Vinkkejä varhennukseen – uusi kielenopetuksen opas julkaistu

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksen koordinoimasta, Opetushallituksen rahoittamasta varhennetun kielenopetuksen täydennyskoulutushankkeesta Vauhtia ja virikkeitä varhennettuun kielenopetukseen (2019–2020) on 1.9.2021 julkaistu uusi opas kaikille varhaisesta kielenoppimisesta kiinnostuneille.

“- Hankkeesta toimittamamme Opas varhentaville opettajille tutustuttaa kielenoppimisen ja -pedagogiikan teorioihin sekä tarjoaa käytännön vinkkejä päivittäisiin opetushetkiin. Oppaan artikkelit kokoavat myös hankkeesta toteutetun täydennyskoulutuksen sisällöt yksiin kansiin, julkaisun toimittaja, hankkeen projektitutkijana työskennellyt Henrik Hurme tiivistää.” (Tiedote Turun yliopiston verkkosivuilla 2.9.2021)

Opas soveltuu kaikille (varhaisesta) kielenoppimisesta kiinnostuneille, sillä se sisältää sekä teoriaa ja ajankohtaista tutkimustietoa että nykyopetukseen soveltuvia käytännön menetelmiä (varhennetun) kielenopetuksen tueksi.

Opas on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään kielipedagogiikan teoreettista taustaa ja käytäntöjä, kun taas toisessa osassa tutustutaan varhennetun kielenoppimisen käytännön sovellutuksiin. Oppaan artikkelit ovat kirjoittaneet hankkeen kouluttajat, kieli- ja käännöstieteiden laitoksella toimivat kielen oppimisen tutkijat Minna Maijala, Maarit Mutta, Katja Mäntylä, Pekka Lintunen ja Outi Veivo sekä perusopetuksen varhennusopettajat Henna Alanne, Anniina Kapanen ja Tiia Vahtola.

Opas on vapaasti luettavissa Turun yliopiston UTUPub-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8477-0.

Antoisia lukuhetkiä varhennetun parissa!

Vauhtia ja virikkeitä varhennettuun kielenopetukseen -hankkeen puolesta,

Henrik Hurme ja Minna Maijala