Viikot 28-29 (21.9-4.10): Yhä enemmän pieniä eroja

Seurattavien yritysten tilanteissa on kuluneiden lähes seitsemän kuukauden aikana nähty moninaisia kehityskulkuja ja tilanteet ovat edenneet erilaisia polkuja. Yleiskuva on jokaisen yrityksen kohdalla kuitenkin säilynyt tilanteeseen nähden positiivisena. Viimeisimmällä haastattelukierroksella saimme kuulla hyvinkin erilaisista tunnelmista eri yrityksissä. Yhtäältä on pari yritystä, joilla on töitä nyt jopa enemmän kuin tarpeeksi ja näköpiirissä ei ole muutosta positiiviseen tilanteeseen. Suurimmalla osalla seurattavista yrityksistä tilanne on tällä hetkellä hyvinkin tasainen – ei draamaa tälläkään seurantajaksolla. Nyt on kuitenkin nähtävissä, että pitkien kansainvälisten arvoketjujen vaikutukset alkavat todenteolla valua myös joihinkin seurattaviin yrityksiin. Seuraamamme yhdestä toimialasta riippuvaisen yrityksen asiakkailla on vakavia ongelmia koska kysyntä on täysin pysähtynyt. Yritys on nyt toiminnan supistamisen edessä ensi kertaa koronakriisin aikana. Lisäksi toinen yritys joutui alentamaan tämän vuoden liikevaihtoennustetta ensimmäistä kertaa korona-ainakana.

Useamman yrityksen kuluvan tilikauden loppu häämöttääkin jo lähellä. Kovin isoja liiketuloksen korjaustemppuja on enää vaikea toteuttaa. Siksi monen katse kohdistuu ensi vuoteen, ja uusien kauppojen aikaansaamiseksi panostetaan laajasti. Vain yhdessä haastatellussa yrityksessä asiakkailta tulee niin paljon yhteydenottoja, ettei isompia myyntiponnisteluita vaadita. Muissa yrityksissä joudutaan panostamaan myyntiin sitäkin enemmän.

”Tehdään töitä hulluna uusien kauppojen saamiseksi”

Koska usealla yrityksellä on ennen koronavaihetta ollut varsin hyvä kausi, on myyntityössä jouduttu ns. muuttamaan myyntityön tahtia. Koronan aiheuttama epäjatkuvuuskohta on siten toiminut eräänlaisena muistutuksena siitä, että myyntiponnistelujen ja –resurssien uudelleen kohdistamiseen menee oma aikansa.

”Viime vuodet ennen tätä totutteli ja laiskistutti meitä siihen että kauppaa tulee automaattisesti koko ajan, tämä on ollut hyvä herätys siihen että aina näin ei ole”

Jotta uutta kauppaa syntyisi, on yrityksissä esimerkiksi haettu laveampaa osaamisen hyödyntämistä uusista asiakassegmenteistä. Etenkin vahvasti yhteen asiakastoimialaan nojaavat yritykset ovat aktiivisesti hakeneet uusia mahdollisuuksia naapurialoilta. Lisäksi olemassa olevasta asiakaskunnasta on pyritty tunnistamaan tarpeita, joihin aiemmin ei ole vastattu. Kansainvälisten markkinoiden tilanne mietityttää edelleen, ja useimmat kansainvälistymisaikeet ovat jäissä. Vaikkakin kv-markkinoilla on nyt alkusyksystä havaittu jonkun verran vilkastumista, kasvava koronatartuntatilanne jarruttaa uskallusta laajempiin toimenpiteisiin.

”Kansainvälinen liiketoiminta on huomattavasti pahemmin halvaantunutta kuin kotimainen toiminta”

Käsittelimme blogissamme toukokuussa koronatilanteen ja oikeastaan koko kevään tapahtumien suurimpia haasteita yrityksen johtamisen kannalta. Tällöin yritysten näkemyksissä korostui yleinen epävarmuus ja päätöksenteon vaikeus tilanteessa, jossa poikkeustilanteen kestosta ei ollut minkäänlaista varmuutta. Samoin henkilöstöjohtaminen, henkilöstöviestintä ja henkilöstön hyvinvointi koettiin etätyön ja epävarmuuden keskellä haasteelliseksi kokonaisuudeksi.

Nyt syys-lokakuun vaihteessa tilanne vaikuttaa jonkin verran muuttuneen, joskin johtamishaasteiden joukkoon nousee edelleen myös keväällä mainittuja teemoja. Karkeasti puolet seurattavista yrityksistä arvioi tällä hetkellä, että pöydällä ei ole varsinaisia johtamishaasteita tai tällaiseksi kategorisoituja tekijöitä. Haasteita toki on, mutta ne ovat enemmänkin esimerkiksi markkinahaasteita tai myynnin edistämiseen liittyviä. Mielestämme yrityksen johtamisen potentiaalisia haasteita saatetaankin arvioida yksinomaan henkilöstön tai henkilöstöhallinnon näkökulmasta. Jos siellä on rauhallista, merkittäviä johtamisen haasteita ei koeta olevan.

”Kyllä se (haaste) tällä hetkellä on tuolla kaupallisella puolella”

”En mä oikein kauheasti näe (haasteita)”

Toinen puoli yrityksistä erittelee ja yksilöi hyvinkin erilaisia haasteita, osa enemmän huolestuneena ja osa vähemmän. Usealla yrityksellä korostuu edelleen epävarmuuden jatkuminen, joka heijastuu strategiseen päätöksentekoon, resursointiin, toiminnan painotuksista päättämiseen tai vaikkapa rekrytointeihin. Muutamalla yrityksellä korostuu kevään tilanteen tavoin henkilöstön hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja ryhmätyöskentelyn johtamishaasteet. Sekä henkilöstön että asiakkaiden heikkojen signaalien lukeminen ja niihin reagointi on vaikeutunut. Joku pohtii myös nykymallisen työn imua ja haluttavuutta ylipäätään – onko tämä jatkossa enää houkutteleva työn malli esimerkiksi uusille työntekijöille. Ja myös: jaksammeko itse tällaista?

”Mahdollisten epäkohtien ja asioiden, jotka harmittaa, läpikäynti jää aika paljon vähemmälle”

Kuten taloudellisissa näkymissä, myös yritysten johdon päällimmäisissä haasteissa tai huolenaiheissa on siis havaittavissa yhä enemmän eroja, jopa tämän pienen seurantajoukon sisällä. Osa eroista selittyy sillä, että haastateltavilla on erilaisia vastuualueita. Osa juontunee kuitenkin myös aidoista eroista yritysten tilanteissa. Koronatilanteen edelleen jatkuessa odotamme kaikkia yrityksiä yhdistävien haasteiden rinnalla yrityskohtaisten erilaisten haasteiden nousevan yhä merkityksellisempään asemaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *