – klikkaa tästä!

Osallistu myös keskusteluun alla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *