Digin – Mikä? Miksi?

Digitaalisen vuorovaikutuksen tutkijaverkosto pyrkii avaamaan uusia, monitieteisiä näkökulmia ihmistieteisiin. Sen keskeiset lähtökohdat ovat digitaalisissa ihmistieteissä ja kieliteknologiassa. Toiminnan painopistealueina ovat digitaaliset aineistot ja datan käsitteleminen, digitaaliset menetelmät ja digitaalinen etiikka. Lisäksi verkostoa kiinnostavat erilaiset digitaalisen kulttuurin ja viestinnän ilmiöt, mutta myös se, miten tutkimuskohteet ja tiedon rakentaminen muuttuvat näiden uusien lähestymistapojen myötä.

Verkoston tavoitteena on edistää tutkimusta ja opetusta. Tavoitteen saavuttamiseksi verkosto pyrkii tarjoamaan tapahtumia, joissa ihmiset voivat tutustua toistensa tutkimuksiin ja oppia uusia lähestymistapoja ja menetelmiä. Järjestämme työpajoja ja seminaareja, jotka on suunnattu tutkijoille ja opiskelijoille. Vuonna 2015 prof. Annette Markham (Århusin yliopisto) piti vierailuluennot digitaalisista tutkimusmetodeista. Verkosto järjesti Digitaalista etiikkaa käsittelevän kansainvälisen seminaarin ja Connect -seminaarin, jossa jäsenet esittelivät omaa tutkimustaan. Näihin tapahtumiin olemme saaneet rahoitusta Turun yliopistosäätiöltä ja Helanderin säätiöltä. Perustoimintaansa verkosto on saanut rahoitusta Kieli- ja käännöstieteiden laitokselta.

Tänä keväänä suurin ponnistus on Turun yliopistossa ensimmäistä kertaa pidettävä Digitaaliset ihmistieteet -luentosarja, jossa esitellään erityisesti geolokalisaatiota, kielen- ja tekstintutkimusta ja visualisointeihin perustuvia tutkimuksia. Luentosarjalla esitellään myös alkavia tutkimushankkeita, jotka saivat rahoitusta Suomen Akatemian järjestämässä Digitaaliset ihmistieteet -haussa.

Verkosto on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ensimmäisenä varsinaisena toimintavuonna (2015) verkostoon ilmoittautui tutkijoita hyvin eri puolilta yliopistoa. Tämä moninaisuus on verkoston vahvuus, sillä ideat toimintaan tulevat jäseniltä. Kiitän kaikkia toiminnassa tähän asti mukana olleita, jotka ovat antaneet oman panoksensa asioiden eteenpäin viemiseksi.

Nyt avattava blogi kertoo tulevasta, menneestä, suunnitelmista ja ideoista – kaikesta, joka vie osaamistamme eteenpäin. Julkaisemme kirjoituksia pääasiassa lukukausien aikana rauhalliseen tahtiin. Sana on vapaa – toivotamme tervetulleeksi lyhyitä kirjoituksia joko suomeksi tai englanniksi.

Digin-verkosto on väline tiedon ja osaamisen jakamiseksi. Tervetuloa mukaan!

Marjut Johansson