Katsaus viime syksyyn: Digitaalisten ihmistieteiden etiikka -seminaari 2.–3.10.2015

Viime syksynä Digin-tutkijaverkosto järjesti kahden päivän kansainvälisen seminaarin, jossa syvennyttiin digitaalisten ihmistieteiden eettisiin haasteisiin. Uudenlaiset tavat kerätä entistä suurempia aineistoja ja teknologioiden soveltaminen aineistojen analyysissä laittavat tutkijat pohtimaan eettisiä kysymyksiä uudenlaisista näkökulmista.

Seminaariin oli kutsuttu kolme plenaristipuhujaa: Wisconsin-Stoutin yliopiston eettisen laitoksen johtaja tohtori Elizabeth Buchanan, tutkijatohtori Cornelius Puschmann Alexander von Humboldt Institute for Internet and Societysta ja tutkijatohtori Kai Kimppa Turun kauppakorkeakoulusta.

Seminaarin ensimmäisen päivän avasi Cornelius Puschmann esityksellään Ethical issues in Digital Humanities research. Hän nosti esiin erityisesti internetistä kerättyyn tutkimusaineistoon liittyviä eettisiä ongelmia, kuten tekijänoikeudet, sopimusvelvoitteet, yksityisyyden suojan ja tutkimusetiikan. Puschmann korosti tutkimuksiin tiedostaen tai tiedostamatta osallistuvien henkilöiden asemaa ja sitä, miten heidän eettiset etunsa tulisi ottaa huomioon.

FT Sari Östman (TY) jatkoi aiheesta Contextually Reflexive Research Ethics. Hän käsitteli sitä, miten tutkijan tulisi asemoitua tehdessään internet-tutkimusta ja millaisia eettisiä pohdintoja tähän liittyy. Östmanin mukaan on tärkeää, että tutkija tuntee hyvin tutkimansa alan ja aineiston sekä kontekstin, jossa toimii, mutta osaa kuitenkin pysyä tutkijan roolissa, hieman etäällä.

Tohtorikoulutettava Abayomi Baiyere (TY) käsitteli aihetta Who is looking at myCloud – Angels or Demons. Hän esitteli verkon pilvipalveluita, joihin tallennetaan sekä käyttäjän tuottamaa että hänestä kerättyä dataa. Näihin datavarastoihin liittyy useita toimijoita, kuten käyttäjät, palveluntarjoajat ja dataa toiminnassaan hyödyntävät kolmannet osapuolet. Baiyere nosti esiin useita eettisiä haasteita, jotka liittyvät datan omistukseen, yksityisyyteen, käyttöön ja elinikään.

Varsinaisten seminaariesitysten jälkeen järjestettiin opiskelijoille suunnattu varjoseminaari, jossa kuultiin esityksiä digihumanismin teknologiapainotteisten metodien soveltamisesta historiallisessa tutkimuksessa, sosiaalisessa mediassa jaetun datan luotettavuudesta ja lapsiin kohdistuvan tutkimuksen haasteista.

Seminaarin toisen päivän avasi plenaristi Elizabeth Buchanan, jonka aiheena oli Living in a Time of (Un)Ethical Algorithms. Hän pohti, millaisia uusia eettisiä haasteita on syntynyt tietotekniikan ja teknologian kehityksen myötä. Buchanan puhui erityisesti sosiaalisen median sisältöä ja toimintoja määrittelevistä algoritmeista, jotka saattavat rajoittaa käyttäjien toimintaa tai tahattomasti tuottaa heille mielipahaa.

Professori Ville Leppänen (TY) käsitteli esityksessään Overview of CyberTrust project: Goals, activities and state of the art of threats in digital cyber world meneillä olevaa kansallista CyberTrust-hanketta, jossa kehitetään uudenlaisia tietoturvaratkaisuja.

Professori Susanna Paasonen (TY) esitteli yhdessä opiskelijoidensa kanssa tekemää tutkimusta otsikolla ‘Pervy role-play and such’: girls’ experiences of sexual messaging online. Tutkimukssessa oli haastateltu teini-ikäisiä tyttöjä heidän kokemuksistaan seksiviestittelystä internetin keskustelusivustolla. Arkaluonteisen aiheen tutkimiseen liittyi useita eettisiä kysymyksiä, minkä vuoksi tutkimus oli arvioitu myös yliopiston eettisessä lautakunnassa.

Seminaarin lopuksi kolmas plenaristi tohtori Kai Kimppa (TY) puhui aiheesta Ethics of Gamers as Users in the Net. Hän pohti useita tietokonepeleihin ja -pelaamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä pelaajan ja peliteollisuuden näkökulmista. Pelaaja voi toimia pelimaailmassa epäeettisesti esimerkiksi huijaamalla muita, kun taas peliteollisuus puolestaan yrittää koukuttaa ihmiset pelaamaan entistä enemmän. Kimppa esitti myös pelien hyviä puolia: ne ovat hyvää ajanvietettä, niitä voi hyödyntää opetuksessa ja pelillistäminen tekee tuloaan monella alalla.

Ida Andersson
Digin-verkoston kurssisihteeri