Järjestäjät kiittävät

1930-luvun kulttuurihistoriaa avannut luentosarja keräsi ennätysyleisön pitkin syksyn maanantai-iltoja Turun kaupunginkirjastoon. Blogin pitäjä kyennyt olemaan yhtä aktiivinen kuin yleisö, joten päivitykset sarjan luennoista jäivät uupumaan. Luentosarja keräsi runsaasti kiittävää palautetta, ja opiskelijoiden tuottamissa luentopäiväkirjoissa ja esseissä oli mahdollisuus aistia erilaisten lähestymistapojen ja erityisesti yksilötason näkökulman inspiroivuus. 30-luku ei näyttäydy samana eikä yhtenäisenä tämän luentosarjan jälkeen, vaan sävykkäänä, ristiriitaisena ja aina uusia tulokulmia mahdollistavana – kuten kulttuurihistoria parhaimmillaan.

kuva 1

Elokuvatutkija Kimmo Laine tutustutti yleisön 30-luvun elokuvamaailmaan tuntemattomamman Nyrki Tapiovaaran avantgardististen elokuvien kautta

Tässä vielä kuvakavalkadia loppusyksyn luennoilta, jotka kaikki keräsivät salin täyteen ja useimmiten yleisöä jäi myös aulatilaan. Kiitämme lämpimästi paitsi runsaslukuista yleisöä, myös luennoitsijoita antoisista esityksistä!

kuva 7

Ville Laamanen esitelmöi väitöskirjansa Suuri levottomuus pohjalta satapäiselle yleisölle Olavi Paavolaisen 30-luvun matkoista ja erityisesti aiemmin tuntemattomaksi jääneestä matkasta 30-luvun lopun Neuvostoliittoon.

kuva 2

Kirjailija Sirpa Kähkösen omakohtainen luento oman isoisän Lauri Tuomaisen ja tämän läheisten kohtaloista 30-luvun Suomessa ja Neuvostoliitossa päätti luentosarjan

kuva 8

Olavi Paavolainen liikkui 30-luvun Euroopassa, mutta myös mantereiden yli kuten pitkä matka Etelä-Amerikkaan osoittaa

kuva 3

Lauri ja Elias Tuomaisen sekä jälkimmäisen Klaara-vaimon kohtalot kertovat 30-luvun Suomen vaiettua tarinaa

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.