Projekti jatkuu ja työpajat pidetään huhtikuussa 2021

Viime keväänä pandemian vuoksi perutut Utopiaako? -projektin työpajat pidetään huhtikuussa 2021. Valmistelemme niistä etä -ja lähitoteutukset, jotta voimme varmasti tarjota kiinnostavat pajat tilanteessa kuin tilanteessa. Syyskuu on varattu suunnitteluun, mutta viimeistään lokakuussa otamme yhteyttä toisen asteen oppilaitoksiin ja ilmoittautuminen alkaa.

Uutena jäsenenä projektitiimiin tulee kuvataiteilija Lilli Haapala, joka vetää korkeakouluopiskelijoille kaksi utopiateemaista taidetyöpajaa. Niissä tuotetaan teoksia elokuussa 2021 pidettävään päätöstapahtumaan. Haapala on käsitellyt omassakin tuotannossaan utopian teemaa sekä ihmisen suhdetta luontoon. Hänen teoksensa Blues on nähtävissä Turussa 8.11. saakka Aboa Vetus & Ars Nova -museon Takkahuoneessa.

Elokuun tapahtuma ja toivottavasti myös kevään työpajat pidetään Väisälän avaruuspuiston tiloissa Tuorlassa. Inspiroiva luonnonympäristö ja planetaario antavat oman sävynsä paikalle. Teimme sinne elokuun lopulla tutustumismatkan ja kuvissa on tunnelmia talosta ja planetaariosta sekä paikallista huippuosaamista: Euroopan avaruusjärjestön tilaama peili.

Planetaariossa etsimässä pimeää ainetta. Kuva Sari Torvinen.
Opetustila Väisälän avaruuspuistossa ja näkymä metsään. Kuva Sari Torvinen.
Peili avaruustutkimusta varten. Kuva Sari Torvinen.