Turun kauppakorkeakoulu kestävämpää huomista rakentamassa

“Turku School of Economics for Sustainable Futures.” Näin on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun slogan muotoiltu. Kestävyys yläteemana ja sen sisällä vastuullinen liiketoiminta ja johtaminen sekä etiikka ovat olleet läpileikkaavia teemoja sekä tutkimuksessamme että koulutuksessamme vuosikausia. Muutos oppiainelähtöisestä kohti entistä monialaisempaa toimintatapaa on tapahtunut yli ajan ikään kuin luonnostaan, elämällä ajassa. Muutos näkyy hyvin myös siinä laajassa yhteistyössä, jota Turun yliopiston kahdeksan tiedekuntaa tekevät tutkimuksen ja koulutuksen temaattisten kokonaisuuksien sisällä ja ympärillä. Toki monitieteisen yhteistyön taustalla on edelleen vahva tieteenalakohtainen teoreettinen, soveltava ja metodologinen osaaminen.

Kannamme vastuumme kouluttajina ja asiantuntijoina

Tutkimuksen ja koulutuksen vaikuttavuudesta puhutaan paljon niin yliopistojen sisällä kuin yhteiskunnassa laajemmin. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa esimerkiksi kauppa- ja taloustieteissä, etenkin kun puhumme kestävämmän tulevaisuuden rakentamisesta? Olemme hiljattain avanneet uuden sivuston tähän liittyen, tutustu sivustoon. Alla muutama nosto sivustolta.

Ensinnäkin, koulutamme vastuullisia asiantuntijoita. Tarjoamme opiskelijoillemme yli 30 kurssia, jotka perehdyttävät vastuullisuus- ja kestävyysajatteluun monipuolisesti, yritysvastuusta vastuullisen sijoittamisen eettisiin kysymyksiin ja edelleen ympäristöekonomiaan. Toisaalta näytämme itse esimerkkiä vastuullisesta toiminnasta opiskelijoillemme: sivuilta löytyy monia esimerkkejä siitä, miten pyrimme huolehtimaan opiskelijoiden hyvinvoinnista.

Asiantuntijamme ottavat monin tavoin kantaa ajankohtaisiin ilmiöihin ja tukevat yhteiskunnallista päätöksentekoa. Monet näistä ilmiöistä kytkeytyvät muutokseen kohti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävämpää maailmaa. Esimerkiksi Tulevaisuuden tutkimuskeskus hyvin monitieteisenä laitoksena tarjoaa näkemyksellistä tietoa, työkaluja ja menetelmiä tulevaisuuden tekemisen ja päätöksenteon tueksi. Globaalistikin harvinainen tulevaisuudentutkimuksen ala on kiinnostunut ihmisten arjessa tapahtuvan toiminnan kestävyydestä, erityisesti kestävästä ruoan kuluttamisesta ja ilmastoystävällisestä energiankulutuksesta. Laitoksella on lisäksi pysyvä asiantuntijaedustus eduskunnan tulevaisuusvaliokunnassa.

Kuten Turun yliopisto laajemmin, myös me olemme mukana tekoälytutkimuksessa ja -koulutuksessa. Kehitämme muun muassa liiketoimintateknologioita sekä ihmisen ja teknologian välistä vastuullista vuorovaikutusta. Panostamme myös tutkimukseen, joka tukee merisektorin vihreää siirtymää. Tutkimus tuottaa tietoa alan yritysten liiketoimintastrategioiden ja niiden muutoksen tueksi. Merenkulku on elintärkeä ala taloudellisesti vientiriippuvaiselle maallemme ja sen huoltovarmuudelle.

Kestävyys rakentuu yhteistyössä ja kumppanuuksissa

Toinen sivusto, joka avaa vielä yksityiskohtaisemmin kestävään kehitykseen liittyvää tutkimustamme ja koulutustamme, löytyy täältä. Sivustolta löytyy tietoa esimerkiksi vahvasta tutkimusyhteistyöstä yliopiston biodiversiteettiyksikön ja kauppakorkeakoulun välillä, tietojärjestelmien kehittämiseen ja käyttöön liittyvistä eettisistä kysymyksistä (laajemmin kestävästä digitaalisesta taloudesta) sekä kestävyystutkijoidemme Sustainable Business Network  -verkostosta.

Vaikuttaminen kestävän kehityksen edistämiseksi vaatii yhteistyöverkostoja ja kumppanuuksia. Teemme vuosittain yhteistyötä yli 500 yrityksen ja muun organisaation kanssa, tutustu tarkemmin kauppakorkeakoulun yritysyhteistyöhön. Laajemmin asiaa katsoen meidän yliopistolaisten on oltava kestävyysasioihin perehtyneitä ja sitoutuneita, jotta voimme näyttää opiskelijoillemme ja ulkopuolisille sidosryhmillemme tietä ja tukea heitä muutosprosesseissa. Näin hoidamme parhaiten oman tonttimme rakentaessamme rohkeasti kestävämpää huomista. Toivon, että tämä kirjoitus auttaa myös ymmärtämään, ettei kauppatiede ole ”kaupallistamistiedettä”, kuten joskus saatetaan stereotyyppisesti ajatella. Tutkimus ja koulutus koskien liiketoimintaa, ihmisten johtamista ja hyvinvointia, kiertotaloutta tai vaikkapa valtiontalouden ja EU:n toimintamekanismeja kytkeytyy hyvin moninaisesti merkittäviin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Itse asiassa kauppa- ja taloustiede ovat laajemmassa katsannossa yhteiskuntatieteen aloja.

Markus Granlund

Kirjoittaja on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani.