Abi-infon tunnelmia

13. tammikuun 2017 Oppiaineen yleiset 0
Abi-infon tunnelmia

Tauno Nurmela -saliin kerääntyi torstaina parikymmentä abiturienttia kuuntelemaan kieli- ja käännöstieteenlaitoksen abi-infoa. Kunnia infon vetämisestä oli langennut oppiaineemme yliopistolehtorille Krista Ojutkankaalle. Info oli kaikkien kieliaineiden yhteinen. Infon toisen puolikkaan piti kaksi opiskelijaa englannin kielen oppiaineesta. He kertoivat omista opiskelukokemuksistaan ja englannin kielestä.

Infossa käsiteltiin muun muassa sitä, miksi kieliä pitäisi opiskella ja tarkemmin, miksi juuri kielten laitoksessa. Ojutkankaan mukaan kieli- ja käännöstieteiden laitoksessa opinnot eivät opeta pelkästään kieltä ja kulttuuria vaan taustalla on analyyttinen ja kielitieteellinen ote, joka ei ole sidoksissa vain yhteen kieleen, vaan sitä voi hyödyntää muitakin kieliä tutkiessaan. Ojutkangas muistutti kielen myös olevan ihmisten tärkein vallankäytön ja kommunikoinnin väline. Eikä tietenkään pidä unohtaa sitä tosiasiaa, että kielten osaaminen on seksikästä.

Infossa eivät jääneet taka-alalle myöskään sivuaineet, sillä niiden merkitystä painotettiin erityisesti työelämää ajatellen. Sivuaineet tekevät kunkin tutkinnosta yksilöllisen, joten niitä voi käyttää erottuakseen joukosta. Ojutkangas esitteli myös Rekryn kyselytutkimuksen tuloksia aiemmin valmistuneiden kieltenopiskelijoiden nykyisistä ammattinimikkeistä. Kirjo olikin huomattavan laaja aina opettajista muusikoihin asti.

Ojutkangas esitteli yliopisto-opiskelua myös yleisemmin ja muistutti, ettei yliopisto opeta ainoastaan tietoa vaan myös taitoja. Hän totesi myös, että sekä sisältö ja taidot ovat hyödyllisiä, sillä kummastakaan ei ole hyötyä ilman toista. Tässä kohtaa hän käyttikin sirkkelivertausta, jossa sirkkeli kuvasti taitoja ja puut sisältöjä. Jos ei ole puuta eli sisältöä ei sirkkelistä eli taidoista ole hyötyä ja toisinpäin.

Abi-infon päätteeksi opiskelijat saivat esittää kysymyksiä kieltenopiskelusta. Kysymyksiä nousikin melko paljon, ja opiskelijat olivat selvästi kiinnostuneita laitoksesta ja sen toiminnasta. Erityisesti vaihto-opiskelu, sivuaineet ja opintojen rakenne kiinnostivat. Jonkin verran kysymyksiä herättivät myös valintakokeet, joten hakijoita lienee tulossa.