Turun Kirjamessut

13. lokakuun 2017 Oppiaineen yleiset 0
Kirjamessuilla oli kirjoja, kirjoja ja kirjoja.

Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna 6.–8.10. järjestettiin Messukeskuksessa Turun Kirjamessut teemalla Yksi maa – monta ääntä. Kaikki kolme messupäivää olivat vilkkaita ja täynnä toimintaa. Tunnelma oli innostunut ja lämmin. Kirjailijoita, keskustelijoita, kirjanmyyjiä, kustantajia, kirjastoja… Myös Turun yliopisto näkyi messukuvassa kolmella osastollaan ja lukuisilla esiintyjillä.

Murrekartta ja yliopiston osasto B7.

Yhdellä osastolla suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaine oli vahvasti esillä. Oppiaineen ja humanistisen tiedekunnan väkeä oli läpi viikonlopun osastolla avustamassa ja keskustelemassa messukansan kanssa. Osaston henkilökunta vaihteli, mutta paikalla oli aina vähintään yksi oppiaineemme edustaja.

Osastolle oli pystytetty suuri Suomen kartta, johon oli merkitty viisi murrealuetta. Kartta oli houkuttelemassa ohikulkijoita osallistumaan murteentunnistustehtävään. Tehtävässä sai kuunneltavakseen viisi ääninäytettä, jotka yhdistettiin oikeaan murrealueeseen. Täysin ilman apua ei murteita tarvinnut osata tunnistaa, sillä kartasta oli jokaisella neljällä tunnistuspisteellä pienempi versio, johon oli kirjoitettu myös tunnistamista helpottavia piirteitä.

Murteet selvästi kiinnostivat messukävijöitä, sillä tunnistuspisteet olivat lähes jatkuvasti täynnä ja keräsivät jopa jonoa. Osastolla saatiin aikaiseksi myös paljon mielenkiintoisia ja avartavia keskusteluja. Monille oma murre tuntui olevan hyvin tärkeä ja läheinen asia. Omasta ja muiden puheesta tehdään paljon huomioita, joita ei välttämättä tule aina edes ajatelleeksi, mutta oikeassa ympäristössä ja oikeiden virikkeiden avulla ne nousevat esiin.

Eniten hämmennystä aiheuttivat murrealueet, jotka oli osaston karttaan merkitty tehtävää varten yksinkertaistettuina. Omien murteiden alueellisista rajoista oltiin usein jopa yllättävän tietoisia. Murteet toki kirvoittivat myös muisteluita ja tarinoita omista kokemuksista.

Oppiaineemme haluaa kiittää kaikkia, jotka kävivät meitä messuilla tapaamassa.

Murreilmauksia kerättynä toisella osastolla.